Luco Startet 20.Januar.2011 Link til dette innlegget Startet 20.Januar.2011 Det tar laaang tid å få flapsene ned på begge sider. Systemet er 12v olje pumpe/vakuum(flaps opp) http://www.maritim.no/images/productsbig/3908_auto.jpg Etter lufting/flushing ved sylinder virket det en stund, monterte alt tilbake og like tregt... Tok av begge slangene og sprutet rett i kar,da ser jeg at det kommer mye luft med olje, og da tar de jo tid å bygge opp trykk... Er dette kjendt problemstilling? Hvor suger den luft? noe å gjøre med? olje ok.. Sitér dette innlegget Link to post
GunR Svart 20.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2011 Skal da vel ikke luftes ved sylinder denne? Monterte samme type selv i fjor vår, og så vidt jeg husker, var luftingen bare å kjøre flaps opp og ned flere ganger, og følge med på oljenivået. Det synker litt, mens luften forsvinner fra sylindene. Pass på minimumsnivået. Sitér dette innlegget Link to post
Luco Svart 21.Januar.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2011 (redigert) Jeg skrudde av slangen ved sylinderen og kjørte pumpen for å flushe slangen og bli kvidt luften. dette hjalp i 20 sekunder da pumpen gir ut en blanding mellom luft og olje. Dette såg jeg ikke da siden jeg var alene og ikke såg slange enden. Står pumpa høyere en slangene er dette systemet selv luftene. (muligens uansett siden den suger vakuum og trekker boblene ut) Olje nivået er ok.. Enten må det være sprekke i pumpehuset, pakning eller ødlagt suge slange, får ta en sjekk om det er mulig å skru på den. Redigert 21.Januar.2011 av Luco (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 21.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2011 Returen på Bennet skjer med en kraftig fjær inne i trimplansylinderen, som klemmer oljen tilbake til pumpen. Hvis du demonterer slangen fra sylinderen med trimplanene nede, får du en umiddelbar og tydelig demonstrasjon av hva jeg mener. Det er i alle fall ikke nødvendig å lufte anlegget, bare ta det i bruk og etterfyll oljen etter en stund. Det skal ikke komme luft i oljen fra pumpa. Er det et nytt anlegg du har problemer med? I så fall vile jeg bare ha bedt om ny vare fra forhandleren. Jeg har sett litt kvalitetsproblemer hos Bennett. Spesielt minneverdig var en serie de distrubierte til båtbyggere for et par-tre år tilbake. Der var nesten halvparten av sylindrene med sensor tettet igjen av overivrig sika-bruk på fabrikken, med det resultat at flapsene gikk ned og ikke opp. Heldigvis tok importøren ansvar og erstattet alle defekte komponenter med et minimum av spørsmål, selv om de merkelig nok ikke kjente til situasjonen. Sitér dette innlegget Link to post
Luco Svart 21.Januar.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2011 Kjøpt båten (94 modell) i sommar. Aner ikke alder på pumpa men ser ikke ny ut nei.... Sitér dette innlegget Link to post
GunR Svart 21.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2011 Luco skrev On 21.1.2011 at 8.26: Jeg skrudde av slangen ved sylinderen og kjørte pumpen for å flushe slangen og bli kvidt luften. dette hjalp i 20 sekunder da pumpen gir ut en blanding mellom luft og olje. For at pumpen skal gi ut olje/luft blanding, må det bli blandet luft i oljen(,selvsagt). Hvis det er lekkasje mellom pumpe og rør vil du ikke få dette, men oljelekkasje rundt tilkoblingen. Er kanskje mulig å få litt luft i hvis det lekker på koblingen mellom rør og sylinder. Du sier at du ikke vet hvor gammelt systemet er, har du sjekket om det er sprekk i rørene noen sted? Er oljen veldig tykk? Så tykk at små luftbobler ikke lett stiger opp? Sitér dette innlegget Link to post
Luco Svart 22.Januar.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2011 GunR skrev On 21.1.2011 at 21.23: For at pumpen skal gi ut olje/luft blanding, må det bli blandet luft i oljen(,selvsagt). Hvis det er lekkasje mellom pumpe og rør vil du ikke få dette, men oljelekkasje rundt tilkoblingen. Er kanskje mulig å få litt luft i hvis det lekker på koblingen mellom rør og sylinder. Du sier at du ikke vet hvor gammelt systemet er, har du sjekket om det er sprekk i rørene noen sted? Er oljen veldig tykk? Så tykk at små luftbobler ikke lett stiger opp? Jeg har ingen synlige lekasjer, luftlekkasjen må være i pumpa eller før pumpa for eksempel i sugerøret som går ned i tanken. Den tilfører selvfølgelig luften på suge siden og ikke på trykk siden. oljen er ok og etterfyllt med ny Planen er å åpne å se om jeg ser noe Sitér dette innlegget Link to post
GunR Svart 23.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2011 Da må det sitte løst, sugerøret, muligens. Prøvd å hevet oljenivået litt? For blir det bedre da, så kan det være hull i det, at noen har knekt det en gang.. Sitér dette innlegget Link to post
Luco Svart 24.Januar.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2011 Røret virket ikke tett der det går inn i pumpa, prøvde å tette med vulke tape men kom fortsatt like mye luft ut. Det skal vel komme en gjevn strøm av kun olje ut fra pumpa? Noen som har splitta en slik pumpe?? Er røret skrudd inn? virket ikke slik.. Sitér dette innlegget Link to post
GunR Svart 24.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2011 Mitt er nytt, dvs var nytt i fjor, så jeg har ikke skrudd så mye på det, bare montert det. Mener monteringsveiledning ligger på nett, kan være lurt å finne, for å se etter clues.... Sitér dette innlegget Link to post
Luco Svart 24.Januar.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2011 Har sjekka den, ingen detaljer der. Mulig det ikke er meninga å splitte den... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.