Valivan Startet 21.Februar.2003 Del på Facebook Startet 21.Februar.2003 Eg har inverter i båten for å kunne bruke PC og TVen ombord. Når eg ligg ved land koblar eg ein batteriladar til batteriet og brukar invertaren som før. Nå vil eg installere eit fast landstraumanlegg ombord. Ønsket mitt er at når landstraumen vert tilkopla blir invertaren automatisk fråkopla og vv. Eg har tenkt meg at eg må ha eit passelig rele som bryt straumen på invertarsida når det kjem spenning på landsida. Problemet er dette: Må releet koplast slik at det er straumen til invertaren som blir lukka/opna eller kan den koplast slik at det er utgåande vekselstraum som blir lukka/opna. Eg meiner at det tar noen sekund frå invertaren får spenning til han leverer vekselstraum og det kan vere uheldig for PCen. Er det uheldig å ha invertaren på kontinuerlig når ein ikkje har behov for vekselstraum frå han? Da er det gjerne ekstern spenning på same leidningane som invertaren pushar sin straum inn på. Kanskje ulik/motsett sinuskurve frå dei to kjeldene skader/øydeleg invertaren. Kvar får eg slik rele som eg treng (Bergen)? Er dei eigentlig raske nok til ei slik oppgåve? Eg skulle også hatt noen små varsellampar som lyser når landstraum er tilkopla. Dei må altså gå på 240 V. Kvar får eg tak i det? Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 21.Februar.2003 Del på Facebook Svart 21.Februar.2003 Spør Lars! Sitér dette innlegget Link to post
Batdilla Svart 21.Februar.2003 Del på Facebook Svart 21.Februar.2003 Valivan: ...Er det uheldig å ha invertaren på kontinuerlig når ein ikkje har behov for vekselstraum frå han? Jeg har mine teorier rundt en del av det du spør om, men overlater til ekspertisen å uttale seg. Tenkte bare jeg skulle kommentere en ting som kanskje er verdt å ta med seg. Hvis du lar inverteren være tilkoblet med spenning inn når den ikke er i bruk, mener jeg å ha fått med meg at den likevel vil suge litt fra batteriet. Har sett at det anbefales å koble fra spenningen inn på invertere når disse ikke er i bruk. Just my 2 cents... Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 21.Februar.2003 Del på Facebook Svart 21.Februar.2003 Hei. Får forsøke å svare litt da. 1. Jeg ville ikke ha både 220v fra land pluss 220v fra inverteren inn på TV'en samtidig. Når e-verket driver med samkjøring, kobler ikke de heller bare sammen strøm fra en generator i Nordnorge og en i Sydnorge 2. En inverter trekker en del støm fra batteriet selv om du ikke har koblet den til TV, PC el., så koble den fra når du ikke skal bruke 220v utstyr. 3. For å vise om du har 220v fra land, kan du bruke glimlamper for 220v. Eller hva med en liten billig batterieliminator med 220v inn og 12v ut? Da kan du bruke vanlige lamper for 12v. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Lotus Svart 21.Februar.2003 Del på Facebook Svart 21.Februar.2003 230V fra land og inverter 230V kan ALDRI kobles sammen. Det har med synkronisering av sinus å gjøre. 230V fra land kan antagelig tilkobles mens inverterens 230V utgang er tilkoblet, så lenge inverteren er frakoblet 12V, men folk flest kobler jo bare inverteren manuelt fra. Min inverter trekker under 300mA ved tomgang. Med tiden blir det jo litt utav slikt også. Jeg tror du ville komme best ut med en manuell løsning. 