Bitteliten Svart 23.Januar.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2011 (redigert) http://www.vg.no/teknologi/artikkel.php?artid=198344 Dette er bluetooth head set som kan kobles sammen som walkie talkie. Noen som kjenner til modeller tilgjengelig her som kan gjøre det samme? Jeg har jo funnet en enkel løsning - vi kan bruke helhjelmene våre - tøft det. Og vil nok skape ro i havna når vi kommer glidende inn med hver vår MC hjelm på hodet Har sendt mail til Eartec. Hadde jo vært utrolig kjekt om vi fant noe brukandes på Boot 2011. Redigert 23.Januar.2011 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 23.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2011 http://zodiacno.jetshop.se/zodiac-freetalk-mini-444446-mhz-p-360-c-275.aspx http://zodiacno.jetshop.se/zodiac-pmr400-p-330-c-220.aspx med denne type hodesett. http://zodiacno.jetshop.se/secret-service-hodesett-for-pmr400-p-349-c-224.aspx Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Hilmar 2 Svart 23.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2011 (redigert) Der er jo en sånn hjelover Loudhailer tenker du på? Raymarine har noe av det samme. (samme som mange redningskøyter har) og jeg har om bord. Prislapp 5000 uten intercom høytalere.. det kommer i tilegg Redigert 23.Januar.2011 av Hilmar 2 (see edit history) Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
REM Svart 23.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2011 (redigert) ...og som du normalt får med på kjøpet Hilmar, sammen med foghornfunksjon og intercom, hvis du kjøper deg en tostasjoners VHF. Redigert 23.Januar.2011 av rem (see edit history) Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Hilmar 2 Svart 23.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2011 Helt riktig! Her ser vi hvordan intercomen jeg har om bord i skuta. Store forhold ombord hos meg Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
Avsluttet_1 Svart 24.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2011 Alt innhold postet av denne brukeren er fjernet Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 24.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2011 Nå er det jo slik at ordentlige kapteiner har en arbeidsleder eller båtsmann til å lede arbeidet med å fortøye. Sitér dette innlegget Link to post
Avsluttet_1 Svart 24.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2011 Alt innhold postet av denne brukeren er fjernet Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 24.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2011 Nå skrev vel trådstarter at han ikke hadde noe intensjon om å rope, det er nettopp derfor han ønsker seg intercom. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 24.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2011 Ganske grei sak denne ja... minner meg om den norske krabaten som kom inn i havna i Skagen med sin "enorme" Prinsesse motorbåt på vel 40 fot.. Han hadde montert en skikkelig høytaler helt fram på flybridgen.... Gjennom den så kommanderte han kjærringe rundt på fordekket, til stor latter fra de andre båeten havna.... Men du verden, denne krabaten har gitt meg en minne for livet... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Frøken Fryd Svart 24.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2011 Man kan rope/kauke/kommandere uten intercom også så jeg ser ikke behovet for den diskusjonen. Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 24.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2011 En diskre kommunikasjon i øret kunne jeg også tenke meg. Men vi - fruen og jeg - bruker tegnspråk ombord hos oss så lenge vi ser hverandre og da foregår samarbeidet stille. Hun ved roret og jeg fortøyer siden jeg har 2% mere bevegelighet enn henne Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
baatsman Svart 24.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2011 eller båtsmann til å lede arbeidet med å fortøye. Nei dette får bitteliten klare selv. Jeg kan heller gi innstrukser fra land. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Onkel Roger Svart 24.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2011 Hei, ser helt klart at dette kan være ett nyttiig hjelpe middel i trange havner. Dragon V2 løsningen koster heller ikke allverden. http://www.n1wireless.com/Bluetooth_Under_30-Callpod_Dragon_dual-mic_Bluetooth_Headset.html Søk på http://www.grandbanksowners.com/gbb/index.php Så kan du lese om flere erfaringer. Lykke til Sitér dette innlegget Ny båt nytt navn, ikke lengre Tigergutt men Onkel Roger. Link to post
mhemil Svart 1.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2012 Funderte også på det samme som trådstarter, og løftet denne. Behovet for å kunne gi korte beskjeder på en enkel måte mellom personer på båten, men også kommunikasjon mellom båter, f.eks. med lettbåten. Kunne man benytte VHF til dette istf. mobil? Jeg vet det finnes systemer for internkommunikasjon mellom et håndsett og den fastmonterte VHF om bord, men kanskje det enkleste ville være å benytte en frittstående bærbar VHF. Ser Standard Horizon har en morsom greie med sin HX-851E som også har DSC. Da har man jo posisjon, SOG, COG osv. i lettbåten også. Litt usikker på om man legger inn samme MMSI på denne som på hovedradioen, samt hvordan man da evt. ringer direkte mellom disse enhetene? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 1.Oktober.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2012 Vi har en bærbar VHF som alltid er med i jolla. Funker greit det - men passer på å avtale kanal på forhånd så ikke K16 blir opptatt med familiens anliggende Ombord på båten har vi stor nytte av den tidligere omtalte løsningen - bruker den når havneforholdene er litt krevende. Sitér dette innlegget Link to post
mhemil Svart 1.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2012 Ja. Har ikke studert hvilken løsning dere benytter, men kan ikke VHF'en også fungere til det formålet? (Com på en mindre frekventert kanal). Hva med MMSI nr. på den håndholdte for de som har DSC? Samme eller nytt i forhold til hoved VHF? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 1.Oktober.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2012 Tungvint å holde VHF i en hånd og fortøye med de to andre Derfor den andre varianten ombord. Alternativet er feks hjelm med integrert VHF høytalere/mikk, men det avhenger jo av hvordan man vil se ut i havn. Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 1.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2012 Tungvint å holde VHF i en hånd og fortøye med de to andre ,,,,,,,,,,,,,,,,, Er da ikke noe problem med 3 hender ???!!! Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
mhemil Svart 1.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2012 Når tiden er kommet til å slå pålestikket er behovet for kommunikasjon mindre for oss. Det er i forkant av dette, inn og ut av trafikkerte havner, utforsking av ukjente uthavner med en i baugen speidende etter skvalpeskjær osv. at vi har følt behovet. Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 1.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2012 Funderte også på det samme som trådstarter, og løftet denne. Behovet for å kunne gi korte beskjeder på en enkel måte mellom personer på båten, men også kommunikasjon mellom båter, f.eks. med lettbåten. Kunne man benytte VHF til dette istf. mobil? Jeg vet det finnes systemer for internkommunikasjon mellom et håndsett og den fastmonterte VHF om bord, men kanskje det enkleste ville være å benytte en frittstående bærbar VHF. Ser Standard Horizon har en morsom greie med sin HX-851E som også har DSC. Da har man jo posisjon, SOG, COG osv. i lettbåten også. Litt usikker på om man legger inn samme MMSI på denne som på hovedradioen, samt hvordan man da evt. ringer direkte mellom disse enhetene? Vi har en Nothstar VHF kjøpt hos Høcom med intercom mellom base og det medfølgende håndsett som rekker rundt 80 - 100 meter rundt båten. Fra håndsettet kan du betjene hovedapparatet ombord Det finnes intercom i systemet noe vi i vår GB ikke har spesiellt bruk for. Her har vi øyekontakt hele tiden og gode rutiner for tillegging. Men for båter hvor behovet er der er dette en grei løsning. Jeg bruker håndsettet fra soldekket og har distressknapp på håndsettet. I tiellegg kan du lese av fart, koordinater osv. på håndsettet. Akkurat det samme som på baseapparatet. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.