Jump to content

Hvordan lager jeg en moring på sandbunn.kom med tips!

maia

Recommended Posts

Blir dessverre nødt til å ha båten liggende ankret på fjorden i sommer,her flyttet og ingen ledige plasser i havna her desverre.

ER sandbunn i området og er noe i tvil om vekt og utforming på moring.

Værforholdene her på Averøy kan vel være harde til tider.

Båten er en rolfsnes26 på ca 3tonn. :sailing:

jeg har støpt i 40 liters murerbøtter med hull i midten som jeg har kjetting gjennom, husk at moringene skal ut av jolla\båten og i vannet, ikke lett når det er veldig tungt.. egenvekt på betong er 2,5 dvs 100 kg på 40 liter. har 10 slike og båtvekt 3500kg.

Båt er livet.

ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin..

Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann

Hei

Eg ville heller lagt ut ein ile med bøye. Ilar er til forveksling like det britane kallar moring, men i Noreg så er ilar betre:-)

Meir alvorleg. Uansett kva folk seier så unngå alt av kjetting, kauser og sjakler. Tau er mykje meir slitesterkt forutsatt at det ikkje får direkte gnag mot skarpe kantar.

Dersom du støypar så legg gjerne ein stor slange i u ned i betongen og tre tauet gjennom denne. Då kan ein dykkar lett kutta vekk tauet og tre i nytt seinare.

Det er merkeleg at det er så vanskeleg å få tak i båtplass på Averøya. Kor på Averøya ønskar du å ha båten?

Ask

Jeg bor nå på bremsnes(djupbukt)ifølge kjentfolk i miljøet er eneste plassen som kunne ha noe ledig på kværnes,bor jo like ved sjøen her så tenkte å prøve å ha båten på svai nå i sommer,men det kan jo ordne seg med en plass til en overkommelig pris med tiden.Har enda ikke fått solgt gamleplassen så det blir litt vel mye å betale for 2plasser.

Eg støyper inn en overdimensjonert stropp på ett par meter, da slipper man gnag / tæring på innfestning. Så kan man også skifte resten av tauverket med dykker ved behov. Bruker ett dobbelt flaggstikk og noen halvstikk og bensler enden.

Husk å trekke ifra oppdriften på betongen når du regner vekt.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...