Jump to content

baatplassen.nos VHF kampanje 2005

bliss X

Recommended Posts

I fjor hadde vi "utlodding" av en bærbar VHF der alle som tok VHF sertifikat innenfor en gitt periode kunne delta i trekningen.

Jeg er nok ikke allene om tanken; hvorfor er det bare de som tar sertifikat og ikke dem som har tatt!

Hilsen

Will som har Furuno FM-2520 og Simrad HT50

Antagelig fordi kampanjen skal anspore FLERE til å ta kurset.

Suzuki

No boat needed..

hvorfor er det bare de som tar sertifikat og ikke dem som har tatt!

Det skal anspore til å ta sertifikat. Synes ikke jeg som tok sertifikatet i 1961 for å få en sommerjobb på hurtigruten er kvalifisert.  :wink:

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Det skal anspore til å ta sertifikat. Synes ikke jeg som tok sertifikatet i 1961 for å få en sommerjobb på hurtigruten er kvalifisert.  :wink:

Lars H.

Det måtte i såfall være for å delta i loddtrekningen om en VHF fra 1961   -   for dem finner man ikke mange av idag  :wink:

Selv begynte jeg å seile på nordsjøen i 1963, og vi hadde ikke noe så luksuriøst som VHF ombord. Der var det frem med morselampen for å blinke til losen, og skulle vi lenger avgårde var det å "fyre opp" en krystallstyrt 20 Watt Simrad på fiskeribølgen!

mvh

Poseidon

("POSEIDON" var ny i 1954, og var den gangen skandinaviens første losbåt med VHF og radar....)

Med vennlig hilsen POSEIDON

Selv begynte jeg å seile på nordsjøen i 1963, og vi hadde ikke noe så luksuriøst som VHF ombord

Å nei da, det var det ikke ombord på Sanct Svithun heller. Og sertifikatet mitt var ikke begrenset til VHF, det var et såkalt "Begrenset radiotelefonisertifikat"

Så det gikk på fiskeribølge den gang. Her et bilde av meg i radiostasjonen.

Bilde

Nydelig båt forresten, dessverre forliste den ikke lenge etter at jeg mønstret av.

Bilde

Lars .

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Gode forslag til hva som skal ligge til grunn ved et evt. slikt opplegg mottas gjerne. Det bør  være noe mer enn at en er innehaver av et VHF-sertifikat.

Jeg mener at det ville være en kjempemessig ide at de som holder VHF-kurs premieres med en slik VHF   -   eller i det minste får delta i trekningen   -   det er tross alt vi som gjør det mulig for dere andre å vinne  :wink: :wink:

Og for sikkerhets skyld siterer jeg litt fritt etter salige Kumbel: "Den som kun tar spøk for spøk, og alvor kun alvorlig  -  han har faktisk fattet begge deler dårlig...."

mvh

Poseidon

(Som begynner nytt VHF-kurs torsdag :wink:)

Ble inspirert av bildene til Lars H. og sender herved bildet av den originale radioen som fortsatt står ombord i Far Out.  Den er ikke like stor og tøff som St. Svithun sin, men allikevel...

Bilde

"Telefonrøret" er borte, men mottakerdelen fungerer.  Båten har antenne mellom mastetoppene og Dynaplate i bunnen.  En skikkelig "sjømann" hadde sikkert fått liv i senderen.  I mellomtiden bruker jeg GSM og en sjelden gang VHF.

Under radioen står enda et prosjekt, et gammelt B&G ekkolodd med giver på hver side.  Vet ikke hva som feiler dette.

Auxiliary Ketch "Far Out" (ex "Fresh Wind")

:diving

Ble inspirert av bildene til Lars H. og sender herved bildet av den originale radioen som fortsatt står ombord i Far Out.  ..... En skikkelig "sjømann" hadde sikkert fått liv i senderen.  I mellomtiden bruker jeg GSM og en sjelden gang VHF.

Hei Far Out,

Gammelt Sailorutstyr finner man overalt, og stort sett virker det som det skal enten det er nytt eller 50 år gammelt.

Men jeg må innrømme at det kunne nok bli vanskelig selv for en gammel "sjømann" å få liv i senderen  -  etter som det du har er en ren mottager  :wink:

mvh

Poseidon

Suzuki :

Antagelig fordi kampanjen skal anspore FLERE til å ta kurset.

Om noen har bestemt seg for å ta vhf_sertifikat tror jeg at det ligger helt andre grunner bak enn muligheten til å vinne en vhf.

Personlig gjorde jeg det for å få konsesjon og for sikkerhetens skyld.

I den perioden VHF'en har vært til utlodning har jeg holdt noen VHF-kurs. Ved hvert enkelt kurs har jeg printet ut den aktuelle siden her fra forumet og delt den ut til alle kursdeltagerne.

Jeg har skrøtt uhemmet av baatplassen, jeg har skrøtt av VHF'en og jeg har oppfordret hver enkelt til å blir brukere av baatplassen  -  og melde seg opp til trekning av VHF'en.

Blant de som er påmeldt til trekning kjenner jeg igjen noen av mine kursdeltagere, men der kan sikkert også være flere som har skjult seg bak et merkverdig nick.

Uansett: dette var et flott tiltak og jeg håper at det gjentar seg neste år!

mvh

Poseidon

Som det vises her kom kursdeltagerene mest sansynlig før de ante noe om premien.

Will som har meldt seg på "Fritidsbåt Skipper" kurs uten at det er noen "premie" å vinne.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...