maia Startet 23.Januar.2011 Link til dette innlegget Startet 23.Januar.2011 Blir dessverre nødt til å ha båten liggende ankret på fjorden i sommer,her flyttet og ingen ledige plasser i havna her desverre. ER sandbunn i området og er noe i tvil om vekt og utforming på moring. Værforholdene her på Averøy kan vel være harde til tider. Båten er en rolfsnes26 på ca 3tonn. Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 23.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2011 (redigert) Mange tråder om moring her på BP. Brøv med et søk så finner du flere enn disse: https://baatplassen.no/i/topic/54106-hvor-stor-moring-trenger-jeg/page__p__749488__hl__moring__fromsearch__1#entry749488 https://baatplassen.no/i/topic/17990-vekt-paa-moring/page__p__206454__hl__moring__fromsearch__1#entry206454 Redigert 23.Januar.2011 av Zach (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
EIRINA Svart 23.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2011 Jeg ville prøvd og fått kjøpt en moring i fra en bryggeleverandør og senket den ned med ditto bøye og rigtig kjetting Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 23.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2011 Her er noen tips http://atlantica.no/files/OOhhqWLf.pdf Slik se min moring ut. https://baatplassen.no/i/topic/70153-operasjon-flytte-en-vel-20-aar-gammel-moring-paa-2-ton-gaar-det-bra/page__p__984133#entry984133 https://baatplassen.no/i/index.php/topic/47782-hvordan-lage-en-god-boeye-fortoeyning-til-24-skoeyte/ Trosser er gratis spør om bord i de litt større båtene. Og du må ha svivel. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
maia Svart 23.Januar.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2011 Takk,dette var nyttig folkens Sitér dette innlegget Link to post
Jernklumpen Svart 23.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2011 jeg har støpt i 40 liters murerbøtter med hull i midten som jeg har kjetting gjennom, husk at moringene skal ut av jolla\båten og i vannet, ikke lett når det er veldig tungt.. egenvekt på betong er 2,5 dvs 100 kg på 40 liter. har 10 slike og båtvekt 3500kg. Sitér dette innlegget Båt er livet. ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin.. Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann Link to post
bukt Svart 23.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2011 (redigert) kjøp en stor "leke" gummibåt som du legger armeringsjern med kjettingfeste og hell betong oppi til du har fått den tyngden du vil ha, ta så og tau den ut dit du skel ha den og punkter den, da får du lett ut moring uten jobb.... koster 200kr for en egnet båt . Redigert 23.Januar.2011 av bukt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jernklumpen Svart 23.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2011 bukt: helt genialt, det skulle jeg gjort hvis jeg må gjøre dette igjen.. Sitér dette innlegget Båt er livet. ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin.. Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann Link to post
m/s draugen Svart 23.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2011 Kumlokk av betong Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 23.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2011 Hei Eg ville heller lagt ut ein ile med bøye. Ilar er til forveksling like det britane kallar moring, men i Noreg så er ilar betre:-) Meir alvorleg. Uansett kva folk seier så unngå alt av kjetting, kauser og sjakler. Tau er mykje meir slitesterkt forutsatt at det ikkje får direkte gnag mot skarpe kantar. Dersom du støypar så legg gjerne ein stor slange i u ned i betongen og tre tauet gjennom denne. Då kan ein dykkar lett kutta vekk tauet og tre i nytt seinare. Det er merkeleg at det er så vanskeleg å få tak i båtplass på Averøya. Kor på Averøya ønskar du å ha båten? Ask Sitér dette innlegget Link to post
maia Svart 23.Januar.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2011 Jeg bor nå på bremsnes(djupbukt)ifølge kjentfolk i miljøet er eneste plassen som kunne ha noe ledig på kværnes,bor jo like ved sjøen her så tenkte å prøve å ha båten på svai nå i sommer,men det kan jo ordne seg med en plass til en overkommelig pris med tiden.Har enda ikke fått solgt gamleplassen så det blir litt vel mye å betale for 2plasser. Sitér dette innlegget Link to post
Hilmar 2 Svart 23.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2011 (redigert) En slik her hadde holdt for deg. Den båten din er vel ikke så mange tonn (på bildet kan du også se form til noen 3 tonns moringer også) 1000 kg moring støpt på europall med 2 karmer. 35 mm kaldbøyd moringsbøyle Redigert 23.Januar.2011 av Hilmar 2 (see edit history) Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
maia Svart 23.Januar.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2011 Hmmm,vurderer å dumpe gamle mercedesn på havet,den har ifølge husfruen en egen evne til å sette seg godt fast når hun bruker den Sitér dette innlegget Link to post
volfro Svart 24.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2011 Eg støyper inn en overdimensjonert stropp på ett par meter, da slipper man gnag / tæring på innfestning. Så kan man også skifte resten av tauverket med dykker ved behov. Bruker ett dobbelt flaggstikk og noen halvstikk og bensler enden. Husk å trekke ifra oppdriften på betongen når du regner vekt. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 24.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2011 Uansett kva folk seier så unngå alt av kjetting, kauser og sjakler. Helt enig. Alt av metall av noe slag brukt til slikt hører f--- til. Alternativ til tau er lastestropper. Slike vi bruker når vi løfter båtene på land. Er omtrent evigvarende. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.