Jump to content

Er hullet i akterspeilet identisk for DP280 og DPH drev?


pipp

Recommended Posts

Nei, de er ikke identiske!

 

DPH og DPR har et transomfeste som er større enn SX og DPS.

 

290->oppover har et transomfeste som er større enn 280->nedover, det vil si 290 er mer rektangulært enn 280, men ofte oppstår det problemer fordi pakningene også ligger forskjellig, da pakingen på 280 og 290 ligger på hver sin side av festeboltene, og selve festehullene er også annerledes, og enkelte ganger kan det bli dårlig feste i de midtre boltene når man går fra 280 til 290.

 

Jeg har en mal over DPH/DPR et eller annet sted, men kan ikke finne den i øyeblikket, og jeg er jammen usikker uten å ha sett på malen, men jeg minnes som skhauge sier at drevet ofte kommer noe lavere når man monterer D4/D6 i en båt hvor det tidligere har vært en gammel bensin eller diesel motor med AQ200 serien drev.

 

Det står en del om monteringen av DPH drev i installasjonsmanualen for D4/D6, som har delenummer : 7746265.

Kan se om jeg kan få lastet den opp når jeg har tid, det ser ikke ut til at den ligger i arkivet her på båtplassen.

 

Her er en sammenligning over SX/DPS-290-280!

cutout.jpg

Link to post
  • 2 måneder senere...
  • 1 år senere...

Hei

Jeg ser dette er en gammel tråd, men da den bare nesten besvarte mitt spørsmål prøver jeg meg på en iterasjon til:

 

Jeg forstår tidligere innlegg slik at dersom man skifter fra 290 til DPH drev, så må man støpe i litt i topp på hullet i bakspeilet. På tegningen til adeneo over, så ser det derimot ut som om hullet til et 280 drev er litt lavere enn for 290.

Jeg skal skifte fra 280 til DPH, og lurer da på om jeg slipper å støpe i noe - jeg håper dette da mine sageferdigheter er ca 1000% bedre enn mine plaststøpeferdigheter....

 

Er det noen som vet dette, og som eventuelt har tips/råd om denne konkrete konverteringen?

Link to post

Jeg prøvde å søke litt på gjenstøping i tidligere innlegg, men finner bare eksempler på hvordan man støper igjen hele hullet for så å lage nytt hull. Hvordan er fremgangsmåten hvis jeg bare skal støpe noen få cm øverst, og ellers sage eksisterende hull bredere og evt lenger ned? I et slikt tilfelle vil vel det eksisterende bakspeilet ta opp mesteparten av kreftene, og den gjenstøpte delen være mindre kritisk for den totale styrken?

Link to post

DPH drevet har forholdsvis stort transomfeste, og det er ikke sikkert du trenger å støpe noe, men for å avgjøre det må du først få på plass ny svinghjulskåpe osv. og sjekke med en mal som du får hos nærmeste VP forhandler hvordan det vil treffe ut.

Dersom det ikke må støpes i nærheten av selve innfestningsboltene så er det ikke noe i veien for å lage for eksempel en kloss som passer i toppen av det gamle hullet, lime denne med epoxy og sette i et par skruer mens den tørker, for så å ta ut skruene og få det tett med litt duk og epoxy til slutt, det er boltene og selve akterspeilet som tar opp kreftene, og dersom det mangler litt i toppen så er det ikke noe problem å lime på litt så lenge den ytre flaten på akterspeilet blir vanntett og plan slik at pakningen på transomfestet til drevet tetter skikkelig.

Link to post
  • 2 uker senere...

Hei igjen. Etter å ha prøvd med maltegning for dph transom så ser jeg at det helt klart er nødvendig å støpe igjen oppe. Dph hullet er litt bredere og kommer lenger ned enn 280 hullet. Alle bolter blir dog i eksisterende gods.

 

Hvilken kryssfiner bør jeg støpe inn i glassfiberen når jeg tetter hullet. Jeg har fått anbefalt forskalingsplate, men at de slipes matt først. Er dette et ok materiale til innstøping?

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...