Jump to content

Kjøleskap med frysedel

Båtvant

Recommended Posts

Jeg har kjøpt 65l'ere 2 ganger. Det første var standard, det neste med ASU. (Magasinere kjøleenergi når motoren går, dette er jeg MEGET fornøyd med). Det snåle med disse 2 skapene, var at ASU'en ikke hadde frysedør. :confused:

I dag har jeg 135l (med ASU), med dør foran frys og klarer fint å fryse inn fisk, holde is til ungene og drinkene. Men, i forhold til det en er vant til hjemme, så er de "knøtt" små.

Vurderer å kjøpe fryseboks og felle denne ned i dørken. Da får en 40l frysekapasitet, istedenfor 6l

Redigert av Knert1 (see edit history)

Lider av Nauticomani. Tar ikke noe for dette, lar det bare stå til.

Vi fikk omsider kjøpt nytt kjøleskap til båten for et par år siden, riktignok et på 85 liter, og med en liten fryseboks øverst.

Jeg har ikke erfaring med hvordan frysevarer holder ut, men is, og ikke minst isbiter, lar seg fint oppbevare. Tror ikke kjøtt eller andre frysevarer er noe problem, men ikke forvent like lang holdbarhet som hjemme med -18 til -20. Antar at temperaturen i fryseren ligger på ca. 6-7-8 minusgrader, men har ikke kontrollert dette.

Forøvrig regnet jeg ut i et kreativt øyeblikk at 1 isbit koster ca. 0,7-1 Ampére fra batteribanken ;-) Riktignok hadde jeg brukt ganske mange isbiter før regnestykket ble utført, og det går ca. 2 i hvert glass ;-)

Jeg har kjøpt 65l'ere 2 ganger. Det første var standard, det neste med ASU. (Magasinere kjøleenergi når motoren går, dette er jeg MEGET fornøyd med).

Dette med ASU må være en av de dyreste måtene det går an å lagre strøm på. Et normalt kjøleskap trekker i gjennomsnitt 1Ah. Under meget gode forhold kan kanskje ASU funksjonen holde kjøleskapet kaldt i 24 timer uten at det bruker strøm. Du har med andre ord greid å lagre 24Ah med strøm. Hva hadde det kostet å utvide batteribanken med 24Ah - nesten ingenting. Hva koster ASU funksjonen? Rimelig kostbart så vidt jeg husker.

I mine øyne er dette på grensen til bedrageri når du ser hva du faktisk får for pengene - et megadyrt batteri :giggle:

Jeg laget meg ASU vha. et Biltem-arele (39,90) og et par kjøleelementer for kjøleboks. Stappet kjøleelementene i fryseboksrummet, og kobles releet slik at det kortsluttet termostaten (slik at kompressoren gikk hele tiden) når jeg gikk for motor. Da tok det lang tid før kompressoren startet etter at vi var kommet frem til uthavn.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Håper ikke det gjør noe om jeg låner tråden din litt Båtvant :cheers_wine:

Går og lurer på om jeg skal bygge meg en frys under dørken. Har et ubenyttet rom under dørken som jeg lett kan bygge til fryseboks.

Er det noen her som har erfaring med et slikt prosjekt og ikke minst kan gi anbefaling på kompressor for slikt.

Forøvrig regnet jeg ut i et kreativt øyeblikk at 1 isbit koster ca. 0,7-1 Ampére fra batteribanken ;-)

Frysevarmen for vann er 333.55 KJ/Kg.

En isbit på 20g krever altså 333.55 J/g x 20g = 6671 J for å fryse, hvis vannet holder 0 grader.

6671J/3600s = 1.85 Wh

1.85 Wh / 12.7 V = 0.146 Ah

Dette skulle tilsi at kjøleskapet ditt arbeider med en total adiabatisk koeffisient på 0.146/0.7 = 0.21 i ditt mest optimistiske regnestykke. Er ikke det litt lavt? Har du regnet lang frysetid med stort varmetap til omgivelsene, høyt mineralinnhold i vannet, eller hva er jeg ikke ser?

Har testkjørt Isoterm ASU 65l.

Så lenge en har mat i fryseboksen så sparer en strøm med ASU.

Når fryseboksen er tom setter jeg bryteren i manuell og reostaten mitt mellom "A" og null ..

Da sparer en enda mer strøm..

Og grunnen til det er at fryseboksen er blitt kjøleskap og isbitene er blitt til vann og fryseboksen nesten avrimet.

Ølet er sådær kaldt.