230V krever Gruppe-L sertifikat. Styrer du med 230V releer blir det noe helt annet enn å koble opp en stikkontakt. Skal v-v tanken også inn i bildet, krever det at du har 2 separate kurser på landstrømsmodulen i tillegg til jordfeilbryteren. (hvis du ønsker å bruke de samme 220V kontaktene uavhengig om du kjører inverter 230 eller landstrøm 230) I panelet til landstrømssikringene/jordfeilbryteren er det alltid en indikasjonslampe som viser om anlegget har landstrøm. Kan du ikke ha 2 separate anlegg? Et landstrømsanlegg som gir strøm til VV-tank og batterilader og et ekstra 230V uttak til høyeffektforbrukere. I tillegg et inverteranlegg som gir strøm til småeffektapparater montert på toalett/forkabin/akterkabin/cockpit. Da slipper du hele problematikken. PC, TV, mixmaster, barbermaskin osv. får strøm direkte fra inverteren uansett om landstrøm er tilkoblet eller ikke. Lotus Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 21.Februar.2003 Del på Facebook Svart 21.Februar.2003 Lotus: Kan du ikke ha 2 separate anlegg? Et landstrømsanlegg som gir strøm til VV-tank og batterilader og et ekstra 230V uttak til høyeffektforbrukere. I tillegg et inverteranlegg som gir strøm til småeffektapparater montert på toalett/forkabin/akterkabin/cockpit. Da slipper du hele problematikken. PC, TV, mixmaster, barbermaskin osv. får strøm direkte fra inverteren uansett om landstrøm er tilkoblet eller ikke. Velger du denne løsningen har du i praksis PC'en din på en UPS. Du vil ikke få noe problem med veksling mellom landstrøm og inverter/batteri. Garantert ikke problemer om noen tar land-strømmen din mens PC'en er i bruk. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Harald- Svart 21.Februar.2003 Del på Facebook Svart 21.Februar.2003 Hei Du må ha en skillebryter som bryter kontakt med landstrømmen, og så legger inn inverteren. Dette er en vanlig prosedyre på større skipstavler også. Sinuskurven er alltid forskjellig fra land til inverter, og du kan jo ikke levere til land med din inverter.... Dersom jeg skulle lagt opp dette anlegget ville jeg hat en bryter med 3 stiller, 1 - 0 - 2 Står brytereni stilling 1 "landstrøm" går inntaket fra landstrømskontakten. Setter så bryteren i stilling 2 "inverter", du passerer da 0 "av" og da blir kontakten brutt. Når bryter står i posisjon 2 "inverter" legger du inn en 220 V kontaktor med "forsinket inn rele". Denne kontaktoren gir strøm til inverteren. Etter f. eks 3 sek legger "forsinket inn" releet inn enda en kontaktor som som opner forbruket fra inverteren. Dette koster deg en kontaktor, og et rele, så det koster jo litt. Man kan jo bruke to brytere også, men da blir det jo "autimatic by hand" Dersom du vil at dette skal skje automatisk når du setter inn landstrømmen kobler du enda en kontaktor som står i "serie" med landstrømmen som er "normalt åpent" (gir ikke gjennomgang i strømløs tilstand) Denne slår da inn etter f.eks fem sekunder når inverteren er ute. Jeg er gjerne ikke den beste til å forklare, men det er iallefall mulig å legge opp slikt. Dersom du ikke vil at TV'en eller plotter skal hemmes av "lysblinket" kan du koble en UPS slik at du slipper dette, husk å kjøp en som er stor nok. Tror et tV trekker ca. 55 W Mvh.: Harald Sitér dette innlegget Link to post
Valivan Svart 21.Februar.2003 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Februar.2003 Der gjekk koblingsskissa mi i papirkorga. Her må tenkast nytt. Takk for alle svar. Utan dei hadde eg gjort fleire tabbar - og sikkert dyre tabbar.. Mellom anna hadde eg kome til å koble VV-tanken på invertaren, i alle fall slik skissa mi såg ut før ho gjekk i papirkorga. Eg prøver på nytt. Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 21.Februar.2003 Del på Facebook Svart 21.Februar.2003 Så en gang en kombinert batterilader og inverter. Husker ikke hvor men det var et sted på nettet. Den fungerte på den måten at så lenge du hadde 220V tilkoblet, fungerte den som batterilader, og når du koblet fra landstrømmen ble den automatisk til en inverter. Den var svinaktig dyr. Tror den var produsert i USA, men det var en norsk forhandler. Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 21.Februar.2003 Del på Facebook Svart 21.Februar.2003 Lasse: Den du tenker på leveres av Mastervolt (www.mastervolt.com) Har gransket hodet mitt og mener at Staubo er norsk leverandør. Sitér dette innlegget Link to post
