Jump to content

Kan MS3 gearet kjøres i revers permanent?

Polarn

Recommended Posts

Ja.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Jeg fikk byttet propell hos en vp forhandler. oppdaget ikke ved montering at det var venstreprop. og dro rett i brygga når jeg skulle fra land. Dette var drevbåt. Da byttet jeg kablene inne i drevet. Ble mye lettere å manøvrere når frem på spaken er frem med båten :thumbsup: Så jeg vil vel tro du kan bygge om på giret ditt.

Endelig ble det Bobåt

hmm, ja. Da får jeg ta en titt. Litt enklere å oppdrive en høyrepropell enn venstre gitt. Har bare fått negative tilbake meldinger om at den må lages først o.s.v.

Var svært vanskelig å svare på omjeg kunne ha den til våren, så da vil dette jelt klart gjøre saken enklere. Bedre å spørre enn å ta sjangsen på at det går til helvete.

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Nei det bør du ikke gjøre. Når du bakker (med riktig dreieretning) overføres motormomentet via sidedrev til bakre konklutch, dette drevet er lagret i to små nålelagre som ikke er dimensjonert for langvarig drift, når lagrene ryker skjærer de de seg, og du kommer ikke lenger, snakker av erfaring, har selv opplevt dette og måtte bygge (rep.) giret. Skaff deg propell med riktig dreieretn.

Leter etter høyregående men finne bare venstregående

Nå tuller du? :lol: De fleste nye og brukte jeg finner er høyregående.

Ser på selve gearet at det er bare å flytte over noen braketter så er saken biff.

Lurer fremdeles litt på hva slags gear kajaa fikk havari på.

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Nei det bør du ikke gjøre. Når du bakker (med riktig dreieretning) overføres motormomentet via sidedrev til bakre konklutch, dette drevet er lagret i to små nålelagre som ikke er dimensjonert for langvarig drift,

Tenkte på det samme , men tror dette er bare for dem gamle ms kassene på sånn som en md17c og den gjengen...

Utveksling står på det smale skiltet foran med/før flens til svinghjulshuset. Det står nok bare ein utveksling der. EG har aldri hørt noko anna en at det er samme utveksling frammover og bakover.

I dette innlegget tidligere i tråden, skrives det at kassen kan gå begge veier, og det vises til broskyre:

Hentet fra denne brosjyren hos VP, gjelder MS3 C: http://vppneuapps.vo...1145〈=nb-NO

:flag_sw:

Og denne:

Mine MS3 gear går hver sin vei, og er konstruert for det, ikke noe problem.

Det har av og til, også blit anbefalt å bytte om på gearkassene fra høyre til venstre-installasjon, for å utjevne slitasje og øke levetid. Eg går ikkje god for at det gir økt levetid, iallefall ikkje på en ms3 kasse, men det gir ennå ein indikasjon på at utveksling er lik begge veier.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...