Så det er en fin måte og avrime fryseboksen på når den er tom og en vil ha lengre liggetid i uthavn.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

I mine øyne er dette på grensen til bedrageri når du ser hva du faktisk får for pengene - et megadyrt batteri :giggle:

jeg er enig med Cato i at dette er "dyrt" batteri, problemet ombord er at monterer du et "batteri til" for å spare ASU kjøpet, så har du ikke øremerket 24Ah til kjøling. Du får i steden f.eks 100Ah mere støm, som du kanskje kan bruke 50Ah av. Dette skal du i tillegg frakte rundt på og lade opp. Så med mitt bruk av båt, dvs. ferie-dags-etapper på 3-4 timer, vil en aldri klare å lade opp batteribanken maximalt. Dette kan en bare klare når en ligger til landstrøm. (dersom landstrøms laderen er stor nok og ikke forbruket, når en bor ombord i båten, er større en det en kan forvente å lade opp batteriene.)

Så min erfaring er at disse 24Ah som magasineres i ASU'en er akkurat der disse trengs. (Til kald mat/drikke)

Dersom 135l'eren ryker, så kommer jeg til å kjøpe nytt med ASU. :thumbsup:

Kunne tenke meg å bygge om en kjøleboks som er basert på isbiter, til en fryseboks. Ser på de kompressorsettene som selges, at de er for +10 til -10. (Har sjekket Termomarin,Maritim og seatronic).

Skulle gjerne hatt en med termostat ned mot -18. noen som har peil på om dette er å få til 12v anlegg. Greit å få frossenvarene bunn frossne nåe en er under veis, så kan en heller skru tempraturen litt opp ved landligge uten landstrøm.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Kunne tenke meg å bygge om en kjøleboks som er basert på isbiter, til en fryseboks. Ser på de kompressorsettene som selges, at de er for +10 til -10. (Har sjekket Termomarin,Maritim og seatronic).

Skulle gjerne hatt en med termostat ned mot -18. noen som har peil på om dette er å få til 12v anlegg. Greit å få frossenvarene bunn frossne nåe en er under veis, så kan en heller skru tempraturen litt opp ved landligge uten landstrøm.

Sjekk hos Waeco.. Jeg har en "portabel" kjøle/fryseboks. denne er -18°C. (oppdaget dette engang bikkja trødde på kontrolleren og bokse kjølte seg ned og alt var bunnfryst neste morgen)

Jeg har hatt ett 45l skap med 6 l fryserdel. Fryseren blei svin kald, ei pakke bacon inn i 14 timer var like klaka som i fryseren hjemme.

Bakdelen var att kompressoren gikk mye samt att vi syntes kjøleskap delen ikke blei kald nok. jeg prøvda da uten dør på fryser boksen, komressor går nesten ikke, kjøleskapet er kjempe kald samt att det står på minimum på bryteren.

Fryser delen holder forsatt isen til unga klaka uten døra på.

Takker mix. Er ikke greit med en så treig pc at en ikke gidder å lete så nøye.

Så bare at de standar termostatene som fulgte med kompressorsettene var +10 til -10

Siden det er de samme kompressorene i skap og bokser.

Er det mest sannsynlig bare er å få med en termostat som går ned til -20

Får ta en prat med gutta oppå Termomarin.

Der forsvinner det noen flere båtlapper. Blir en prioriteringsliste i år også. "Kjekt å ha" lista begynner å bli lang. Må bare få tømt "Må ha" lista først. Den er heller ikke tom. :headbang:

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Frysevarmen for vann er 333.55 KJ/Kg.

En isbit på 20g krever altså 333.55 J/g x 20g = 6671 J for å fryse, hvis vannet holder 0 grader.

6671J/3600s = 1.85 Wh

1.85 Wh / 12.7 V = 0.146 Ah

Dette skulle tilsi at kjøleskapet ditt arbeider med en total adiabatisk koeffisient på 0.146/0.7 = 0.21 i ditt mest optimistiske regnestykke. Er ikke det litt lavt? Har du regnet lang frysetid med stort varmetap til omgivelsene, høyt mineralinnhold i vannet, eller hva er jeg ikke ser?

Det du ikke ser er først og fremst " ;-) ", deretter antall isbiter forbrukt under utregning á 2 stk pr. glass. La oss si, under formildende omstendigheter, at isbiter pr.glass er 2. Om utgangspunktet da er en reduksjon i isbitlageret på ca. 20 p/k (per kveld), hvilket gir 20/2=10 glass, som igjen gir en 0/00 (kalkulert promille) på ca. 11 eller så... Igjen under formildende omstendigheter, antas en reduksjon i kognitive evner på 100/11, som gir restkapasitet på omtrent ~90%=10%. Under disse omstendigheter kan da regnestykket antas å ha en devians på ~90%. Om så er tilfelle, vil regnestykket pent passe inn til ditt formular med resultat 1Ah/10 ~ 0,146.

Ellers så må jeg si meg svært imponert, og ikke minst glad, for de kapasiteter som Baatplassens medlemmer innehar :-)

Mvh,

Fuser'n

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...