Jump to content

Mercruiser 1,7TDI går på kun 3 sylindre


`Laffen

Recommended Posts

Trenger litt hjelp med årsaksforklaringer...

 

Litt bakgrunnshistorie:

 

Skulle ut en tur med båten (Uttern D55 `05), startet opp og lot maskin gå seg varm mens båten ble gjort sjøklar.

Kaster fortøyningene og putler sakte utover fjorden mens motoren jobber seg opp mot arbeidstemperatur. Når maskinen oppnår normal driftstemp går jeg opp i masj fart (ca24kn, 3200rpm) og konstaterer at alt er normalt, derettet tar jeg maskinen opp i maks fart (ca32-33knm 4000rpm)

her blir jeg liggende i ca 5min før motoren helt uten forvarsel (ingen fusking, røyk, unormale verdier) mister all kraft og ryker kraftig (svart)

Jeg responderer med å dra av hendelen, men når jeg gjør det så merker jeg at maskinen vil stoppe (hvilket IKKE var et alternativ i det farvannet da jeg hadde guttungen med. jeg holdt hendel i en slik posisjon at maskin gikk (ca 1300rpm uavhengig av hendelplassering) og fikk båten så nærmt land at jeg var sikker på at jeg kunne ro den inn.

Når jeg kommer inn tar jeg en sjekk av maskin, ser ingenting unormalt (nivåer ol), prøver derfor å starte maskinen på ny for å se hva som skjer. Maskin starter, men går kun på 3 syl.

 

Jeg har nå hatt dysene ute for å sjekke tilstand på disse, alle ok (åpningstrykk 150-160bar (litt unøyaktig avlesning) og montert disse igjen. Når jeg monterte dysene sørget jeg for at dysene roterte (syl 4 til 1, syl 1 til 2 osv) slik at jeg kunne forvisse meg om at dysene virket dersom problemet vedvarte.

 

Motor går fortsatt på 3 syl og det er samme sylinder som ikke henger med (3 forfra) (denne maskina er forøvrig et herk å lufte når man står alene....!!)

 

Er det noen som har en teori på hva som kan være galt? og letteste måte å sjekke det ut på... (har planer om å få målt komp. på syl 3 ila uken...)

Link to post
Share on other sites

Hei

Jeg hadde det samme ifjor sommer på en nidelv. Så det er som sagt 99,9% sikkert hull i stemplet.

Mest sansynlig nummer 4.

Løsning motor ut bytte stempel (helst alle) og overhale eller bytte alle dyser.

Sette sammen med ny topp pakning strekk bolter så er alt ok.

Link to post
Share on other sites

Hei igjen

Den greieste sjekken er løsne disel rør på en og en sylinder. Det har du gjort

og 3 fulgte ikke. Skru opp olje påfyllings lokket er det skikkelig gjennomslag så

er det som et lokkomotiv ut her (eksos trykk rett i veiva).

Det ble mange innlegg, beklager det, men ble litt revet med da dette er noe herk.

Link to post
Share on other sites

:headbang:

Det er det brente stempelet jeg frykter... hadde håpet at noen hade vært borti noe tilsvarende der løsningen var å gnikke litt på styrbord lanterne mens man vrir rattet fra side til side samtidig som man nynner <her blire liv rai rai> :tongue:

 

Mente de hadde "eliminert" den feilen på `05 og oppover?

 

Får måle komp ila uken, bare for å konstantere at komptrykket er så godt som null :sad:

 

Takk for svar...

 

PS

Er det andre bakenforliggende årsaker til brent stempel enn fastirret wastegate?

Link to post
Share on other sites

Mente de hadde "eliminert" den feilen på `05 og oppover?

 

Er det andre bakenforliggende årsaker til brent stempel enn fastirret wastegate?

 

Fastirret wastegate-ventil kan forårsake brente stempeltopper og/eller havari på denne motoren gå grunn av for høyt turbotrykk.

 

Det har vært en del havarier på Mercruiser D 1,7 L DTI(stempel- og turbohavari), særlig på dem produsert før 2004. I 2004 kom det forbedrede stempler som tålte varmen bedre, og i 2005 kom det ytterligere forbedrede stempler(keramiske) for å takle høy forbrennings- og eksostemperatur.

 

Wastegate-ventilen skal også være utbedret da denne hadde en tendens til å korrodere slik at turbotrykket ble altfor høyt med for høy eksostemperatur og nedsmeltede stempler som resultat. Motorer produsert fra og med 2004 har vist seg å være driftssikre og solide. Men det er svært viktig at disse motorene ikke blir benyttet i tunge båter som er tidkrevende å få i plan. Da kan eksostemperaturen bli for høy. De må også oppnå maksimalt turtall som skal ligge mellom 4000 og 4400 o/min, aller helst så nærme 4400 o/min som mulig. Får man ikke turtall på 4000 o/min eller over det, er det fare på ferde da effektuttaket er høyt på disse motorene i forhold til slagvolum.

 

Disse motorene skal ellers ifølge instruksjonsbok bare belastes i 1 minutt på maksimalt turtall, unntatt ved innkjøring etter første oppstart(break in procedure) hvor de kan belastes 3 minutter på fullt og maksimalt 5 minutter på fullt turtall de første 20 innkjøringstimene. Man bør etter min mening uansett ikke belaste disse på fullt i det hele tatt unntatt for å vite at man har riktig propell og tilhørende toppturtall.

