Jump to content

Teakdekk på seilbåt, er det smart?

gps

Recommended Posts

Er teakdekk på moderne seilbåter festet med skruer gjennom dekk eller er de kun limt til underlaget? Vurderer å kjøpe brukt båt, men er litt skeptisk til teakdekk. Kommer til å ha båten på sjøen om vinteren. Ser for meg at jeg må ha heldekkende presenning hvis båten har teakdekk.

Er dette riktig? Hvor mange år varer slike dekk hvis man ikke oljer de?

Teakdekk er et svakt punkt til og med på skikkelige kvalitetsbåter - i betydningen at teakdekket ikke holder like lenge som andre deler av båten. Å skifte det er meget krevende og kostbart (hundretusenkronersklassen). Er det skrudd fast (og det er det vanligvis), risikerer du at det lekker i skruhullene så båten er fuktig undertrekk samt distansematerialet i dekkslaminatet er skadet.

Teakdekk er fint og ser ofte ganske bra ut selv om det må byttes, men styr unna et slitent (gammelt) teakdekk hvis du ikke er forberedt på reparasjonen (brukbåt må prises ut fra dette like mye som ut fra om motoren er ny eller gammel).

Her står det mye bra:

http://www.praktisktbatagande.se/incoming/article630878.ece

Se også pdfene som kan lastes ned.

Dette er interesant. Er selv på jakt etter ny bruktbåt og har funnet to båter som er fristende,"problemet" med disse båtene er at begge har teakdekk som er skrudd og er 25 år gamle.

Dette gjør at jeg blir usikker på om jeg tør å satse på noen av disse.

Ønsker ikke å bruke 200` etter kort tid på et nytt dekk.

På den annen side er teaken på disse båtene fortsatt vel så tykk som det nye båter blir levert med og etter hva jeg har funnet så regnes eldre teak å holde en høyere kvalitet enn ny.

Har heller ikke klart å finne noen "skrekk"eksempler på båter som har mistet sjødyktighet eller konstrukjons styrke grunnet gammelt teakdekk.

Dersom dette er så kritisk som man kan lese flere steder vil jeg tro det er mange med flotte, gamle Orust båter som sover dårlig om natten.

Håper det kommer mange gode innspill som kan hjelpe oss som ser etter gamle båter til å velge "rett".

Dersom dette er så kritisk som man kan lese flere steder vil jeg tro det er mange med flotte, gamle Orust båter som sover dårlig om natten.

Håper det kommer mange gode innspill som kan hjelpe oss som ser etter gamle båter til å velge "rett".

Selv tror jeg mange med flotte, gamle Orust-båter bør sove dårlig om natten på grunn av dette. Dårlig teakdekkkonstruksjon gjelder (såvidt jeg vet) de fleste Hallberg-Rassy fra f.eks. 1980-tallet. Begynner det å bli fuktig under dekk (under alle slags trekk og garneringsløsninger - kan være vanskelig å oppdage med en gang) må noe gjøres. Skader i treet på skottene er heller ikke bra eller lett å fikse.

Når det er sagt - så mener jeg at f.eks. slike HR er så fine og ellers gode båter, at mange sikkert er verdt investeringen i nytt teakdekk! Det er ikke like sikkert hvis det gjelder en mindre, ukurant båt. For en del gamle havseilere snakker vi jo om en oppgradering som koster opp mot verdien på båten selv (og den verdien stiger på ingen måte tilsvarende kostnaden).

På Finn kommer det av og til oppgraderte gamle HR. Jeg synes det er fristende båter.

Redigert av Peter Claus (see edit history)

Har ingen vanskligheter med å se at det med stor sannsynlighet vil være lekasje inn i distansematerialt gjennom noen av de hundretalls skruene dekket er festet med, men det er heller ikke mange båter fra 80-tallet som ikke har krakkeleringer rundt rekkestøtter, kryssholt, vinsjer osv. Det vil si at "alle" båter med sandwich konstruksjon i dekk/overbygg med stor sannsynlighet har trekt fukt.

