Jump to content

Varmeelement i kjølsvin

Figaro

Recommended Posts

Jeg har i flere sesonger benyttet en frostvakt fra BT om vinteren. Ligger i boblehavn, og temp. i kjelleren har ligget på 3-5 grader. Denne frostvakten trekker 200w og har termostat. Problemet er bare at det ikke lenger er tillatt å bruke mer enn 100W i havna, og jeg finner ikke frostvakt eller noe annet på mindre enn 200W. :headbang: Jeg vet at noen bruker en lyspære el.lign. men det synes jeg blir for usikkert. Er det noen fare for at kjølevann og gjennomføringer fryser hvis jeg ikke bruker frostvakt? Og er det noen forslag til en sikker løsning som trekker kun 100W? :confused:

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Vi har en Frostguard fra CO i X-en. Begynner ved stikken til VV-beredern, går 2 turn rund beredernes armaturer, derfra inn i motorrommet og videre til kjølsvinet. Den overskytende del 'forbrukes' i motorrommet.

Funker helt greit, blir liggender der også i sesongen, bare plugges ut og VV-berederen plugges inn og alt ligger jo under gulvet/dørken. Jeg er allikevel noe betenkt fordi vi har dårlig kontroll med slitasjen. Den ikke-elektriske delen av rederiet har derfor fått forbud å røre saken og jeg måler minst en gang i sesongen isolasjonen.

Som nevnt tidligere så slipper kabelen gjennom strøm som tilsvarer 20W/m ved +5 C og den er totalt omsluttet av vann (lukket inne i et vannrør), eller 10W/m når den er utenpåliggende.

Jeg oppfatter det dithen at denne kabelen (C.O.'s Frostguard) er selvregulerende avhengig av temperaturen på omgivelsene den ligger i.

Jeg antar derfor at effekten tiltar/avtar ved lavere/høyere omgivelses temperaturer. Men det kan sikkert andre her inne svare på bedre enne meg!!!! ??

Det kunne derfor vært interessant å vite "kurven" på effekt/m i forhold til omgivelsestemperatur på Frostguard kabelen!

Noe som har kjennskap til slike data (evt. på tilsvarende selvregulerende kabler)?

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

En ting er sikkert at at om det blir så kalt at gjennomføringer fryser så vil du aldri hindre dem i å fryse med varmeelement i kjølsvinet. Messingen fra utsiden vill lede så mye kulde inn at et varme fra insiden har ingen betydning.

En annen sak er det at jeg tviler sterk på at gjennomføringene vil fryse i det hele tatt

Hilsen Smaapala

En smule OT, men allikevel intressant!!

Med 50m av en slik kabel som trekker 10W/m v/+5 gr.C utenpåliggende så blir effekten 10W x 50m = 500W. Ikke så mye, men om der blir noen timer i døgnet så "baller det på seg"!

Formoder at rørene, det her er snakk om, også er godt isolerte med rørskåler e.l. utenpå de nevnte røra med slike varmekabler??

Hvilken overflatetemperatur på selve kabelen snakker vi om her??

Som skrevet tidligere så er jeg nysgjerrig på effekten/m ved lavere/høyere temperaturer, og hvordan en slik kurve ser ut??

Noen som vet??

mvh

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

En ting er sikkert at at om det blir så kalt at gjennomføringer fryser så vil du aldri hindre dem i å fryse med varmeelement i kjølsvinet. Messingen fra utsiden vill lede så mye kulde inn at et varme fra insiden har ingen betydning

snurre varmekabel rundt, og i tilleg kan en jo balle litt glava på i ekstreme forhold :thumbsup:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...