Jump to content

Noen som har erfaring med TG 7200 King Cruiser?

Tore Tang

Recommended Posts

Jeg går med tanker om å skifte båt og har fått sansen for TG 7200. Har ikke fysisk vært å sett på en ennå men ut i fra bilder, tester, spesifikasjoner m.m. synes jeg den er veldig interessant. Her er en annonse på Finn av en slik båt.

Er det noen er som har erfaring med denne båten eller som kjenner noen som eier en slik? En bakdel med denne båten er at den ikke har noen toalettløsning. Spesielt mye annet har jeg ikke kunne finne i negativ retning bortsett fra at det er få forhandlere i Norge og kanskje ikke et spesielt utbredt båtmerke.

Her er noen bilder av båten.

tg_7200.jpg

tg.jpg

tg1.jpg

Redigert av Tore Tang (see edit history)

jeg menner at denne båten er av de bedre akterhytte båtene kom bra ut i test i båtmagasinet.

BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZA
SLANKE OG ELEGANTE
GÅ MYKT FINT SJØEN.
obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha

Hej

Jeg er den glade ejer af en TG 7200 (Dille) og er godt tilfreds med båden.

Bruger den til fiskeri, jagtture, og 1 dags sejlture. Jeg valgte den type for at det skal være nemt og komme ombord i båden, og børnene skal kunne se ud når vi sejler. De gider ikke sidde nede i en forkahyt.

Der er god stuveplads til ting og sager under bænkene, og i skabene. Har installeret en wallas 2400 varmeapparat i skabet under instrumentbrædtet, og den holder duggen fra ruderne.

I taget er der en åbning i hver side, og man kan fint stå med hovedet op igennem og kigge ud, samtidig med man styrer.

Det går fint og overnatte for 2 personer, dog vil selv den mindste små-bølger give larm og jeg gør det kun på rensdyrjagt, hvor der bare skal hviles et par timer. Men det er måske et spørgsmål om og vænne sig til og sove i en lille båd.

Sejlegenskaberne er rimelige, båden er lidt let og i Grønlandsk fjordvind må man hurtigt tage toppen af farten. Tilgengæld kan den sejler den stadig fint ved 12- 14 knob, uden at agterenden synker ned i vandet.

Jeg har 90 hk 4T mariner, og kan sejle normalt ca 18 knob, ved 4400 O/min. Maks er 25,6 knob. Ønsker en større motor, men klarer mig foreløbig med 90 hk. Bruger normalt 1,2 liter pr sømil.

Gummibåd er noget besværligt på en TG! Jeg har afmonteret fenderholderen og har gummibåden liggende henover agterdækket og motoren. Bruger gummibåden meget, da tidevandet skifter med op til 4 meter hver 6.time, og der sjældent er mulighed for og lægge båden til land.

Trolling er besværligt, der mangler man agterdækket og styring udenfor. Men det kan lade sig gøre med paravaner og så stå foran med stængerne og række hånden ind i kahytten og nå rattet. Har fanget 1 laks på den måde sidste sæson.

Se billederne.

billede_030.jpg

billede_005.jpg

billede_033.jpg

Har du spørgsmål. så skriv endelig.

Se evt. flere billeder på: www.dille-fishing.blogspot.com

Hei KIMA og takk for utfyllende svar.

Jeg har heller ikke tenkt å bruke båten til lengre turer og overnatting. Det blir en båt for å komme oss ut på hytta som ligger på en øy og frakte med oss utstyr og personer året rundt. Stadig flere båter av lignende type har imidlertid toalettløsninger (pumpetoalett) som muliggjør overnatting og lengre perioder i båten. Ikke så viktig for meg men kanskje når båten en gang skal selges igjen at det da vil trekke litt ned at denne ikke har det. Mulig det går an med en porta potti løsning under førerstolen - men man sitter jo på utstilling.

Ser også at den er ganske lett - ca 1350 kg. kjøreklar. Fordelen er jo at det er mulig å få den på en henger og kan dra den med en normal bil. Ulempen blir kanskje som du skriver at den blir litt lett i bølger og vind?

Ser også det at trolling/dorging er noe vanskelig så lenge det ikke er styreposisjon utvendig - men dette går det kanskje an å ettermontere?

Tenkte å utstyre båten med en 140-150 hk motor slik at toppfarten vil ligge mellom 35-40 knop med en marsjfart på like under 30 knop.

Har du forresten trimplan på din og synes du det er nødvendighet? Hva med trykkvann - er din utstyrt med det?

Pris på en fabrikkny båt med 140 hk Suzuki firtakter ligger på like i overkant av 400.000 NOK. Utstyr som trimplan, varmer, kartplotter m.m. kommer da i tillegg. Kanskje ikke så ille pris for en båt på 7,2 meter og 2,50 meter bred?

HEj

Hvis du køber en ny model idag så er skroget forstærket i agterdelen, og den har mere skarp forende, netop for og kunne sejle med større motor og mindre banken i bølger. Min TG er årgang 2000 og godkendt til max 135HK, en ny model er godkendt til 150 HK. Jeg selv tror en 140HK Suzuki vil være ideelt til mit behov. Samme vægt som min nuværende Mariner, men 50 Hk mere effekt. Kender en kollega som har købt en TG7200 forrige sommer, med Suzuki 150 Hk, den topper ved 38 knob, marchfart er op til 30 knob, brændstof forbrug 1 liter pr sømil.

Jeg kiggede meget på en finnmaster 6100 MC før jeg købte båden, den er næsten tilsvarende båd, men valgte TG´en for og få størst mulig kabine. På TG går agterbænkene ind under agterdækket, og dermed kan man ligge på bænken, med fødderne ind under agerdækket. På finnmaster er agterdækket dybt udvendigt, og bænkene er så for korte til at selv et barn kan lægge ned. Nu kan børnene lægge sig og sove uden man skal lægge pladerne i midten, og det er skønt! Men tilgengæld er agterdækket højt og man står lidt udsat der.

Portapotti toilettet gav jeg væk. Der er ingen som skal sidde og skide midt i min båd - aldrig! Og skal man tisse foregår det fint i øsekarret.. Desuden har jeg ikke bil så derfor er der brug for al stuvepladsen til udstyr.

Hydrauliske trimplan er et must - jeg bruger dem såsnart vægten i båden flytter sig, og det ville være meget generende uden trimplan.

Hejd og lykke med valget.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...