Jump to content

jeg er en idiot når det gjelder strøm amp og watt

kællen

Recommended Posts

forbruk eller mengde strøm hvis jeg har forstått det rett oppgis i både watt og amp, hvorfor?

åssen regner en da ut hvor mange ampertimerf eks 1 watt i en time er?

mitt eksempel er hvor mange amper per time bruker ett apparat som har ett opgitt forbruk på 36 watt, og hvordan setter man opp det regnestykket.

Du må også tenke på at du ikke får 100% ut av et batteri (vanlig bly fritidsbatteri), en kan normalt regne at 50% kan brukes. (dette uten å ødlegge batteriet.) Så dersom du har et 100Ah batteri og du bruker 3A, så kan vil du tappe dette ned på: 100-50 = 50/3=16,7timer.

Redigert av Knert1 (see edit history)

Lider av Nauticomani. Tar ikke noe for dette, lar det bare stå til.

Forbruket til et apparat i watt er konstant uansett spenning, mens Amperen vil variere etter spenningen...

Det gjelder vel stort sett bare utstyr med SMPS? En lyspære oppfører seg ikke slik. Den følger Ohms lov, gode gamle U = R x I. En pære med 2 Ohm motstand i en 12.5 V krets vil slippe gjennom 12.5 / 2 = 6.25 A, vilket gir 12.5 x 6.25 = 78 W. Samme pære i en 14.4 V krets vil etter den samme logikken gi 14.4 x 7.2 = 104 W. Regnestykket er ikke helt korrekt fordi motstanden varierer med temperaturen i glødetråden, men prinsippet er gangbart for en mengde forskjellig utstyr.

Eg forstår ikke den siste. Eg har bare holdt på med biler, lader den dårligt er det dynamoen eller laderegulatorem. i båt er det ørten andre ting ein montere for å øke volt og dele med flere batterier. el ting te båt er såååå mye dyrere en te bil..

Endelig båt igjen

Noen som vet forskjell på en 12v pg 24v pære på 10W????

kjører du 24v på 12v så ryker den jo.

Glødetrådens motstand i en 24V pære er 4 ganger større enn motstanden i en 12V pære med samme effekt.

U=RxI

P=UxI

12V 10W

I=P/U=10W/12V=0.8333A

R=U/I=12V/0.8333A=14.4 Ohm

24V 10W

I=P/U=10W/24V=0.4166A

R=U/I=24V/0.4166A=57.6 Ohm

Hvis du kobler en 12V pære til 24V så vil strømgjennomgangen fordobles slik at glødetråden brenner av. I=U/R=24V/14.4Ohm=1.666A

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

forbruk eller mengde strøm hvis jeg har forstått det rett oppgis i både watt og amp, hvorfor?

åssen regner en da ut hvor mange ampertimerf eks 1 watt i en time er?

mitt eksempel er hvor mange amper per time bruker ett apparat som har ett opgitt forbruk på 36 watt, og hvordan setter man opp det regnestykket.

Mengde strøm oppgis i ampere.

Watt er effekten, eller styrken på en forbruker(lyspære, ovn o.l.)

Hvis du har en lyspære på 12 watt i et 12 volts-anlegg så trekker denne 1 ampere gjennom ledningene.

Har du en pære på 12 watt i et 24 volts-anlegg så trekker den 0.5 ampere gjennom ledningene.

Watt(effekten) er alså et resultat av strøm og spenning(ampere X volt = watt)

Så det er ikke riktig som du sier at mengde strøm oppgis i watt...effekten oppgis i watt.

Synes det er ganske kofertabelt og sammenligne strøm med vann, men om det riktig er en annen ting. Det er ihvertfall enkelt for mitt hode :lol:

Amper = antall liter vann

Volt = vanntrykk

For og drive en panelovn på 1100 watt

12 volt (trykk) x 90 amper (liter) = 1080 watt.

220 volt(trykk) x 5 amper (liter) = 1100 watt.

Altså bare 5 liter med 220 volt mot hele 90 liter med bare 12 volt. Dette sier jo noe om hvorfor vi ikke kan bruke strøm til større oppvarming i båt.

Forbruket til et apparat i watt er konstant uansett spenning, mens Amperen vil variere etter spenningen. I dette eksempelet vil den trekke 3A ved 12V og 1,5A ved 24V.

Litt feil forklart vel?? Forbruket i watt er avhengig spenningen og den motstand apparatet har.

Spenningen volt i 2. potens er lik motstanden (ohm) gange effekten i watt.

Jo lavere motstansdverdi i ohm, dess høyere blir strømmen og dermed også effekten, så lenge spenningen er kostant.

Øker derimot spenningen og mostanden er konstant, øker også strømmen og dermed også effekten i watt.

Noen som vet forskjell på en 12v pg 24v pære på 10W????

kjører du 24v på 12v så ryker den jo.

Eller du kan si at de begge lyser like sterkt såfremt de får tilført riktig spenning. Forskjellen er at Strømmen i Amp. er lavere på en 24 volt spenning. (Derfor kan også kabeltverrsnittet være tynnere på 24 volts anlegg enn på 12 volts anlegg.

(Vær glad dere jobber likespenningsanlegg. På vekselstrøm kommer det mange tillegsparametre. Induktiv / kapasitiv strøm, faseforskyvninger, harmoniske fenomener, kVA, kVAr, selvsving / resonanser i nettet osv.)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Forbruket til et apparat i watt er konstant uansett spenning, mens Amperen vil variere etter spenningen.

Dette er nok ikke helt rett, forbruket er spenning X strøm. Altså kan man hente ut stor effekt selvom batteriet er svakt. Det er derimot ikke nødvendigvis så bra for dette batteriet.

Hvis man sammenligner med en lommelykt vet vi alle at pæren lyser svakere når batteriet er svakt (spenningen lav), med lav spenning synker også strømmen og effekten (resultatet) blir mindre.

I båtsammenheng bør man vite om batteriet lades korrekt og om batteriet tilfredstiller størrelsen til forbruket.

prøver meg med et kort kurs i strøm , for de som sliter og har andre og kanskje sunnere interesser.

1 - lære seg ohms lov - spør barna eller slå opp i ei bok og VIKTIG

husk Ohm's første og viktigste bud: Du skal ikke ha andre Ohmer enn meg !!!!

2 - tenk deg et 6244 liters vannmagasin på taket av et 20 etasjers hus der det går

2 stk rør ned i en tank på bakken - på 709.3 liter

det ene røret er 10mm tubing og det andre er en 6 tommer

U = spenning / i eksemplet over er dette trykket 2 kg.

I = strøm / liter vann / det renner mye mer vann i 6 tommeren

R= motstand / den er større i 10mm tubing

P = effekt / vannmengde

kWh = enkelt sakt liter vann pr time , siden strøm/ ( vann) brukes opp hele tiden og blir borte,

brukes denne enheten på den ( forbanna regningen ), og nå

føler jeg for å slutte hele kurset, siden sola skinner ute og jeg vil heller

gå tur med hundene, - og forvirringen kommer bare til å fortsette likavel ........

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...