 

En annen svakhet med disse motorene, er at saltvannsdelen på varmeveksler og ladeluftkjøler helst bør renses med Systemrens eller lignende en gang i året da et belegg på innsiden lett kan føre til høy kjølevannstemperatur.

Link to post
Share on other sites

Disse motorene skal ellers ifølge instruksjonsbok bare belastes i 1 minutt på maksimalt turtall, unntatt ved innkjøring etter første oppstart(break in procedure) hvor de kan belastes 3 minutter på fullt og maksimalt 5 minutter på fullt turtall de første 20 innkjøringstimene. Man bør etter min mening uansett ikke belaste disse på fullt i det hele tatt unntatt for å vite at man har riktig propell og tilhørende toppturtall.

 

Denne må du forklare for meg...

Påstås det her at maskinen ikke kan belastes til oppgitt maks effekt mer en 5 min? selv om maskin er innkjørt (250timer på klokka, og båten var visstnok levert ferdig innkjørt fra leverandør)

 

Nå er jeg relativt forsiktig med maskinene mine og tyner de aldri på maks, men jeg forventer at denne motoren fint skal takle å ligge på 4000rpm så lenge jeg har lyst til det (og båten ikke er tungt lastet), så fremt at kjølevannstemp holder seg i ro vel å merke...

 

Hvis det viser seg at jeg nå vil brenne stempel på nytt (forutsatt at det er feilen da) ved å kjøre på 4000rpm så er virkelig et båtbytte nærmt forestående... I min værden så skal 100% effekt kunne holdes permanent men 110% kan benyttes dersom man må, men kun i en kort periode og maskinras kan forventes...

Link to post
Share on other sites

Påstås det her at maskinen ikke kan belastes til oppgitt maks effekt mer en 5 min? selv om maskin er innkjørt (250timer på klokka, og båten var visstnok levert ferdig innkjørt fra leverandør)

 

Nei, jeg skrev at denne motoren bare skal belastes i maksimalt 1 minutt på full turtall, unntatt ved innkjøring. Det er i alle fall noe jeg har lest i instruksjonsmanualen til en slik motor. Grunnen til det er veldig enkel når du ser hvor mye effekt det er tatt ut av denne motoren i forhold til slagvolum. En gammel 8 eller 10 HK Sabb diesel er eksempelvis designet og konstruert for å kunne gå med kontinuerlig maksimalt turtall, men det er ikke Mecruiser D 1,7 L DTI eller Cummins MerCruiser Diesel 1.7 MS 120 som den ble hetende senere.

Link to post
Share on other sites

Motorer for fritidsbåt kan ikkje levere 100% permanent. Dette er noe man bør tenke på når man kjøper, at egentlig får man en del færre hk enn man blir forespeilet. Effekten er en toppeffekt med store begrensinger i tid. Men denne motoren er nå spesielt begrenset utover det vanlige

Redigert av Plutonium (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

ja vel.... da er det bekreftet, demonterte toppen i dag og et fint rundt hull i stempelkrona åpenbarte seg...

Årsaken er forøvrig fast wastegate...

 

Når jeg nå bytter dette ene stempelet, bør jeg bytte de 3 andre og? kan de ha fått en svakhet som gjør at maskinen lettere raser på nytt?

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde definitivt byttet alle. Trøtt alu-legering og stempelringer som begynner å bli sprø... Husk, alle 4 stemplene har vært utsatt for det samme trykket og samme interne varmeutvikling. Billigere å ta det nå, enn å ta det igjen senere! :thumbsup:

 

Det var mitt resonement også :), (de dyreste delene her er faktisk pakningsettet...)

Link to post
Share on other sites

Trist dette her. Merket du noen forskjell på motorens ytelse før havariet - jeg tenker da på at waste gaten satt fast. Akkurat dette punktet bør alle eiere av disse motorene regelmessig kontrollere

 

Merket ingenting unormalt... kuttet bare tvert av. Men jeg hadde guttungen med og hadde et halvt øye til han, så om det var en effektøkning der så kan den ha gått meg hus forbi (ettersom wastegaten sitter fast så vil jo turbinen mate på det den orker)

Men det blir nok montert ladetrykksmåler og eksostemp føler på denne nå... (litt rart det ikke er montert som standard siden eksostemp er det viktigste parameter å logge når det gjelder å ha kontroll på tingenes tilstand i manskinen) slik at dette kan unngås i fremtiden.

Moving av aktuatorarm til wastegate blir også lagt inn i oppstartsrutinen...

Leker også litt med tanken om å få bygget ekstern wastegate på denne i tillegg (da vil problemet være permanent løst).. og ja... jeg må uansett ha ny turbin...(dvs overhale) det fant jeg ut i dag :headbang:

Link to post
Share on other sites

Er ikke dette en motor som er elektronisk styrt? I så fall vil det være nærliggende å betrakte dette som en design feil! Har erfaring med steyr dieselmotor fra 2004, og den lot deg ikke overbelaste motoren. Satte på for tung propell og motoren ville ikke opp i turtall. Elektronikken overvåket motoren og holdt den nede på turtall. Med mye last, ble tiden det tok å komme opp i plan forsinket på grunn av elektronikken som lå og følte på belastning og røykbegrensning.

Er mercruiser 1,7 tdi ikke elektronisk blir dette nesten som bmw i sin tid. Man solgte noe som ikke var dimensjonert til belastningen den faktisk fikk ved bruk i lastet båt. Må vel også ta med kad 42 i tung båt.

Redigert av Vidar B (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...