koh Svart 22.Februar.2003 Del på Facebook Svart 22.Februar.2003 Hei ! Gjør det enkelt - kjøp en litt større lader, og bruk inverteren når du ligger til land også. Problemstillingen med "sømløs switshing" er beskrevet tidligere, og jeg vet at det teknisk sett er mulig, det gjøres bla i noen data-ups'er. Skal det gøres helt perfekt , kreves det at inverteren fase-synkroniserer seg med landstrømmen, og det får du ikke til uten at inverteren er konstruert for det. Alt annet blir gambling på hva det tilkoplede 220v utstyret tåler av forstyrrelsr i omkoplingsøyeblikket. Har imidlertid aldri sett noen slik funksjonalitet på invertere som brukes i båt. Med en større lader er du jo også raskere på høyden etter en "totaltømming"av batteriene. koh Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 22.Februar.2003 Del på Facebook Svart 22.Februar.2003 Hei igjen. Lotus: Min inverter trekker under 300mA ved tomgang. Med tiden blir det jo litt utav slikt også. Litt? Det kan bli mye! Glemte en gang kupeelyset på i bilen og reiste bort en uke. Kupelyset trakk 250mA. På ett døgn ble det da: 0,25 x 24 = 6Ah Og etter en uke: 6 x 7 = 42Ah. Med 10 - 20 Ah igjen på batteriet og minus 20 grader var det bare så vidt jeg fikk start! Så husk: Alle bekker små gjør en stor Å! Ellers er det bare å slutte seg til alle de andre gode rådene. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Lotus Svart 22.Februar.2003 Del på Facebook Svart 22.Februar.2003 Man har allerede sømløs switching hvis man velger 2 separate anlegg slik jeg beskrev. Det fungere som en UPS som Jens_P påpekte. Har man mye penger, kan man kjøpe seg en såkalt online UPS med galvanisk skilletrafo om så ønskes. 2kVA koster 30.000, så man må virkelig like å sløse med pengene når man kan få samme resultat med 2 separate anlegg. En online UPS virker ved at strømmen TIL ENHVER TID leveres via batteribanken, uansett om 23V nett er tilkoblet eller ikke. Det fører til at man aldri vil få blink i tilførselen, Ikke engang den lille halve sinusbølgen på en 50Hz sinus som de andre UPS,ene gir. Borte er også støy, transienter og spenningsvariasjoner. I en online UPS tar man 230V og kjører det gjennom en likeretter som i sin tur forsyner en batteribank. Batteribankens likestrøm kjøres gjennom en vekselretter og leverer filtrert og stabilisert 230V ren sinus ut til sine forbrukere. Enkelte har en heavy load bypass i tillegg. (som selvfølgelig kræsjer hvis nettspenningen skulle forsvinne og lasten er stor samtidig). En online UPS er med andre ord en magisk boks der faseforskyvning ikke lenger er tema og der induktive belastninger ikke skaper problemer og der den rene sinus lever i beste velgående. Eller om man vil overføre det hele til båtverdenen: Man tar 230V landstrøm og kjører det gjennom en 12V batterilader som i sin tur forsyner din 12V forbruksbank. Batteribankens likestrøm kjøres gjennom en inverter og leverer filtrert og stabilisert modifisert sinus ut til sine forbrukere. Er inverteren av høy klasse, leverer den en ekte sinus, men det trenger man som oftest ikke. Modifisert sinus holder til det meste av datautstyr også. Har man en dobbeltisolert lader, er man i tillegg kvitt alt som heter muligheten for jordfeil