Dette er ikke lett å oppdage dersom det ikke er tydelig svikt i dekket, er vel ikke så mange som har utstyr til å måle fukt. Kan distanse materialet tørke opp i løpet av vinteren dersom båten dekkes til?

Lurer på om dette rett og slett blir "hauset" opp.

For 5-10 år siden var det kjempe tema med osmose/plastpest, har en oppfatning om at dette også rammer svært få og ikke er på langt nær så dramatisk som noen hevdet.

Dette er ikke lett å oppdage dersom det ikke er tydelig svikt i dekket, er vel ikke så mange som har utstyr til å måle fukt. Kan distanse materialet tørke opp i løpet av vinteren dersom båten dekkes til?

Lurer på om dette rett og slett blir "hauset" opp.

Det tørker ikke opp, ligger bare der og blir mer og mer guffent. Alle takstmenn etc. har utstyr for å måle fukt.

Når det gjelder svikt i dekket, så tror jeg kanskje teakdekket i seg selv gjør dette vanskeligere å oppdage, men på mange båter er dette vanlig.

Er teakdekk på moderne seilbåter festet med skruer gjennom dekk eller er de kun limt til underlaget? Vurderer å kjøpe brukt båt, men er litt skeptisk til teakdekk. Kommer til å ha båten på sjøen om vinteren. Ser for meg at jeg må ha heldekkende presenning hvis båten har teakdekk.

Er dette riktig? Hvor mange år varer slike dekk hvis man ikke oljer de?

Hvis det ikke er veldig viktig for deg med teakdekk så styr unna. Jeg synes nok enkelte har en tendes til å svartmale dette med gammelt teakdekk litt mye, og vi har jo også sett en del skremmende historer på trykk. Det er all grunn til å være skeptisk. Har selv et slikt dekk, og det blir litt i samme gate som å ha en gammel trebåt. Det må stelles med og holdes under oppsikt og pleies med omhu og jo eldre dekket blir jo mer arbeid er det å holde det vedlike. Noen går fort lei - legger nytt dekk og tar den kostnaden, mens andre flikker og steller med dekket sitt etter beste evne. Det blir derfor vanskelig å si noe eksakt om levetiden. Jeg prøver å ta en skikkelig overhaling ca hvert 3. år, og nå til sommeren håper jeg på knallvær en uke tidlig i juni. Flytter da ombord for en uke med kun et formål: Jobbe med dekket! Jeg både trives (og mistrives litt) med dette, men skulle jeg byttet båt ville jeg fortsatt gått for teakdekk. Ikke fordi det har så mange fordeler, men rett og slett fordi jeg liker teakdekk. Det er en del båtlivet.

Om vinteren er det viktig å ha skikkeig presenning så dekket får være i fred for is o.l

De båtene som jeg ser på er alle fra 2000 tallet, gjerne nyere enn 2005 også. Feks teakdekk på Bavaria? Er det av dårligere kvalitet enn på noen eldre kvalitetsbåter, eks. HR? Og er det skrudd fast i dekk? Dette gjelder også teak i cocpit, det er vel av samme greia? Prøver å styre unna litt pussearbeid på neste båt, har slitt ut noen slipemaskiner på tidligere båter. Kjekt arbeid det, men vil heller bruke finværsdagene på vestlandet til å seile.

Hvordan dette er på Bavaria kjenner jeg ikke til, men det vel sansynligvis limt. Du ser vel også på dekket om det er limt eller skrudd. Mener jeg leste noe en gang om at det gikk opp i limingen, men om det var et spesielt tilfelle eller noe flere opplever vet jeg ikke. Hva med å spørre på Bav forumet?

