Jump to content

Skjøteledning for fremføring av strøm, ca 420 meter.

Verrie

Recommended Posts

Her finnes så mange elektrikere her at jeg håper på vettuge svar i forhold til hva jeg lurer på.

Jeg kommer sannsynligvis til å bestille byggestrøm, men om dette ikke lar seg gjøre, er tanken og legge strømkabel fra hus til båtplass.

Terreng er skog, kun 1 veg igjennom, hvor muligheter er gode for å henge kabel i betryggende høyde over veg.

Avstanden mellom hus og båtplass er hele 380 meter, men med litt høydeforskjeller, svinger etc, anslår jeg at 420 meter kabel er nødvendig.

Det jeg trenger strøm til er 16A lader, varmtvannstank, etc., og ønsker minst 3kw.

Er dette mulig?

Hvis så, hva slags kurs må man ha i huset, og hva slags kabel må man ha? Jeg tenker som så at ledning gir jo litt varme, og er redd mus som gnager på kabel etc.

Hvor kan isåfall denne kabelen kjøpes, og hva slags pris må man regne pr meter?

Er der krav om at denne kabelen må henges opp, eller er det mulig og legge denne på bakken?

Redigert av Verrie (see edit history)

Om du betaler stolper sjølv, og litt slik, så kanskje du kan få oki pris hos ditt lokale kraftlag? Eg veit mange som fikk fikset slik på 80 og 90 tallet. Kabelen er nok like dyr samma kven du "bestiller".

Liggende på bakken er allt forbudt.

Grave ned er sikkert umulig? I så fall er det ikkje rare krav til nedgraving og merking. Men den kabelen er dyyyyr.

Eg ville hørt med kraftlaget. :flag_bp:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

HEI

Jeg må først advare deg fra å tukle for mye med strøm på egen hånd hvis du ikke har peiling.

Deretter vil jeg spørre om du er innstilt på å gjøre det ordentlig med de kostnadene som det betinger

Neste spørsmål blir om du har mulighet for 3-fase .

Du skriver at du vil ha mulighet for å ta ut 3 kW.

Se f.eks på www.primatec.no og let / søk etter YTBKW hengekabel.

Denne er lett og fin å henge opp , vær forberedt på 150 -250 kr pr m.

Etter at du har beskrevet forbruket ditt , går du til en el. installatør og får de til

å beregne i FEBDOK hvor stort tverrsnitt du må ha på kabelen, for å få sikker utkøsning av sikringen/ jordfeil automaten

oppe i huset ved en feil nede i båthuset.

gjør/få en kostnadsberegning på installasjon av 3-fase automat sikring med jorfeilbryter i huset ,

420m hengekabel , og en box med f.eks 3stk en-fase automatsikringer i båthuset.

Det kan tenkes at det blir billigere med byggstrømkasse - men dette har jeg ikke greie på.

Det må jo finnes noen som har ei byggekasse som du kunne få "låne" Husker for 10 år siden, da var jeg med på utbygging av Blakstadheia industriområde. Da hadde vi hvertfall 300m med kabel i luftspenn. Aner ikke hvor det utstyret ble av, etter at det ble flyttet fra Blakstad til DFDS tomta på Stoa. Reglene er vel litt annerledes når det gjelder slike kasser. Du får sikkert svar på det og her :thumbsup:

Endelig ble det Bobåt

@Sæbø, takk for råd, det kan se ut til at det er mest hensiktsmessig og bestille strøm fra nærmeste stolpe istedet, utifra hva jeg leser i denne tråden.

@is620, jeg kommer aldeles ikke til å tukle med strøm selv. Med mine kunnskaper om strøm hadde jeg helt sikkert klart og mørklegge distriktet om jeg skulle slippes løs ......Takk for gode råd ellers.

@agder840. Jeg kan skaffe byggekasse noe rimelig, men ellers takk for råd....

@Safrane, generator har jeg ombord, men gidder da ikke og støye med generator så mye

Verrie om jeg skal i båten var nå ett av de dummeste spørsmål jeg har fått i dag :lol::lol:

Ser ikke ut som det blir tur, men må nok nedom å se etter litt.. Kansje koke litt kaffi...

