Frøken Fryd Startet 17.Januar.2011 Link til dette innlegget Startet 17.Januar.2011 I god tradisjon starter vi også i år en tråd om kystvakten. BT skriver i dag om KNM Horten som skal selges og skal brukes til fiskerioppsyn i Somalia. Om det er mer i agendaen enn det som kommer frem her er ikke godt å si. Jeg håper iallefall at de maler om fartøyet så ikke de sivile tror det er krig der nede... Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 17.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2011 Aha. Der slapp katta ut av sekken. KNM Horten er et støttefartøy for ubåter og MTB. Har også blitt brukt som opplærningsfartøy for mannskap til fregatter. Jeg viste Kystvakta var krigersk, men ikke på dette nivået. Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 17.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2011 Var faktisk ombord i den en tur på omvisning for lenge siden, mener det var i 78. Ja, ja de får vel se å få ombord noen kanoner da siden den skal brukes i oppsyn på piratkysten. Skulle vært moro å visst hvem som skal drifte skipet, om det er lokalt er det vel ikke lenge den flyter eller før systemene bryter sammen. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 17.Januar.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2011 (redigert) Jeg ble godt kjent med KNM Horten for mange år siden da vi skulle få gang på sveivetelefonene ombord, ble endel tråkking frem og tilbake for å finne apparatene. Jeg synes båten passet godt i denne tråden med sine nye oppgaver utenfor landets grenser. Det er vel først og fremst Valkyrien som har støttet mtben, men det er nå en annen sak... Redigert 17.Januar.2011 av Frøken Fryd (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fanafjord Svart 17.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2011 Fiskerioppsyn i Somalia... Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
OT-flyktning Svart 17.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2011 . Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 17.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2011 Bra at den kan komme til nytte i Somalia da.... Det trengs nok fiskerioppsyn også der som andre steder i verden.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Hansi Svart 17.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2011 Det trengs nok fiskerioppsyn også der som andre steder i verden.. Helt klart, og i tillegg trenger piratene et moderskip. Og det passer jo gamle KNM Horten fint til. Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 18.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2011 (redigert) KNM Horten skal brukes til piratjakt. Nordmenn skal ordne opp i Somalia. Forsvarsdepartementet støtter våpenbruk mot pirater. Redigert 18.Januar.2011 av Hansi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjørøveren Svart 18.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2011 Skjønner ikke hvorfor dere skriver om KNM Horten under emnet "Kystvakten", men uansett fint med et gjensyn med skuta der jeg avtjente førstegangstjenesten som motormann. Godt at hun kommer i virksomhet igjen. Skulle fått Boforsene om bord igjen, når den skal ut på piratjakt. Jeg ville nok satset på et raskere fartøy til slik bruk, men det kommer vel an på økonomi. 45 mill var vel ikke dyrt, bare stålprisen er vel nesten halvparten. Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 18.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2011 Skjønner ikke hvorfor dere skriver om KNM Horten under emnet "Kystvakten", Godt poeng, skulle kanskje stått somalisk kystvakt... Sitér dette innlegget Link to post
SuperGnisten Svart 18.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2011 Det e vel mer det at KNM Horten tilhørte kysteskadren, ikke kystvakten.. merk nummeret, ikke KV sin merking det der.. Sitér dette innlegget sol + øl + seiling -regn = en god sommer.. Link to post
Frøken Fryd Svart 18.Januar.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2011 Vi vet alle at KNM ikke er kystvakten, men det var nå tjenesten den skal inn i jeg hadde som bakgrunn for å ta den med i debatten. Det blir spennende å se hvilken farge den får... Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 18.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2011 Sebra-stripete vel Vært mye rart KNM Horten. Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 22.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2011 Da ble det ikke Somalia tur alikevel på KNM Horten. Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 22.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2011 Hva skjedde? Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 22.Januar.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2011 (redigert) Ja dette synes jeg var merkelig, det er ikke så lenge siden de samme politikerene sendte ned en fregatt til å utføre stort sett det samme. Men de er vel redd kanonene blir brukt. Jeg mener nå dette må være helt genialt, gi de en båt som faktisk bekjemper piratvirksomheten istedet for å bare være tilstede. Hadde denne plaffet ned ett par pirater hadde kanskje aktiviteten gått ned? Hva sier Ugland tro? Redigert 22.Januar.2011 av Frøken Fryd (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 22.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2011 Hva er merkelig? Det står jo klart og tydelig hva som er årsaken: Norge kan ikke eksportere materiell eller tjenester til militær bruk i konfliktområder, sier utenriksminister Jonas Gahr Støre (Ap) i en pressemelding. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 22.Januar.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2011 Ja lese kan jeg, først deltar man selv og deretter vil man ikke bidra til at andre kan utføre det samme. Sitér dette innlegget Link to post
TrondC Svart 22.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2011 Nå er det nå bare slik som Støre sier, vi kan ikke eksportere i slike situasjoner. Det er jo en klar forskjell på forholdet når vi selv er der utenfor Somalia med de fine fregattene, vi må selvsagt være sikker på at vi har lov til å skyte eller på annen måte bruke makt, og vi må enten ta med fanger til Norge eller seile rundt med dem til vi har hjulpet Somalia til et fungerende kriminalomsorgs- og rettsvesen, noe som ut fra historie og erfaring med internasjonal militær intervensjon vil ta noen tiår om i det hele tatt mulig. Så man setter sin lit til privat intitativ og leiesoldater. I praksis. Eller at Sør Korea fortsetter å redde norskeide skip. Det siste var vel forresten bare fordi norskeide skip som vanlig ikke er norskdrevet eller har norske sjøfolk, men bra var det vel å være koreaner der. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 17.Oktober.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2011 Kystvakten har vert på fisketur igjen skriver BA Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 7.Desember.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2011 K/V "Barentshav" gikk på grunn utenfor Andenes Sitér dette innlegget Link to post
Lovart låring Svart 7.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2011 Sivilt innleid kystvaktfartøy. Sitér dette innlegget Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!Hilsen Arne. Link to post
Christel III Svart 7.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2011 Sjøforsvarets nyeste rekrutteringsvideo: Sitér dette innlegget MvhSimon Link to post
-morten- Svart 8.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2011 (redigert) Jeg var på MTB, KNM RAVN. Det stemmer at Valkyryen støttet MTB`ene ja! Var ombord på den ved flere anledninger! Vi fikk bunkers og vann under øvelser av den.Da var vi 6 båter i 22 squadron. og RAVN var orlogsskipet. Kan det være KNM ERLE som ligger i bakgrunnen der med lit deformert baug hehe! Vi hadde sveivetelefoner på MTB`ene også! gammel teknologi men praktisk og enkelt! Jeg ble godt kjent med KNM Horten for mange år siden da vi skulle få gang på sveivetelefonene ombord, ble endel tråkking frem og tilbake for å finne apparatene. Jeg synes båten passet godt i denne tråden med sine nye oppgaver utenfor landets grenser. Det er vel først og fremst Valkyrien som har støttet mtben, men det er nå en annen sak... Redigert 8.Desember.2011 av -morten- (see edit history) Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.