Jump to content

lyd fra toalett/slanger/noe helt annet

vestover

Recommended Posts

Hei hei og beklager denne småforvirra tittelen. Jeg opplever et problem med pumpetoilettet i seilbåten min. Dette er ikke i bruk vinterstid, men jeg bor i båten og her i sted (dette har også hendt før) hørte jeg en nokså høy lyd fra badet. Dette lokaliserte jeg til toilettet/gulvet under/slangene. Gikk ut på utstikkeren og lyden var enkel å høre utenfor også, utenfor der badet er. Lyden er litt vanskelig å forklare, litt som en kjemisk reaksjon, fsssssh. Har helt frostvæske oppi, og kanskje noen besøkende faktisk har brukt pumpa, men det er ikke i bruk. etter noen min. stoppa lyden, men jeg merker jeg er litt smånervøs - hva kan dette være????

Hei.

Det første som slår meg ut ifra din beskrivelse er at det er båttrafikk i nærheten av deg. Lyden fra en propell i bevegelse forplanter seg lett gjennom vannet og kan oppfattes slik du beskriver dersom du oppholder deg lavt nede i båten. Så mitt tips er at om du hører lyden igjen. sjekk om det er båttrafikk i nærheten

Geir

skipper på Amica

Blogg

det var det første som slo meg og. Derfor gikk jeg ut på utstikkeren, hørte ingenting før jeg lente meg ned mot vannlinja der toalettet er. Nesten ute v forpiggen. Utenfra hørtes det ut som en suselyd, innenfra, og fra toalettet hørtes det ut som noe mellom susing og knitring....skjønner ikke dette. Var først redd hele greia tok inn vann. tydeligvis ikke, siden det opphørte, men lyden gjorde meg urolig, særlig fordi jeg ikke kjenner båten godt enda - vet ingen ting om skroggjennomføringene v toalett. toalettet er forøvrig et vanlig pumpetoalett.

Dette høres mystisk ut! Det virker som du er rimelig sikker på at lyden oppstår inni båten. Hva kan lage slike lyder? Overtrykk på en tank eller i et rørsystem? Jeg går ut fra at du har kontroll med pumper etc ombord? F. eks en lensepumpe som suger luft kan lage rare lyder. Har du en slik pumpe i området hvor lyden kommer fra? Trykkpumpen for ferskvannet kjenner du sikkert lyden av. I så fall kan du se bort fra den. Har du permanent tilkobling av vann fra land? Kan det være sikkerhetsventilen på varmvannstanken som ikke tåler trykket og åpner iblant? Neste gang du hører denne lyden, ville jeg slå av strømmen og se om lyden forsvant (husk at en automatisk lensepumpe vanligvis går på egen kurs utenom hovedbryteren). Du kan også åpne en kran for å se om det har noe med trykket på ferskvannet å gjøre.

Dette var det mest nærliggende jeg ville sjekket først. Gi oss en tilbakemelding hvis / når du finner ut av det. Lykke til!

Hei,

Ja lyden kommer absolutt fra båten - og "nedenfra" dvs. under dørk på badet, i toilettet - noe slikt. håpet jo at lyden kom utenifra, men har bodd i båten en tid og lært litt om dens lyder. Det jeg IKKE har lært meg er alt om skroggjennomføringer etc. Det er en lensepumpe i kjølsvinet, som etter sigende IKKE skrur seg på så lett - var en del vann der da jeg kjøpte båten. (har tørket det opp, kommer litt til etterhvert, kanskje en halv dl. på to uker. mistenker skrogsidene, men er ikke sikker.)

Båten skal opp til våren, og da skal jeg gå igjennom alt av skroggjennomføringer, pumper etc. men for øyeblikket kjenner jeg ikke til alt. jeg innrømmer dett plager meg litt.

Det jeg vet er at hovedstrømmen (batteriet) har jeg ikke koblet på. Varmtvannstank har jeg ikke, og jeg har ikke enda fyllt i eller brukt vanntanken. Derfor forstår jeg ikke riktig HVA som kan jobbe nedi der - det når det kommer til trykk er det en mulighet, men trykkvann etc. står altså ikke på. Det går ingen strøm til lensepumpa om jeg ikke kobler til batteriladeren, og det gjør jeg sjelden. (skal bytte lader). Kan være uskyldig dette, men i forholdsvis ny båt (ikke flunkende ny, men har ikke bodd her tidligere, vært mest på dekk) blir mystiske lyder (særlig vinterstid) tatt alvorlig fra min side. Lyden var som jeg beskrev, litt hvislende, sprakende, som om jeg hadde helt noe reaktivt i do...det har jeg ikke gjort. Toilettet er rett og slett fyllt m/ frostvæske.

Altså - kjøper absolutt tipsene til deg Dreamer, men når det ikke er koblet til strøm i det hele blir det litt rart. Skulle gjerne visst hva av pumper og gjennomføringer som finnes under der, men jeg kan ikke skjønne at det skulle være så mange - det er umulig å komme til. ingen luker etc. i dørken på badet.

Jeg fortsetter jakten og rapporterer enten om jeg har gjort noe rart, funnet noe merkelig eller ingenting. Tar dog fortsatt imot tips på veien, er litt vanskelig å i det hele tatt begynne i dette sammensuriet. (70-talls seilbåt...fine greier, men få standarder på nett....)

