Jens_P Svart 2.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2011 var også veldig påpaslig med wastegate, var å nappet i den når jeg peilet olje Hos meg sitter turbo og wastegate-stag vanskelig tilgjengelig. Med det taket jeg får så greier jeg ikke å beveget det. Hvor mye kraft krever det egentlig å bevege det? Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Jens_P Svart 6.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2011 Noen som har dratt i denne i det siste? :) Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
fleggis Svart 6.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2011 Nei, gjorde det i fjor men husker ikke om jeg klipset av staget? Sitér dette innlegget Link to post
`Laffen Svart 5.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.August.2011 Hos meg sitter turbo og wastegate-stag vanskelig tilgjengelig. Med det taket jeg får så greier jeg ikke å beveget det. Hvor mye kraft krever det egentlig å bevege det? du trenger myyyye kraft.... (så mye at jeg slet med å moove den når den nyoverhalt lå i fanget mitt...) jeg klipser av aktuatorarmen, da henger den og slenger løst... Sitér dette innlegget Link to post
Arvid.65 Svart 5.August.2011 Link til dette innlegget Svart 5.August.2011 Kjøper du ei hånd vakuum-pumpe på feks Biltema, kan du nappe av slangen på vakumklokka til Wastegate ventilen, og kjøre på vakuum mens du ser på armen. Så ser du om den går greit tilbake når du slipper av vacumet. En annen ting, Vet noen om det er greit å sette på en "dump Ventil" på turbo røret? Det burde jo fjerne risken for overtrykk? Du vil jo også høre det godt når den slår ut. Har samme motor selv, så jeg sjekker denne ventilen jevnlig, og har montert på kjølevannstemp måler i tillegg. Ikke eksostemp, burde jeg det? Min er en 2005, gått over 400t. Går som et skudd, men jeg kjører den aldrig lenge over 4000 o/min. Og tempen holder seg jevnt på 80-83 grader. Sitér dette innlegget Link to post
`Laffen Svart 5.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.August.2011 Kjøper du ei hånd vakuum-pumpe på feks Biltema, kan du nappe av slangen på vakumklokka til Wastegate ventilen, og kjøre på vakuum mens du ser på armen. Så ser du om den går greit tilbake når du slipper av vacumet. den var jaggu ikke dum du..... takk for tipset (var jo så enkelt genialt at det irriterer meg at jeg ikke tenkte på det selv :) ) Sitér dette innlegget Link to post
Mox1 Svart 5.August.2011 Link til dette innlegget Svart 5.August.2011 Kjøper du ei hånd vakuum-pumpe på feks Biltema, kan du nappe av slangen på vakumklokka til Wastegate ventilen, og kjøre på vakuum mens du ser på armen. Så ser du om den går greit tilbake når du slipper av vacumet. Du må vel ha trykk og ikke vakuum for at det skal skje noe på actuatoren... Prøv heller med pumpa til luftmadrassen. En annen ting, Vet noen om det er greit å sette på en "dump Ventil" på turbo røret? Det burde jo fjerne risken for overtrykk? Du vil jo også høre det godt når den slår ut. Dumpventilen har ikke akkurat denne funksjonen, men en overtrykksventil hadde vært løsningen. Litt rart det ikke er std, siden det er vanlig på turbobiler. Mox Sitér dette innlegget Link to post
Arvid.65 Svart 5.August.2011 Link til dette innlegget Svart 5.August.2011 (redigert) Du må vel ha trykk og ikke vakuum for at det skal skje noe på actuatoren... Prøv heller med pumpa til luftmadrassen. Dumpventilen har ikke akkurat denne funksjonen, men en overtrykksventil hadde vært løsningen. Litt rart det ikke er std, siden det er vanlig på turbobiler. Mox Ok, sorry. Har bare gjort det med en skrutrekker, men synes å huske at stanga gikk inn i klokka, motsatt av vacumslangen. Visst det var slik, vil det vært lettere med ei vacumpumpe. Når det gjelder Dump ventilen, trodde jeg det var en overtrykksventil som "dumpet" overtrykket når det ble for høyt. Må nok være litt mer sikker i sakene når en uttaler seg. Takk for rettingen. Redigert 5.August.2011 av Arvid.65 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
AndersH Svart 6.August.2011 Link til dette innlegget Svart 6.August.2011 Ref dialog over her om fult turtall over tid på disse motorene. Jeg fikk beskjed fra Askeladden fabrikken at motoren skulle tåle å gå for full åpning over tid, men jeg merket også at temperaturen steg markant dersom man gjorde det mer enn 5-10 minutter. Jeg gikk stort sett på 3600-3800 rpm og da hadde den jevn og fin temperatur. Ser du skriver at du har maks turtall på 4000 rpm. Er ikke det for lite og kan være indikator på at den jobber tungt av en eller annen grunn? Det er viktig at disse motorene oppnår tilnærmet 4400 rpm. Sitér dette innlegget AndersH Klavenes 1375 (selvbyggerbåt) Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.