Jump to content

Voltmetre, er de til å stole på?

rogeri

Recommended Posts

Er for tiden i "batterimodus", delvis fordi jeg nettop har anskaffet og satt inn nye batterier i båten.

Jeg kjøpte nytt digitalt voltmeter for fastmontering i fjor på Autoparts, eller Bilxtra som det vel heter nå.

Dette voltmetret kostet rundt kr.350,- og er derfor neppe noe "hightech" det viste en ladespenning på 14,9 og opp mot 15 V, på tomgangskjøring.

Syntes dette var i meste laget og tok derfor ombord mitt Fluke instrument for å kontrollmåle, dette viste 14,3 Volt målt på samme sted hvor det faste voltmetret er montert , (på pluss og minusskinnen) etter hovedstrømbryteren (Perko). Altså hele 0,7 Volt mindre.

Kjøpte derfor et nytt Voltmeter for å ha ombord, denne gang på Biltema typenr. 32-210 , neppe hightec det heller.

Dette nye instrumentet fra Biltema viste så 14,6 Volt (målt på samme sted) :confused:

Begynte så å lure på om Fluken var korrekt og sjekket dette opp mot naboens Fluke som så viste nøyaktig

samme måleresultat som Voltmetret fra Biltema.(14,6V)

Altså fant jeg ut at min Fluke ikke var helt til å stole på.

Testet derfor min Fluke på et helt kjøpingsnytt 9 Volts batteri (røykvarseltype).

Spenningen jeg da måler er her 9,7 Volt.

Jeg skal derfor få nå min Fluke kalibrert så snart som mulig.

Min agenda i denne tråden er bare å dele min oppdagelse til de av dere som er opptatt av å ha RIKTIG måling av spenning på batteriene.

Stol ikke blindt på Voltmetrene som finnes i markedet, avvik på spenninsmåling behøver tydeligvis ikke å skyldes dårlig dynamo, lader eller svakt batteri.

Sjekk først om Voltmetret viser riktig verdi, før det gjøres andre og dyrere tiltak! :yesnod:

På den ene siden høres det ut som om det er noe feil med Fluke'n din med en feilvisning på ca 5%. Fant her er et datablad på et tillfeldig Fluke multimeter. Feilen på dette skal være max 0.2% + 1 siffer. Dette skulle tilsvare max 0.04V feil. Biltema har ikke oppgitt nøyaktighet på 32-210 instrumentet sitt.

På den annen side er det utrolig hvordan vi blir lurt bare fordi vi ser en digital utlesning med mange siffer bak komma og derved tror at det nødvendigvis er riktig til siste siffer. Det er det samme som når vi ser på på klokkevisere og sier at klokka er fem på halv ni eller ser på et digitalur og sier null-åtte-tjue-fire-femten. Før klokkene er kalibrerte kan man ikke si hvem som er riktig(st).

Gamlebåten er til salgs! van Lent Motorcruiser

Er det ikke slik at enkelte batterier.. gir ikke riktig volt før de blir belastet ?

Jeg mener å ha vært borte i dette på ac-adaptere til laptops. Står 19 volt på den, men om du måler rett på pluggen uten å belaste adapteret, så leverer det over 20 på voltmeteret..

Har også blitt kraftig lurt av et multimeter av svært kurant merke (ikke Fluke men nesten like bra). Målte ladespenning opp mot 19 volt og i løpet av noen paniske minutter kom jeg til å sjekke spenningen på et 9v batteri og den viste rundt 12v, da luktet jeg lunta. Multimeteret indikerte ikke lav batterispenning men ved skifte av batteri ordnet det hele seg.

Det er viktig å være litt kritisk til slike spenningsmålinger, ikke minst til HVOR det blir målt men også til hva det måles med.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Hei SveinHa!

Mener å huske du/dere gjorde "storkjøp" på digitale voltmetre for noen år siden funker de ennå og viser de noenlunde riktig spenning?

Ble litt stuss på Fluken min da, men det kan jo hende det tross alt er den som viser rett likevel.

Skal få en kjenning som er mekaniker i et herværende flyselskap til å sjekke instrumentet mitt.

De guttene bør jo ha korrekte måleinstrumenter vil jeg tro :worry: !

Av de mange hundre voltmetrene jeg skaffet har der vært et eller to havarier og det var umiddelbart etter levering. Har ikke hørt noe om unøyaktigheter og har heller ikke erfart noen selv :thumbsup:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Det ene voltmeteret som jeg kjøpte gjennom SveinHa i 2005(?) mistet flere segmenter i displayet etter 2-3 års bruk. Ved neste innkjøpsrunde (2008?) kjøpte jeg to stykker, hvorav det ene fikk display-feil etter et års tid i bruk. Skjønner ikke hva det er med miljøet ombord hos oss som knekker dem. De har ikke vært utsatt for verken sjøsprøyt eller fysisk vold. Det virker som de av en eller annen grunn gir opp i løpet av vinteren mens båten ligger i opplag. Det blir spennende nå å se om nummer tre, som ble tatt i bruk i fjor vår, har overlevd vinteren!

Nøyaktigheten har vært helt topp på samtlige! :thumbsup:

Prøv å trykke litt på baksiden, det hjelper ofte på LCD som har mistet segmenter. Om det hjelper kan det være ledningene som er litt for tunge og/eller vibrasjon som trekker kortet ut fra LCDen.

Har nå sjekket min Fluke mot et ny-kalibrert "proffinstrument", som nevnt i tråden lenger opp!

Min Fluke viste 0,3 Volt for lite, men er nå kalibrert til korrekt nivå! :thumbsup:

Da var ikke det instrumentet fra Biltema så ille likevel!

Disse avvikene på dynamo eller lader kan etter det jeg forstår, ha ganske stor betydning for batterienes levetid!

Takk for tipset rogeri. Nå har ikke jeg to multimetere slik at jeg kan sjekke, men jeg måler spenningen på et tilfeldig batteri. Så setter jeg i nye batteri i multimeteret og måler på nytt. Er resultatet endret så er det tydelig at et bytte er på sin plass. Men klart, det er jo ingen garanti at det viser riktig. Da får jeg heller finne et annet voltmeter og sammenligne med. Uansett, dette skal sjekkes hos meg :thumbsup:

Det orginale fastmonterte voltmeteret viser 0.4v for lite. Biltema multimeteret viser ca. 0.2v for lite. Har også testa med 3stk. dyre fluker (2-4 år gamle)som heller ikke var helt like.

Har nå ett batt. meter Victron BMV 602 som eg utifra gjennomsnittsmålingene har konkludert med er ganske korrekt.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...