Jump to content

Montere flaps på Nidelv 26

tom-ass

Recommended Posts

Hei båtvenner.

Jeg har lenge tenkt å montere flaps på min Nidelv 26, men har liksom aldri fått ut fingeren, men så så jeg dette bildet av Lars H sitt ror. Dette ser jo veldig enkelt ut. Dette kan jeg jo faktisk lage på jobben og vil ikke koste all verden, pluss at jeg slipper hull i skroget på båten.

Noen synspunker?

propell.jpg

Bygdetulling med båtførerbevis!

Anbefaler deg sterkt om å skaffe "original" flaps som kan kjøpes hos Asdal Trading til ca kr. 6.000. Ganske enkel å montere selv og dette med boring i skroget er ikke et stort problem heller.

Med denne skikkelige flapsen vil du få løftet akterenden merkbart og farten kan i tilfeller også øke litt (1 knop på min båt). Dieselforbruket blir godt merkbart forskjell.

Mvh erund

Nidelv 26, 1987 årsmodell - Volvo Penta TMD31A

Dette har det vært flere tråder om her på forumet. Men det er stor belastning på disse rorflapsene, og selvfølgelig da også på ror og roroppheng. Etter ca. 15 år, begynte det ene flapset mitt av solid og tykk aluminium å sprekke i knekken. Heldigvis kjente jeg en båtmann på verkstedet på jobben som var ekspert på å sveise aluminium, så jeg slapp å kjøpe nytt. Å mekke slike flaps på egenhånd, ville jeg være skeptisk til. Flapsene på Sagan er tross alt fabrikkmontert.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

• 6 måneder senere...

Hei, jeg føler behov for å friske opp denne tråden igjen. Har et trimplan fra Asdal-Trading stående, men har til gode å få det montert. Kontaktet i går kveld en del andre tidligere eller nåværende Nidelv-eiere og de fleste svarte sporenstreks, hvilket var veldig hyggelig :thumbsup:

Tenkte å ta meg frihet til å legge ut deres kommentarer her, ettersom erfaringene og løsningene tydeligvis varierer. Jeg har anonymisert og håper ingen blir sinte ettersom jeg legger ut IM meldinger slik.

For å starte forfra, mitt spørsmål til båteierene var som følger:

"Hei! Leser i et innlegg at du har flaps på Nidelv'en. Jeg har selv et trimplan fra Asdal-Trading stående, men har enda ikke fått somlet meg til å montere det. Det jeg lurer spesielt på er hvordan få eksosrøret gjennom trimplanet, rent praktisk. Har du noen erfaring med dette, så hadde det vært hyggelig å høre fra deg."

Svar fra Nidelv-eier #1:

Eivind i Asdal anbefalte å skjære et hull i flapsen men samme profil som eksosstøvelen, og så kutte jamt på undersiden av flapsen og så tette rundt støvelen med epoxy. Slik hadde jeg det en sesong. Problemet var på sakte fart - da fordelte eksosen seg langs hele flapsen, og formelig krabbet opp stigen og inn i båten. Har aldri hatt så mye eksos inn verken før eller siden. Det blir et luftvakum bak der, og med eksosen finfordelt i hele bredden kome det rikelig inn.

I neste vinteropplag fjernet jeg støvelen, og støpte igjen hullet. La så inn ei gummipotte under akterkabinen, og slangebiten som ble til overs monterte jeg ute, bak på eksosflensen slik at den kilte seg mellom festerøra på badeplattformen, og således ble bøyet ut til siden. På den måten kom eksosen litt mer ut i fartsvinden, og ble med den bakover. Det ble ikke like pent med gummirøret som stakk ut der, men funket vesentlig bedre. Største ulempen med denne løsningen er at Nidelv har ikke laget vannlås på eksos-slangen, og det bety at dersom det blir noe tull med slangeklemmer & denslags i skjøtene til potta, så går båten ned ! Jeg løste det med rustfrie innleggsrør og doble slangeklemmer på begge sider av skjøten (jess toatalt 8 slangeklemmer) - men var likevel litt på vakt. Med mitt opplegg var det vel forst og fremst om potta skulle ryke som streifet tanken. Slike potter kan være sårbare feks v tørrkjøring. Her ser du linken til potta, men det står oxo at fabrikken er i ferd med å stenge, så det sier kanskje sitt. Ser at de har noen andre potter i glassfiber, men hvor enkelt det er å tilpasse dem er er jo et annet spm.

Ett alternativ jeg vurderte var å støpe en egen potte oppå flapsen som hadde utløp ut på siden, men valgte inter potteløsning.

Hvorpå jeg fulgte opp med:

"Tusen takk - satte stor pris på svaret ditt. Da skjønner jeg at eksosen kan sige inn i større grad enn før, når en kutter eksosrøret. Da må jeg spørre om hva om en ikke kuttet eksosrøret, men tredde det ned gjennom hullet i trimplanet som det var? Ville ikke også vært noe å vurdere, mon tro?"

og svaret

Jo det skulle man tro, i allefall ved stor fart, men da er jo ikke eksosen så merkbar. Må innrømmet at jeg ikke husker alle detaljene nå, men jeg ser i kjelleren min at jeg støpte en ny "støvelforlenger" som skulle stå under plattformen - men den ble aldri tatt i bruk. Lurer på om ikke jeg snakket med en eller annen som sa at det ikke gjorde store forskjellen. Jeg mener - jeg hadde støpt den ferdig, men gikk i stedet for å tette hullet og få eksosen ut på siden. Det kan ha vært en annenfaktor med i spillet også - for jeg mener å huske jeg synes det var for mye lyd når du kom opp i fart og vannet slipper støvelen. Det blir jo vesentlig stillere med intern potte.

Svar fra Nidelv-eier #2:

Jeg har montert den i fjor. Jeg måtte lage et hull på platen litt etter litt for å få eksosrøret gå gjennom og tettet den med epoxy som fulgte med i pakken. Deretter skjærte jeg eksosrøret slik at det skulle ende like langt som platen og ikke lenger ned. Brukte ca. 4 timer på dette arbeidet.

Svar fra Nidelv-eier #3:

Har ikke montert flaps enda pga. mangel på tid.

Hvis du lager en tråd på forumet, vil du nok få svar på hvordan andre har gjort det. Evt. ringe Nidelv.

Jeg hadde tenkt å få plassert flapsen tilnermet slik den skal stå og så merke av hvor hullet skal være. Det vil vel bli litt romslig og må tettes med Sikaflex, Tec-7 ol.

Så, det ser ut til at det eksosløsningen som volder mest besvær. Er det andre som har erfaringer om dette?

Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...