Jump to content

Intercom til bruk ombord

Bitteliten

Recommended Posts

http://www.vg.no/teknologi/artikkel.php?artid=198344

Dette er bluetooth head set som kan kobles sammen som walkie talkie. Noen som kjenner til modeller tilgjengelig her som kan gjøre det samme?

Jeg har jo funnet en enkel løsning - vi kan bruke helhjelmene våre - tøft det. Og vil nok skape ro i havna når vi kommer glidende inn med hver vår MC hjelm på hodet :yesnod:

Har sendt mail til Eartec. Hadde jo vært utrolig kjekt om vi fant noe brukandes på Boot 2011.

Redigert av Bitteliten (see edit history)

...og som du normalt får med på kjøpet Hilmar, sammen med foghornfunksjon og intercom, hvis du kjøper deg en tostasjoners VHF.

Redigert av rem (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

yelling.jpg

Ganske grei sak denne ja... minner meg om den norske krabaten som kom inn i havna i Skagen med sin "enorme" Prinsesse motorbåt på vel 40 fot.. Han hadde montert en skikkelig høytaler helt fram på flybridgen.... Gjennom den så kommanderte han kjærringe rundt på fordekket, til stor latter fra de andre båeten havna.... Men du verden, denne krabaten har gitt meg en minne for livet...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Hei, ser helt klart at dette kan være ett nyttiig hjelpe middel i trange havner.

Dragon V2 løsningen koster heller ikke allverden.

http://www.n1wireless.com/Bluetooth_Under_30-Callpod_Dragon_dual-mic_Bluetooth_Headset.html

Søk på http://www.grandbanksowners.com/gbb/index.php

Så kan du lese om flere erfaringer.

Lykke til

Ny båt nytt navn, ikke lengre Tigergutt men Onkel Roger.

• 1 år senere...

Funderte også på det samme som trådstarter, og løftet denne. Behovet for å kunne gi korte beskjeder på en enkel måte mellom personer på båten, men også kommunikasjon mellom båter, f.eks. med lettbåten. Kunne man benytte VHF til dette istf. mobil? Jeg vet det finnes systemer for internkommunikasjon mellom et håndsett og den fastmonterte VHF om bord, men kanskje det enkleste ville være å benytte en frittstående bærbar VHF. Ser Standard Horizon har en morsom greie med sin HX-851E som også har DSC. Da har man jo posisjon, SOG, COG osv. i lettbåten også. Litt usikker på om man legger inn samme MMSI på denne som på hovedradioen, samt hvordan man da evt. ringer direkte mellom disse enhetene?

Funderte også på det samme som trådstarter, og løftet denne. Behovet for å kunne gi korte beskjeder på en enkel måte mellom personer på båten, men også kommunikasjon mellom båter, f.eks. med lettbåten. Kunne man benytte VHF til dette istf. mobil? Jeg vet det finnes systemer for internkommunikasjon mellom et håndsett og den fastmonterte VHF om bord, men kanskje det enkleste ville være å benytte en frittstående bærbar VHF. Ser Standard Horizon har en morsom greie med sin HX-851E som også har DSC. Da har man jo posisjon, SOG, COG osv. i lettbåten også. Litt usikker på om man legger inn samme MMSI på denne som på hovedradioen, samt hvordan man da evt. ringer direkte mellom disse enhetene?

Vi har en Nothstar VHF kjøpt hos Høcom med intercom mellom base og det medfølgende håndsett som rekker rundt 80 - 100 meter rundt båten. Fra håndsettet kan du betjene hovedapparatet ombord Det finnes intercom i systemet noe vi i vår GB ikke har spesiellt bruk for. Her har vi øyekontakt hele tiden og gode rutiner for tillegging. Men for båter hvor behovet er der er dette en grei løsning. Jeg bruker håndsettet fra soldekket og har distressknapp på håndsettet. I tiellegg kan du lese av fart, koordinater osv. på håndsettet. Akkurat det samme som på baseapparatet.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...