Dodraugen vil jeg helst slippe å ha på besøk!

Gjennomføringene må vel være under vannlinjen, jeg ser i allefall ingen av dem utenfra. Dog er det _irriterende_ å vite så lite om dette. Kommer ikke fram under toalett, så får ikke sjekket så enkelt. Gir meg litt noia dette. Mener å høre en svak susing utenfra fremdeles, men dette kan også være anlegget/noe helt annet. Den er lavere og mindre merkant fra skroget enn den jeg hørte da det hørtes godt innenfra.

jess. lyden kommer ikke fra anlegget, jeg vet hvordan dette lyder. Det er heller ikke is her så ting BØR ikke ha tatt skade av slikt.

Rota rundt m de to skroggjennomføringene jeg fikk tak i. Disse skal def. byttes. Grønne og fuktige, og rundt ringklemma var det en hvit, kremete masse. Aner ikke hva dette er. Tenker i det hele tatt mye på disse gjennomføringene. Alle står åpne, men har f.eks nylig koblet til landstrøm. Jeg er redd jeg har for få sinkanoder, og tankene går. Kan gjennomføringene tæres? Jeg vet mottorrom/propell osv kan være i faresonen, men hører lite om tæring på gjennomføringer. Dette er en digresjon dog.

Ser greit ut i allefall, bortsett fra irr og dette hvite mystiske. oppstått i sprekken mellom slange og ventil/gjennomføring/hva man kaller det. dog mener jeg lyden kom mer undenifra, under toalett snarere enn ved siden av (2 gjennomføringer v siden av) ekkelt.

Hei

Kan det være den ventilen som hindrer hevertvirkning ned til septiken som lager denne lyden? På snekka mi lagde ikke denne ventilen lyd(identisk samme ventil).På båten jeg har nå lager denne mye lyd når den slipper inn luft for å hindre hevertfunksjon. Den sitter på toppen av et bend mellom toalett og septikktank om du har den.

Altså - kjøper absolutt tipsene til deg Dreamer, men når det ikke er koblet til strøm i det hele blir det litt rart. Skulle gjerne visst hva av pumper og gjennomføringer som finnes under der, men jeg kan ikke skjønne at det skulle være så mange - det er umulig å komme til. ingen luker etc. i dørken på badet.

Når det nå er klart at du ikke har tilkoblet hverken strøm eller vann, bør mulighetene være sterkt redusert. Da MÅ det nesten - som flere har vært inne på - være trykk / lufting, gjerne noe som oppstår i forbindelse med sjøens bevegelser utenfor. Når det gjelder det du beskriver som et "hvitt stoff mellom slange og gjennomføring" høres det også litt mystisk ut. Sikker på at det ikke er rester etter tettemiddel som er benyttet der? Hvis du tar på dette hvite, er det fast, mykt eller mer i pulverform? Interessant sak - håper du finner ut av det. Jeg tror imidlertid ikke at det er grunn til bekymring på grunn av dette. Siden du bor i båten, håper jeg du har røkvarslere samt lekkasjevakt - da skulle det i alle fall ikke skje noe dramatisk.

Slik lignende lyd har ejg også i båten. Hos meg er det ekkolodd svingeren som plutselig begynner å tikke høyt, dette høres også utenifra. Hvorfor? Det aner jeg ikke men pleier å skje når båten ligger stille og ekkoloddet er på. Kan det være det samme?

ja!

Dette kan høres søkt ut, men jeg lurer på om det rett og slett er lyd fra en rask båt langt borte. Den lyden fisk hører. Den bæres gjennom vann og høres omtrent slik ut om du hører den langt borte fra. Skjønner? Håper uansett at dette er rett teori, litt kjedelig med vardøger i kjølen!

Hei.

Da er det ting som tyder på at vi er tilbake til start igjen og at vi som hadde de første kommentarene til dette spørsmålet ikke var helt på jordet. Det er helt utrolig hvordan propellyd forplanter seg gjennom sjøen og den høres ut slik som det ble beskrevet her. Håper at du har funnet løsningen slik at du slipper å engste deg for lekasjer eller andre "ulykker".

Geir

skipper på Amica

Blogg

Slik lignende lyd har ejg også i båten. Hos meg er det ekkolodd svingeren som plutselig begynner å tikke høyt, dette høres også utenifra. Hvorfor? Det aner jeg ikke men pleier å skje når båten ligger stille og ekkoloddet er på. Kan det være det samme?

Jeg vet ikke hvordan knopmåler du/dere har, men hos meg står det en liten propell foran kjølen, like ved siden av dybdemåleren og ikke mange cm unna dørken til dassen.

Noen ganger, hender det at bobleannlegget klarer å få denne propellen til å spinne rundt og da kan lyden godt beskrives slik det er beskrevet over.

Ellers kan vel både temperatursvingninger og gassutvikling i septiktanken kanskje lage lyd om luftingen er "nesten" tett.

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Hei,

Sant sant. I starten av tråden trodde jeg ikke det kunne være propellyd - den høres jo så annerledes ut! men det er klart, jeg ser det klarere nå. ellers er det for så vidt ingenting å engste seg for m/ gasutvikling i septik, men håper på det første. angsten har helt klart sluppet taket, takk folkens!

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...