Jump to content

Intercom til bruk ombord

Bitteliten

Recommended Posts

Det hender vi har behov for å gi raske beskjeder ombord hos oss - det er ikke alltid like enkelt å få med seg alt som skjer i trange situasjoner med 3 mann på dekk og meg på flybridge.

Er det noen som kjenner til gode intercom løsninger for bruk på båt? Gjerne litt mer smidige enn bærbar VHF hengt rundt halsen. Ofte har mannskapet behov for å ha hendene frie. I motorsykkel hjelmene våre har vi bluetooth intercom - det hadde vært kjekt på båten også (uten hjelemer da :smiley:)

Jeg har også sett litt på dette. Har ennå ikke funnet noen som Admiralen vil bruke.

Her er noen forslag:

Ut fra hva jeg har lest andre steder bør de være full duplex. Ellers blir det litt mye knoting med stemmestyring og half duplex.....

Redigert av Biscaya (see edit history)

Gamlebåten er til salgs! van Lent Motorcruiser

Hvor stor båt har du da så trenger intercom og 3 mann på dekk for å legge til?! Med flybridge og kansje 5 meter til de på dekk skulle man tro det ikkje skulle være så vanskelig. Om du har problemer med å få 'mannskapet' til å gjøre det du tenker så tvila eg sterkt på det har noe med mangel på å høre hva som blir sagt men snarere forståelse for hva som blir sagt. Sjøl bor eg med utsikt til et fiskemottak og har aldri sett elr hørt om noe intercom blitt brukt for å legge til. I værste fall noe roping ut styrehusvinduet på de mindre båtene.

En sikker måte å framstå som en landkrabbe er å komme med 3 mann med intercom på dekk på en fritidsbåt og da gjerne iført kapteinslua på flybridgen. Overkill :thumbsup:

Redigert av Plutonium (see edit history)

Jeg har noen små radioer, som kan brukes handsfri for de framme på dekk, og de har plugg i øret, og mirofon litt lenger ned på ledningen, så hører de hva jeg sier til dem,

De trenger ikke å trykke på noe, bare svare. så hører jeg dem.

2 stk kost under 500kr, med lader opplegg.

Fikk ikke admiralen til å bruke dem,

Men barna syns det er gøy

Så når vi kommer in i en overflyt marina og ender opp med å skifte side for federne så går det fint uten å brøle høyt,

og jentungen styrer de andre fremme på dekk.

Kjekk og nyttige billige duppeditter.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Det er nok flere grunner til at slike som Bitteliten og jeg interessert slike dubbiditter.

Jeg for eksempel liker ikke å rope til folk på dekk, enten jeg nå sitter i styrehuset i RS eller i egen båt.

I tillegg har jeg mistanke om at Bitteliten som jeg er noe over middels interessert i tekniske utstyr? :giggle: (Mitt motto er: Den som har fleste dingser når han dør, han har vunnet :lol: :lol: :lol: )

Redigert av Biscaya (see edit history)

Gamlebåten er til salgs! van Lent Motorcruiser

Synes ikke noe om skriking og roping. Ser det noen ganger, og da blir jeg litt bekymret. Kan fort bli anstrengte situasjoner i nærheten da. Andre ganger ser man kapteinen fører sitt skip inn til brygga, og matroser og eventuelle rederinner gjør alt i rolige og beherskede manøvre.. Da blir jeg imponert. I noen tilfeller kan det jo være greit å kunne ombestemme seg. og sitter man da inne i en lukket båt. er det ikke alltid lett å høre normal konversasjon. da kan jo det som Bitteliten her etterspør være greit. Om han da vil bruke noen lapper på det.. så er det nå mye bedre det enn å risikere at det blir misforståelser med skade av personer eller båt.

Selv ville jeg nok heller ha valgt et roligere sted om jeg ikke kunne komme til land med faste rutiner for mannskapet.

Endelig ble det Bobåt

. Det er vel en selv som må kunne få lov til å bedømme om en dubbeditt er nyttig eller ei. Jeg så på en sak i London nå på nyåret. Www.Deckband.co.uk. Den ser snedig ut. Jeg trenger den neppe i min båt, men jeg er ekstremt opptatt av dubbeditter. At andre absolutt skal ha en mening om hva som er nyttig og unyttig i min båt er meg helt likegyldig. Dubbeditter til båten er eneste sted jeg har full frihet. der bestemmer jeg og ingen andre. :lipseal:

Redigert av Rastløs (see edit history)

Her har du en Radio som er velegnet til dette. Fåes med enten monofon eller øreplugg. Vet om flere som har slike, og jeg har en selv.