og galvanisk tæring. (til det øyeblikk man velger å koble til en varmtvannstank eller en motorvarmer utenom inverteren ) Men som koh påpeker er det viktig at 12V laderen din står i passelig forhold til inverteren. Den bør både klare å drive inverteren og samtidig ha et lite overskudd til batterilading. Da fylles batteribanken din seg sakte opp, og det er jo mye bedre enn at den sakte tømmer seg . Lotus PS: Dette er en gullkantet løsning som man selv kan koble opp og som ikke krever Gruppe-L montør og godkjenning. Den er rimelig. Den krever ikke at du må huske på noe eller vri på diverse brytere. Den gjør bruk av skilletrafo og landstrømsanlegg med jordfeilbryter unødvendig hvis man kun velger å koble til en dobbeltisolert 12V lader med en vanlig stikkontakt og kun har dobbeltisolerte forbrukere fra inverteren. Skal man ha 230V varmtvann, er det greit, men da koster det. Man får det man er villig til å betale for. Skal man ha i pose og sekk, må man legge penger både i posen og i sekken. Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 24.Februar.2003 Del på Facebook Svart 24.Februar.2003 Hei Jeg kjører med en inverter fra Clas Olson på 7. året. Denne leverer ut 230 v når den er koblet til batteriene, men har også en inngang for landstrøm. Når det kobles på landstrøm kobles 12 v inngangen ut samtidig med at det opprettes direkte forbindelse til 230v utgangen. Dette går fort og merkes kun som et svakt blink på lys ol, men pc-en slår seg av og på igjen. Pc-en er imidlertid studd bort i en krok og jeg bruker aldri bryteren på kabinettet. Slår av inverteren og skjermen blir mørk. Slår på inverteren og med kartprogrammet i oppstartmappen tar det ikke mange sekundene før jeg er plottet inn på kartet uten å røre pc-en. Har ikke hørt om pc som ikke tåler at strømmen går.. Mons Sitér dette innlegget Mons Link to post
880 Svart 25.Februar.2003 Del på Facebook Svart 25.Februar.2003 Har ikke sjekket dette om det går, men hva med en liten UPS. Fjern de interne batteriene og koble de til forbruksbatteriene. Vips du har en inverter og lader ved landstrøm samtidig. De billigste er godt under lappen... :cheers: Hadde tenkt å prøve ut dette med en UPS som ble vraket, men feilen lå ikke på batteriene, så det ble ikke lønnsomt å reparere boksen. I tilgg har ofte disse fler 220 v. uttak. (En UPS er en strømbackup som brukes i datamiljø. Denne har ett eller flere batterier som lades via en trafo som styres av en avansert krets. Når du har 220 v. inn er det dette som forsyner annleget med strøm og lader batteriene. Ved svikt i 220 v. vil inverteren overta og forsyne 220 v. ut. Batterikapisteten er her avgjørende for varigheten.) bmo Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
Gurba Svart 7.April.2011 Del på Facebook Svart 7.April.2011 Hadde en kunde her i butikken i sta som slet med samme problemstilling, trenger litt hjelp her. Ser for dere følgende scenario. OM min kunde kommer putrende med sin båt, med inverter stående på, og fjortissen sitter på edbapparatet koblet i 230 kontakta i båten. Så legger kunden båten til ei gjestebrygge og løper i land for å ta en pils. Fjortissen sitter igjen i båten og frua vet ikke helt hva ho skal gjøre. Så tenker frua at ho skal gjøre noe nytte for seg etter oppvaska er tatt så ho drar ut landstrømkabelen og smukker i. Da smeller det.. Fins det veksler i mellom landstrøm og inverter av enkel type ? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 7.April.2011 Del på Facebook Svart 7.April.2011 Vi har et slikt opplegg på båten vår. Vi har 3 kilder til 220V: inverter, generator og landstrøm. Men her tror jeg at all 220V bortsett fra vv tanken går via inverteren. Det er et Mastervolt opplegg - kanskje Staubo kan hjelpe deg? Sitér dette innlegget Link to post
