Jump to content

Bermuda og Gaffelrigg

Jawik

Recommended Posts

Vurderingen min omhandler gaffelrigg kontra bermudarigg. Vi forlot gaffelriggen da Bermuda duket opp og gjorde livet enklere for folk flest. Mange av argumentene hang fast i at gaffelrigg ble for tungvint å behandle med alle sine "gammeldagse" liner.

Men fortsatt vet vi at dess høyere opp en plaserer seilduken dess mere vind fanger en opp. "Masseprodusert Bermuda" er her et håpløst eksempel og siden har en opplevd lite nytenkning rundt dette temaet. Nye lette materialer har kommet på banen i årenes løp og jeg tror tiden er inne for å teste ut dette slik at en får seilduken opp der den burde oppholde seg. Antall fall som må til kan reduseres til et minimum og jeg har en ide om at disse ikke behøver å bli flere enn dagens Bermuda - ja muligens færre. Revingen av seilduken i mastetoppene (over gaflene) kan monteres slik at disse blir det siste en tar helt ned. Og med master og bommer av aluminium har en flere muligheter, enn med tremast (som skal ut av skuta).

Mastene vi har tilgang til er en 7/8 dels ISOMAT mast/rigg som stikker ca. 14.5 m over bomfeste og bom på 4.3 m. Den totale lengden (17.2 m) vil bli redusert fra bom og ned til dekk. Og en SELDEN mast som stikker 16.7 m over dekk og bom på 4.5 m. Denne kommer til å bli værende slik den er idag.

Skuta er langkjølt (46 fot) og vi har ingen betenkeligheter med å putte på baugspryd dersom vi kommer til denne konklusjonen. Noe av poenget er å oppnå bedre høyde mot vinden og det er her vi har følelsen av at vi kan lykkes med dette.

Hvorledes disse to mastene skal plasseres er ennå ikke avgjort, men tanken på stagseil Schooner frister. Hva man skal kalle dette for er likevel av mindre interesse.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Byggeprosjekt - ja muligens en kan kalle dette for det. Årsaken er at nåværende tremast (bermuda) holdt på å gå av ved salingshornet sist sommer så derfra har utviklingen gått videre. Nye master har kommet til og mange flere muligheter (ikke minst tanker en gjør seg i vintermånedene) dukker opp i kjølvannet av dette.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Stadig skamfiling og "slåing" fra gaffelen ved lav vind og rulling/slingring er noe som iallefall for meg var vesentlig for valg av "klassisk" bermuda med klyverbom. Behovet for areal ved lite vind kan jeg dermed dekke med gennaker eller ballongklyver. Short og singlehanda føler jeg det mindre arbeidskrevende og også tryggere uten en gaffel sveivende rundt i hodehøyde.

Skonnertriggen ses vel gjerne på skrog med lateralplansenteret relativt langt bak, en langkjølt båt med liten underskjæring kan kanskje få problemer med plassering av seilsenteret om en velger skonnertrigg?

Skamfilingen og "slåing" var jo et av hovedargumentene ved å gå bort fra gaffelrigg, men jeg har en ide om hvorledes jeg kan unngå dette og derved få full kontroll på "gaffelbommen", som også kan være en wishbone bom. Toppseilet, muligens et større helt storseil, er tenkt å forbli fast over bommen, som må monteres i trinser, og som heises opp med hovedfallet. Bommen følger opp/ned ved reving av nedre seil. Fra "toppbommen" og akterover vil det monteres en line til aktermast og derved slipper en unna med to fall pluss bomløft.

Lateralplansenteret blir muligens ett dilemma, men skutas tegninger viser at dette kan gå i hop. Men flere beregninger gjenstår å finne ut av.

Det totale seilsenter kan en justere og slik jeg har opplevd henne med bare storseil - mastelik på 13.4 m og bomlik på 5.7 - så har/hadde hun en (for å si det forsiktig) fantastisk stødighet. Når hun ble trimmet behøvde vi ikke røre roret i liten kuling, uten noe rev inne, og det er ikke mange skuter som klarer dette på kryss.

Steinlager II.

Interessant løsning.

Noe av vårt poeng er å holde kostnadene nede da vi har seil i flertall, også gennaker med pose. Fem "storseil" av bra kvalitet som ved litt omsying kan tilpasses. Fem forseil av diverse størrelser som også kan tilpasses. Og enden på denne visa blir at en person fortsatt skal kunne handtere båten alene uten ekstra mannskap.

Men nå må jeg benytte meg av floa slik at jeg kan få ut jolla uten altfor mye strabaser. Ut i skuta og ta en del mål samt sette på litt varme ombord og lage seg en kopp kaffe og fortsette med grublingen :smiley:

Hvorfor ikke beholde bermudariggen og lage "fathead" storseil. Hvis toppen av storseilet blir 1,5 meter brei får du ordentlig drag der oppe. Det er jo dette som kommer på moderne båter. Et høyt smalt seil er mere efektivt eller et lavt breit seil ved samme areal.

Ser også at et par båter i Stavanger seiler med Junkerigg. Da er det bare et seil ombord og det skal være veldig enkel å bruke. Var en med på nyttårseilasen med slikt seil.

"Bermudariggen" vil bli intakt til vinterbruk. Men plassering av mastene blir avgjørende. Slik målene idag kom ut så peiler vi oss mot Schooner eller en kombinasjon på schooner og wishbone ketch. Men som nevnt tidligere er vi ikke så opptatt av hva en skal kalle dette.

Du er inne på noe her med et "fathead" (vist jeg har oppfattet betegnelsen rett) seil og dette er noe vi vurderer i lett vind mellom de to mastene, men noe av hensikten er å få til noe som ser litt estetisk ut i forhold til skutas skrog.

Du nevner Junkerigg og etter hva jeg vet om denne riggen så har den som oftest to og tre seil på en mast med toppbom på "storseil". Muligens du mener Djunkerigg (China), eller Gunterrigg.

Når jeg nevner schooner så mener jeg stagseilschooner og ikke den tradisjonelle utgaven med toppmaster.

Redigert av Jawik (see edit history)

Jeg tenkte bare for å øke seilarealet på et storseil er stor topp veldig effektivt. Fordel om det syes i litt god duk. Tvister også av kreftene i rossene.

Jeg så "Junkeriggen" hvis det er den korekte betegnelsen for første gang i bruk i Nyttårseilasen i Stavanger. Da var det en som singelseilte båten med kuling i kastene. Skal vist være ekstremt enkelt å seile med og kun et seil ombord. Men masten må forover kontra bermuda. Det tror jeg også masten må hvis man bytter fra Bermuda til Gaffelseil. Når det gjelder effektivitet skal det være rimlig bra. Nå sier ikke lystallet nødvendigvis sannheten om potensialet. Men standard LYS Mikkel 32 er 1,08 og med junker 1,04.

Her er et bilde som er lånt fra offentlige albumet til Stavanger Seilforening

junkerigg.jpg

Dette er en Djunkerigg (med D) eller China rigg om du ønsker å kalle det for det og ja de er effektive og enkelt å behandle. Vet om andre som også ønsker å gå over til denne typen, men tror nok ikke dette hadde passet for oss.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...