FTK Startet 21.Januar.2011 Del på Facebook Startet 21.Januar.2011 (redigert) Heisan, jeg har kjøpt meg en gammel sjark som jeg har problemer med, skjønte da jeg kjøpte den at den var i veldig dårlig stand å måtte ha fiksing. sjarken er som følgene, med knuste lanterner, altså "ingen lys" annet en på dekk, garn halern er død å det er mye dårlig treværk. må ha nytt dekk eller reparere, siden deler av dekket er råttent å hull i. skråget på sjarken er veldig dårligt, den lekker litt vann her og dær som jeg har midlertidig tettet med alt fra margarin til tech7 hehe. trenger noen tips på hva jeg kan gjøre med sjarken, plaste hele sjarken? plaste di dårligste delene? lage nytt skråg? har veldig lite peiling på hvor jeg får tak i materialer til dette å hvordan jeg skal gjøre det, tror sjarken er fra 70 tallet en plass, den har vært brukt til lofotfiske å ble solgt av en gammel mann som ikke klarte å gjøre noe med den lenger, for en veldig billig penge. motoren er super, roret virker egentlig litt løst. ps broren min smalt inn i en mollo med denne sjarken å den fikk ingen skader selv om man skulle tru den ville blitt most med det trykke:P, er det mulig at treverket ikke er så dårlig som jeg kansje tror det er? kan legge ut bilder om det hjelper, tar imot all informasjon om hva jeg bør gjøre, men helst noe som ikke tar så hardt innpå økonomisk da jeg for tiden desverre er arbeidsledig å nav er ganske grådig:P takk på forhånd, hilsen entusiastisk 22 åring med lite peiling :) Redigert 21.Januar.2011 av FTK (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 21.Januar.2011 Del på Facebook Svart 21.Januar.2011 Hei Og velkommen til BP, håper du vil trives her inne. Det er mye hjelp å få her, men det er så mye lettere hvis du kunne ta noen bilder som forklarer hva du trenger hjelp til. Ta gjerne en ting av gangen Og les gjerne forumreglene med hensyn til overskrifter på nye tråder. ellers kommer moderator ganske snart på banen Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Båtvant Svart 21.Januar.2011 Del på Facebook Svart 21.Januar.2011 Hei. Det høres ut som om denne båten har sett sine beste dager. Kan høres ut som om det beste en kan gjøre i dette tilfelle er å ta båten på land, demonter alt som er brukende, kan selges og kjør resten på dynga. Sitér dette innlegget Link to post
Dreamer Svart 21.Januar.2011 Del på Facebook Svart 21.Januar.2011 Her ser det ut som du har skaffet deg litt jobb. Men er man ung og entusiastisk, kan man få til mye! Man skal i alle fall ikke ta sorgene på forskudd! Hvis jeg var deg, ville jeg først tatt båten på land. Så ville jeg fått en båtkyndig person til å kontrollere skrogets tilstand. Videre aksjoner må jo bli avhengig av om skroget er brukbart eller ikke. Motoren er bra, sier du. Er skroget også bra, kan du lage en plan for hva som må gjøres videre. Det er sikkert mange her på BP som kan hjelpe deg med detaljer. Men er skroget ubrukelig, er det jo ingen vits i å gjøre noe. Vi hører gjerne fra deg om hvordan det går. Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
FjordHT Svart 21.Januar.2011 Del på Facebook Svart 21.Januar.2011 Begynn med å lese tråden til swaap , samt andtre trebåt tråder/prosjekter. Legg godt merke til TIDSBRUKEN de andre ENTUSIASTENE har brukt. Hvis du fortsatt føler deg som en godt motivert entusiast så har du nok god mulighet til å få båt av det meste, å da har du også fått med en god del av det du trenger å lære for å komme igang. Lykke til, håper dette blir et bra prosjekt og håper på en prosjekttråd :) Sitér dette innlegget Link to post
FTK Svart 31.Januar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Januar.2011 Heisan igjenn allesammen, har for tiden bestemt meg for å ta sjarken på land å få sett ordentlig på skråget og resten av båten. ene pompa er gåen så hadde såklart vært supert og fått båten på land så fort som mulig. men har desverre ingen henger å dra den opp med, eller kran til å løfte den av. er det noen her som har en ide av hvor mye en gammel tresjark på 26 fot vil veie totalt? om mulig at jeg kansje kan ta båten på land med en leid henger å løfte den av med en høvelig stor gravemaskin :) den klarte i allefall løfte bil! hehe.. det er forresten en sabb som står i båten pappa sier den er super! :P vil begynne å ta bilder å lage prosjekt tråd når jeg har fått båten på land!, gleder meg!:) Sitér dette innlegget Link to post
Svaap Svart 31.Januar.2011 Del på Facebook Svart 31.Januar.2011 Hei, Veier sikkert et sted mellom 2 og 3 tonn.. Spennende å følge med på prosjektet ditt! Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Toivo Svart 31.Januar.2011 Del på Facebook Svart 31.Januar.2011 Hei og velkommen til båtplassen. Høres ut som du har tatt på deg et ganske stort prosjekt her ja:) Men som de andre sier her, så er det lurt og få den opp på land få oversikt og ta et problem om gangen, så virker det ikke så overveldende.. Det som er så fint med trebåter er at alt kan fikses, men det er en veldig god start om skroget er i god stand. Det er i tilfelle her du må starte hvis det må utbedres. Dekk og esing er ingen problem. Riv av det gamle og legg nytt. Vi er veldig glade i bilder her inne, og det blir mye lettere å gi tips når man ser hva du snakker om (bilder sier mer enn tusen ord).. Sitér dette innlegget Med båtførerbevis Mitt båtprosjekt TOIVO Link to post
S/Y Ørnen Svart 31.Januar.2011 Del på Facebook Svart 31.Januar.2011 hei her er en gratis håndbok for nedlasting som gir mange gode råd om verktøy, lakk etc etc. Den inneholder selvsagt også reklame for utgiveren International, men jeg har lært mye av å lese den. På min gamle trebåt brukes Epifanes enkomponent lakk, meget god lakk, ikke fullt så god webside med instruksjoner : Epifanes så klikk først på denne linken Malingshåndboken og velg boka i venstre meny på den siden som dukker opp. Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.