Den gangen for over 20 år siden jeg la noen teakdekk, brukte jeg 15- til 20 mm tykke teakstaver. Man skal være klar over at teak er også treverk. Termisk vekst er forskjellig fra resten av materialet i båten. Teak trekker også vann og sveller. Den gangen man hadde skuter med 50 mm teakdekk, pleide man å lakke hele dekket om høsten når skuta gikk i opplag. For så å skrape dekket om våren når båten skulle i fart igjen. Den gangen vi la dekke på Colin Archer 'Venus', ble dekket spikret med skipsspiker (ikke klippspiker), under hodet på hver eneste spiker ble det gitt en snurr bomullsgarn, og tetteguffe (Asfaltin) ned i hullet før spikeren ble slått i.

I våre dager bør man nok vaske teaken om høsten og deretter sette det inn med en olje som ikke kverker natingen, jeg mener blant annet at Hempel har noen greier der. Jeg var også borti blant annet Forgus som hadde (har) balsa som avstandsmateriale i dekket, med lekkasje gjennom en drøss med skruer og røstjern/fester. Det tørket ikke over vinteren. Jeg skar ut felter i innerlineren, og vannet begynte å dryppe. Og det var fremdeles fuktig da våren kom.

Eller så, på bakgrunn av erfaring, har jeg forbannet meg på at det skal ikke så mye some teakflis ombord i Hulda. Det får heller se ut som en jernbåt. Jeg hadde ikke kjøpt meg en eldre båt med teakdekk (ikke ny en heller) uten å legge inn kaptial for en større jobb en gang i nær fremtid.

Vårt teakdekk lever sitt liv uten noen form for tildekking, sommer som vinter. I sommer pusset jeg ned flybridgedekket og trappen op samt nebbet foorut. Deretter fikk det fem - seks omganger mef rå linolje. Dette etter råd fra båtbyggere som mente levetiden på teakdekket fikk en lenger levetid enn å frbli ubehandlet. Etter en vinter med behandlet dekk kan jeg fastslå at dekket behandlet med rå linolje ikke blir glatt. Heller ikke for varmt å gå på under varme sommerdager.

Vi brukte lang tid i prossesen før vi gikk til det skritt å behandle teakdekket. Vi ønsker jo at dekket skal vare i mange år samtidig at det er funksjonellt for oss brukere. Vi fikk anbefalt rå linolje som ikke ødelegger natemassene.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Eller så, på bakgrunn av erfaring, har jeg forbannet meg på at det skal ikke så mye some teakflis ombord i Hulda. Det får heller se ut som en jernbåt. Jeg hadde ikke kjøpt meg en eldre båt med teakdekk (ikke ny en heller) uten å legge inn kaptial for en større jobb en gang i nær fremtid.

Jeg hadde planlagt å legge nytt i år etter 20 år

Vi brukte lang tid i prossesen før vi gikk til det skritt å behandle teakdekket. Vi ønsker jo at dekket skal vare i mange år samtidig at det er funksjonellt for oss brukere. Vi fikk anbefalt rå linolje som ikke ødelegger natemassene.

Ikke for lang tid håper jeg.

La teakdekk i 1990 etter FRITO sin anvisning, det ble bra, skulle ha solgt båten etter 15 år, skulle legge nytt i fjord, men det var potetåker under teaken så nå har jeg ikke teakdekk på akterdekk, .

Teakdekk skal ikke være ubehandla ute i Norge , det fant jeg ut for sent.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Har ingen vanskligheter med å se at det med stor sannsynlighet vil være lekasje inn i distansematerialt gjennom noen av de hundretalls skruene dekket er festet med, men det er heller ikke mange båter fra 80-tallet som ikke har krakkeleringer rundt rekkestøtter, kryssholt, vinsjer osv. Det vil si at "alle" båter med sandwich konstruksjon i dekk/overbygg med stor sannsynlighet har trekt fukt.

Normalt er det helstøpt uten bruk av kjernemateriale i områdene hvor det blir store belastninger, dvs. i områdene hvor kryssholdt, rekkestøtter, vinsjer osv. er festet. Men en del mindre beslag kan være festet i områder med kjernemateriale.

Redigert av Lazyjack (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...