Kaptein Nemo Svart 7.April.2011 Del på Facebook Svart 7.April.2011 Jeg har bestilt en Waeco VS-230 som skifter automatisk. http://www.nautiskhandel.no/storefront.php?pid=2661 Sitér dette innlegget Link to post
Fjellbonden Svart 7.April.2011 Del på Facebook Svart 7.April.2011 Fins det veksler i mellom landstrøm og inverter av enkel type ? Jeg har inverteren sin utgang i form av en kontakt på akterspeilet som jeg putter landstrømkabelen i når jeg kaster loss. Slår av batterilader og vv bereder i forkant. Sikkert enkelt og billig. Sitér dette innlegget Link to post
Gurba Svart 7.April.2011 Del på Facebook Svart 7.April.2011 Takk for link og godt tips til slutt her.. Mail vidresendt til kunde. Takk Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 7.April.2011 Del på Facebook Svart 7.April.2011 Har en 2500w sinusinverter med 5kw spisseffekt som har slik veksler og 100amp 12v programbar lader integrert. Følger med fjernkontroll og avansert batterimonitor med 500amp shunt. Produsent er Mastervolt og den som har 10 båtpenger kan kose seg med den i sommer. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
ole-m Svart 6.Januar.2012 Del på Facebook Svart 6.Januar.2012 Slik gjør jeg der i min båt: Inverter 3000w koblet til en Kraus&Naimer manuell bryter + Lanstrøm også til samme bryter. Og null/av i midtpos på bryteren. (vv bereder og lader er koblet utenom) På bryteren er det to poler + et ekstra polsett, her bruker jeg signal til fj.styring av/på av inverter, dvs når bryter settes på inverterstilling legges polene over til 230v fra inveter og videre ut til micro+induksjontopp+et par 230v stikk. samtidig startet inverteren automatisk via ekstrakontaktblokken på K&N bryteren. Når den vris til null og videre til landstømstilling, går allt på landstrøm og inverter er automatisk av. Så slipper man å tenke på fasekræsh på 230v systemet. Dette er enkelt og sikkert systen, og koster kun noen få hundrelapper. Send en PM til de som ønsker bryter, har noen slike lggende. K&N spesiallagde slike for meg. Tåler 20 amp, og er infellingsbar, eller påvegg i box, med skiltplate: inverter-av-landstrøm Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 7.Januar.2012 Del på Facebook Svart 7.Januar.2012 Slik kan man lage det enkelt og automatisk.... Sitér dette innlegget Link to post
nimba Svart 7.Januar.2012 Del på Facebook Svart 7.Januar.2012 Jeg kjøpte en manuell vender fra Sterling , synes den er enkel og genial . På inngangen har jeg tilkoblet landstrøm , Inverter og aggregat , utgangen går til 230V fordelingen . Står inverteren på og du kobler på landstrøm skjer ingen ting , heller ikke om aggregatet går , vri bare på bryteren for ønsket forsyning , her slipper du å tenke på kortslutning Billig er den også , kun 386 NOK Sitér dette innlegget REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post
JRK Svart 10.Januar.2012 Del på Facebook Svart 10.Januar.2012 Hei, Dette kan jo også styres lett ved hjelp av et rele med 2 arbeidskontakter. Kople vekslekontaktene til lasten og det kontaktsettet som i hviletilstand ligger til vekselkontakten til inverteren. Kople 230V landstrøm til relespolen og det siste kontaktsettet. Da vil inverteren koples vekk hver gang du kopler landstrøm til båten. Har du flere arbeidskontakter på releet kan disse brukes til å slå av og på inverteren. da belaster den ikke batteriene på tomgang heller. Aternativ kan man bruke et eget rele for dette. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.