Freetalk_Pro_001_97.jpg

Link til radio

Når jeg kjører graver på jobben har jeg gått til anskaffelse av et Peltor Bluetooth headset. Kan brukes på radioer og telefoner med BT. Velegnet i støyede omgivelser, har testet den med asfaltsag og stå i motorrom med 115 db uten problemer.

29-70-4.jpg

Link til headset.

Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen

Skulle gjerne ha sett den fritidsbåten, sigende inn til en travel gjestehavn på høylys dag, og der hele familien var utstyrt med hver sin slik headset !

Fortøyningen hadde sikkert blitt feilfri, uten misforståelser og roping av noe slag ! :giggle::yesnod:

Jeg hadde ikke turt å utruste besetningen med slike headset !!!! :blush::rolleyes:

:lol::lol:

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Men, for å gi ett seriøst bidrag. Sjekk Chatterbox XBi2 Bluetooth

Dette settet er beregnet som MC intercom. Ett sett per person. 3 personer kan prate sammen men det har rekkevidde på 500m (Bluetooth).

Bytter du headsettet fra hjelmtype til lettvekt headsett burde dette kunne være ett brukbart alternativ.

Geir :seeya:

Redigert av GeirT (see edit history)

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Gjør ett søk på "laud hailer", Furuno har en for eksempel.

Det fine med disse er at personen på baugen ikke trenger noe bærbart apparat. Høyttalerene fungerer også som en mikrofon. Du kan for eksempel montere en i luken fremme på baugen eller en bak. Da vil du kunne lytte til alt som foregår på dekk, man trenger ikke å rope.

Tar man hurtigbåt på vestlandet har de samme systemet. En fremme og en bak der matrosen kan gi enkle "Vi er fast" beskjeder til bro, eventuellt kan skipperen gi beskjed når trossen skal gå i land. Hurtigruten bruker lignende metode. Jeg ville ikke brydd meg med de som mener dette er tull i en lystbåt, det er noe man får avgjøre selv.

Skjønner faktisk behovet, kanskje ikke hvis jeg er på fly, men de gangene jeg satt inne og madammen sto på dekket. Som regel ble hun stående som ei saltstøtte, med blikket festet rett forover. Det å få kontakt var ikke lett. Ble mye hard banking i vinduet.

Brukte hornet en gang for å få kontakt, Ikke spessielt populært. Da ble det mye enveis :discuss: :discuss: etterpå.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Takk for alle som enten ikke har egen erfaring eller synes dette er latterlig - det er god lesing :smiley: Jeg tilbyr gjerne en prøvetur om det er ønskelig så kan jeg være "dekksslask" og dere skipper.

Hensikten min er først og fremst å unngå høye rop - for det skaper en stemning vi ikke liker i båten. Og jeg liker at det er ro i båten :smiley:

Vi har rutiner ombord og alle vet hva som skal gjøres, og det er svært sjelden det er behov for å kommunisere med intercom. Men det er nå engang slik at det er vanskelig å høre hva som blir sagt mellom fly og akterdekk og fordekk - rett og slett pga avstand og fordi akterdekket er under flybridgen. Et eksempel er om vi bakker ut og har akterfortøyning i bøye. Jeg kan da ikke styre båten og se bøya hele tiden (selvom vi har ryggekamera på plotteren). Og det har hendt at bøya kommer under båten uten at jeg har sett det. Om vi da får bøya i propellen har vi 14 tonn båt drivende i havna uten kontroll - det er ikke et morsomt scenarie synes jeg. Det er stående ordre om ALDRI å ta i mot båten vår - har vi ikke fendret godt får det blir ripe i båten. Men her kommer jo andre velmenende mennesker noen ganger til og skal "hjelpe" til. Det er ikke alltid jeg ser dem og heller ikke hører at noen sier i fra.

Bluetooth ørepropp til mobilen er et alternativ. Finnes det walkietalkie med trådløs ørepropp?

Eartech har jeg kikket på før - men er ikke det US modeller - jeg tenker da at de kanskje blir vanskelige å få ladet i Norge?

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...