Ang kabel er det nok der kostnadene blir. Har spurt en annen entreprenør. vet han hadde en slik kabel og. Men han skulle til med en jobb der han fikk bruk for den selv. Så det er ikke sikkert det er så lett :blush:

Endelig ble det Bobåt

Hei

Du kan legge både i bakken eller i luftspenn. I bakken skal den graves ned, men det er ikke særlig langt under jordskorpa den skal i utmark/veiskulder.

I lufta er jeg usikker på om du må opp med skikkelige stolper eller om du får lov å henge isolert kabel i trær eller lave stolper.

Kursen ut fra huset må antakelig være min 16-20 ampere.

Uten at jeg kan reglene er jeg nokså sikker på at dette kan bli helt lovlig også hvis du har en trikker til å gjøre jobben og har rette boksen i den andre enden. Her må du nok etablere skikkelig jording og ha jordfeilbryter.

Elektrikere tar ofte skyhøye priser for kabel i forhold til innkjøpspris. Rabatter fra grossist på de oppgitte prisene er gjerne 50-70%

Hvis du finner noen i prisleiet 50 kr pr meter slik som her http://www.elonline.se/kabel/jordkabel/26 kommer du på vel 22000 kroner.

Kan du grave den ned selv vil du i lengden komme adskillig rimeligere ut enn et ekstra og dyrt abbonement med anleggsbidrag osv.

Kan hende at akkurat den kabelen ikke passer, men jeg tror du havner på noe slikt.

Kortslutningsstrømmen i anlegget er avgjørende for kabeldimensjonen.

Lykke til

Mons

PFSP 3x25 Al kan kjøpes her : http://www.elektroimportoren.no/?Article=1016015&Event=showwindow

80 kr. pr meter. Dette er en jordkabel. Eller du kan kjøpe EX hengekabel,2 eller 3x25 Al. Det som er avgjørende for om dette går, er de korslutningsstrømmene som du har der du skal mate denne kabelen. Det som bestemmer dette er hvor langt du bor fra trafoen.

Hadde jeg hatt disse dataene kunne jeg ha beregnet dette for deg. Du får dette hos det lokale e-verket.

En "vanlig trikker" kan ikke gjøre denne jobben med mindre han er godkjent av det lokale el-verket.

Du bør ta kontakt med el-verket for å høre hva de skal ha for å legge opp strøm til deg. Tror ikke selve anlegget vil bli så kostbart, men det kan være et problem dersom du må inn med egen strøm måler på anlegget. Da gnir de seg i hendene og er sikret blodpenger i alle år uansett forbruk.

sailorBoy

Ole Petter

Postet idag 08:06

Det er ikke opp til forbrukeren å uttale seg eller mene noe om dette Marwin. Det er netteieren som må se på egenskapene i trafoen (tilkoblingspunkt) og så regner man seg ut fra der.

I tillegg er maks tillatt spenningsfall på egen installasjon 4%

Når eg bygget hus brukte eg i starten et aggregat (bensin). Dette var 5kw. Fungerte til mitt bruk helt topp. Når snekkerene kom hadde eg fått inn byggestrøm. Da var grunnmur ferdig og det hadde vel kanskje kostet meg 10 liter i bensin.

Nå planlegger eg å bygge naust ca 200 meter fra her eg bur. Vurderer vel ikkje annen løsning en å lage meg et rom der eg setter inn et aggregat. De timene i året eg trenger strøm har eg ikkje tenkt å betale en formue for. Nettleige, avgifter og alt det der. Blir vel nok "ranet" som det er. Men klart egen kurs fra huset kunne vært ok.

Det er ikke noe som heter tillatt spenningsfall. Det er opp til brukeren hva han aksepterer i spenningsfall. Det som er avgjørende i et sånt tilfelle som dette, er kortsjutningsstrømmene. Altså må kortslutningsstrømmen være så høy at sikringen faller ut før kabelen blir skadet dersom det oppstår en krtslutning eller overbelastning. Når dette er oppfyllt, så vil også spenningsfallet være et ikke eksisterene problem.

Lykke til

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...