Polarn Startet 17.Januar.2011 Link til dette innlegget Startet 17.Januar.2011 (redigert) Kan MS3 gearet kjøres i revers permanent? Altså slik at jeg kan bruke en høyre propell i stede for venstre? Redigert 17.Januar.2011 av Polarn (see edit history) Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
REM Svart 17.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2011 Ja. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
jørn Svart 17.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2011 Og for all del husk å snu kabelene på kontrollboksen, så forover blir forover. Satt ut en snekke en kompis hadde kjøpt i august. Fyra opp den rustne grønne, satte spaken forover, kjørte ræva i brygga Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 17.Januar.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2011 Ja men så greit da Er det bare å endre kabelen på selve gearet? Eller må jeg endre dette på kontrollboksen? Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 17.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2011 Jeg fikk byttet propell hos en vp forhandler. oppdaget ikke ved montering at det var venstreprop. og dro rett i brygga når jeg skulle fra land. Dette var drevbåt. Da byttet jeg kablene inne i drevet. Ble mye lettere å manøvrere når frem på spaken er frem med båten Så jeg vil vel tro du kan bygge om på giret ditt. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Hebbe Svart 17.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2011 Du endrer dette i kontrollboksen Sitér dette innlegget Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post
Polarn Svart 17.Januar.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2011 hmm, ja. Da får jeg ta en titt. Litt enklere å oppdrive en høyrepropell enn venstre gitt. Har bare fått negative tilbake meldinger om at den må lages først o.s.v. Var svært vanskelig å svare på omjeg kunne ha den til våren, så da vil dette jelt klart gjøre saken enklere. Bedre å spørre enn å ta sjangsen på at det går til helvete. Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
kajaa Svart 17.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2011 Nei det bør du ikke gjøre. Når du bakker (med riktig dreieretning) overføres motormomentet via sidedrev til bakre konklutch, dette drevet er lagret i to små nålelagre som ikke er dimensjonert for langvarig drift, når lagrene ryker skjærer de de seg, og du kommer ikke lenger, snakker av erfaring, har selv opplevt dette og måtte bygge (rep.) giret. Skaff deg propell med riktig dreieretn. Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 17.Januar.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2011 Det gjelder et MS3 gear? Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Jens_P Svart 17.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2011 In addition, the Volvo Penta MS 3 is designed for continuous operation, for both right and left hand propellers, ideal for twin installations. Hentet fra denne brosjyren hos VP, gjelder MS3 C: http://vppneuapps.vo...1145〈=nb-NO Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
SRC31 Svart 17.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2011 (redigert) Mine MS3 gear går hver sin vei, og er konstruert for det, ikke noe problem. Redigert 17.Januar.2011 av SRC31 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Geir Hel Svart 17.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2011 Har du 25 mm aksling? eller nei du har nok ikke det vist du bare finne høyregående propell. Leter etter høyregående men finne bare venstregående Sitér dette innlegget Endelig båt igjen Link to post
Polarn Svart 17.Januar.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2011 Leter etter høyregående men finne bare venstregående Nå tuller du? De fleste nye og brukte jeg finner er høyregående. Ser på selve gearet at det er bare å flytte over noen braketter så er saken biff. Lurer fremdeles litt på hva slags gear kajaa fikk havari på. Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Sjeldenutpå Svart 17.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2011 fikk nok gavari av uflaks. Tut og kjør Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Gurba Svart 17.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2011 Nei det bør du ikke gjøre. Når du bakker (med riktig dreieretning) overføres motormomentet via sidedrev til bakre konklutch, dette drevet er lagret i to små nålelagre som ikke er dimensjonert for langvarig drift, Tenkte på det samme , men tror dette er bare for dem gamle ms kassene på sånn som en md17c og den gjengen... Sitér dette innlegget Link to post
Geir Hel Svart 17.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2011 Nå tuller du? De fleste nye og brukte jeg finner er høyregående. Er brukte eg har leita etter. er vel ikke de dyrest som passer på akslingen min Sitér dette innlegget Endelig båt igjen Link to post
Polarn Svart 18.Januar.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2011 Da kan du ta en titt på RT Fritid sine sider Levind http://www.rt-fritid.no/shop/products.asp?lang=47&bid=49 Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Geir Hel Svart 18.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2011 Takker :-) Sitér dette innlegget Endelig båt igjen Link to post
Kweelhouse Svart 19.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2011 Hei! Du kan flytte braketten nede på gearet, det er bare å løsne 3 skruer, tar deg 5 minutter. Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 23.Januar.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2011 Og bare for å ha spurt. Det er samme utveksling begge veier? Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Sjeldenutpå Svart 24.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2011 Utveksling står på det smale skiltet foran med/før flens til svinghjulshuset. Det står nok bare ein utveksling der. EG har aldri hørt noko anna en at det er samme utveksling frammover og bakover. I dette innlegget tidligere i tråden, skrives det at kassen kan gå begge veier, og det vises til broskyre: Hentet fra denne brosjyren hos VP, gjelder MS3 C: http://vppneuapps.vo...1145〈=nb-NO Og denne: Mine MS3 gear går hver sin vei, og er konstruert for det, ikke noe problem. Det har av og til, også blit anbefalt å bytte om på gearkassene fra høyre til venstre-installasjon, for å utjevne slitasje og øke levetid. Eg går ikkje god for at det gir økt levetid, iallefall ikkje på en ms3 kasse, men det gir ennå ein indikasjon på at utveksling er lik begge veier. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Polarn Svart 24.Januar.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2011 Takker for den. Regnet selvfølgelig at det er lik utveksling begge veier, men bedre å vite enn å tro. Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.