Kotnes Startet 12.Oktober.2004 Link til dette innlegget Startet 12.Oktober.2004 Noen som har erfaring med ati bereder med kolbe kontra isotherm sin. Maritim selger ati berederen. Tenker på holdbarhet og hvor lenge vannet holder seg varmt etter at man har fortøyd for kvelden og kansje blir en dag eller to uten bruk av kolbe og motor. Hva anbefales ? ati eller isotherm. Sitér dette innlegget Kroppen har passert 50 men ikke hue. Link to post
olpi Svart 12.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2004 Kjenner ikke ATI, men Isotherm, de med orange utside er veldig bra. Sitér dette innlegget Link to post
atletico1 Svart 12.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2004 Båtmagasinet hadde en test i sitt blad ipå forsommeren i år. Isotherm kom best ut. Den oransje typen med saltaggregat magasinerer opp varme og holder derfor varmen lengst , men er meget dyr. De vanlige ISOTHERM ble best in test (slim utgaven var også blant de beste). QUICK beredere (selges billig hos Semitronic) kom på annen plass når det gjaldt å holde lengst på varmen, hvis jeg ikke husker feil. Kjøpte selv Quick bereder da jeg ikke hadde plass til de lange Isotherm berederne, da Quick fåes både i sylindrisk og kortere firkantet utgave. Det var bare Isotherm sine beredere som fikk godkjent på overtrykksventilen. Åpningstrykket på denne ventilen må også være høyere enn pentrypumpetrykket - hvis ikke vil den lekke (har selv en 40 PSI (2.8 BAR) Shureflo pumpe og på denne kan trykket skrues ned ved å vri på en skrue hvis overtrykksventilen på berederen har lavt åpningstrykk. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 12.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2004 Den orasje typen med saltaggregat magasinere opp varme og holder derfor varmen lengst , men er meget dyr.Har denne selv (godt fornøyd), men hele serien med orange isolasjon er vel nå gått ut av produksjon? Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
KOB Svart 12.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2004 Har denne selv (godt fornøyd), men hele serien med orange isolasjon er vel nå gått ut av produksjon? Lars H. Det tror jeg stemmer. Nå er den helt blank - ganske stilig å se på. Og den heter vel Isotemp, ikke Isotherm? Jeg har en Isotemp Basic (testvinner i Båtmagasinet) på 40l. Har fungert veldig bra i sommer. Holder godt på varmen, og høy temperatur. Hadde en 30l av den organge typen i min forrige båt. Også den fungerte upåklagelig. Link til testen i Båtmagasinet . (Dessverre legger de ikke ut noen bilder fra testene). Sitér dette innlegget Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post
Bitteliten Svart 12.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2004 Jeg hadde originalmontert Isotherm (eller heter den Isotemp som KOB skriver - jeg husker ikke) i vår Nidelv 690. var veldig godt fornøyd med den. varmtvannet ble fort varmt (det avhenger også av motoren), og varmen holdt lenge etter at motoren var slått av. VI kjørte et par timer ned til Koster i sommer. Vi slo av motoren ca 13. Morgenen etter hadde vi fortsatt varmt vann - det overrasket meg! Jeg ble veldig glad da jeg var på Nidelv for et par uker siden og så at de setter inn en stor Isotherm bereder i nye båten vår også. Den var betydelig større enn den i 690'en så jeg antar den er på 30-40 liter. Sitér dette innlegget Link to post
GeirKS Svart 13.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2004 Mulig jeg husker feil, men ATI tror jeg er laget av emaljert stål i motsetning til Isotemp. GeirKS Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 13.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2004 VI kjørte et par timer ned til Koster i sommer. Vi slo av motoren ca 13. Morgenen etter hadde vi fortsatt varmt vann - det overrasket meg!Unnskyld at jeg bryr meg, men du bør da ha varmtvann i tanken lenger enn det, hvis du ikke bruker mye vann ellers da! Jeg har en tank på 50l i min båt, (husker ikke merket, men den er blå og firkantet) og etter 2-3 timers gange er det skikkelig varmt. Da har jeg godt og varmt vann dagen etter, og kan også dusje i brukbart varmt (lunkent) vann dagen etter der, uten at motoren har vært startet. Synes ikke det er for mye forlangt at tanken holder såpass lenge på varmen. Hadde den ikke gjort det, hadde jeg nok byttet tank for lenge siden.... Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 13.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2004 her er testresultatet for testens vinner: Isotemp Basic 24HXC (Testvinner) Pris: 3.350,- Isotemp Basic har en tankkapasitet på 24 liter. Den kan monteres liggende og stående, men da med tilkoblingspunktene ned. Berederen har kraftige føtter som er punktsveiset til et spennbånd som går rundt tanken. Blandingstermostat og el-patron er standard. Både tank og varmeveksler er laget i syrefast stål av høy kvalitet. (AISI 316). En kappe, også den i syrefast stål (AISI 304), beskytter tankens isolasjon. Isolasjonen er av polyruetanskum. El-patronens termostat er ikke justerbar, men programmert til å slå ut ved 75 grader. Sikkerhetstermostaten fungerer slik den skal ved tørrkoking, og løser raskt ut. Den må nullstilles manuelt. Isotemp Basic har lavt varmetap. Etter 12 timer var det totale varmetapet bare 3,9 grader. Det gir et gjennomsnittlig varmetap i timen på bare 0,33 grader. Etter en times motorgange målte vi vanntemperaturen til 55,8 grader. Det er relativt beskjedent, når temperaturen på vannet som sirkulerte gjennom varmeveksleren hadde en temperatur på 70 grader. Berederens kapasitet er likevel imponerende. Etter 12 timers avkjøling leverer tanken hele 23 liter vann med en temperatur på over 40 grader. Konklusjon Isotemp Basic er testens vinner. Den leverer svært mye varmt vann i forhold til sin størrelse og den har et lavt varmetap. Berederen er forseggjort i alle detaljer og den har et høyt utstyrsnivå. Blandingsventil er for eksempel standard utstyr. Det er en slik vi hadde i 690'en vår. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.