Jump to content

Mercruiser 1,7TDI går på kun 3 sylindre


`Laffen

Recommended Posts

Det kunne vært verre. Motoren kan jo overhales,og blir gulle god :smiley:

 

:smiley:

det er jo ikke lommer i den siste skjorta.... så man kan like gjerne buke pengene på noe interessant...

(nå er det jo selvfølgelig litt artigere å skru bare fordi man vil enn å skru fordi man må...men skru hade jeg sikkert gjort uansett)

Link to post
Share on other sites

Når det først må skrues såpass, spander på deg å ta ut kamakslingen også.

 

Har en kam dårlig herding ( hender av og til) og slites ned fort vil for eksempel eksosventiltiden reduseres betydelig – får ikke transportert bort nok varme. Gir også utilstrekkelig tilført ny luft- derav dårligere kjøling/forbrenning/etterbrenning, enda mer varme.

 

Slik slitasje på en av kammene er ofte pga. utforming av støthylse og område vanskelig/umulig å oppdage så lenge den er montert.

I et slikt tilfelle kan da en ventilspindel skjære seg og knuse stempelet.

Mvh

Kaldfisk

Link to post
Share on other sites

Når det først må skrues såpass, spander på deg å ta ut kamakslingen også.

 

Har en kam dårlig herding ( hender av og til) og slites ned fort vil for eksempel eksosventiltiden reduseres betydelig – får ikke transportert bort nok varme. Gir også utilstrekkelig tilført ny luft- derav dårligere kjøling/forbrenning/etterbrenning, enda mer varme.

 

Slik slitasje på en av kammene er ofte pga. utforming av støthylse og område vanskelig/umulig å oppdage så lenge den er montert.

I et slikt tilfelle kan da en ventilspindel skjære seg og knuse stempelet.

 

Kammene ser veldig bra ut i mine øyne... ingen misfarging eller synlig slitasje...

er det noen "tell tales" jeg bør se etter?

Link to post
Share on other sites

Skal være herdede, så alle spor er dårlige spor. Skal være helt jamn, glatt overflate.

Er nok riktig det.

 

Har imidlertid vært ute for at en kammtopp, med dårlig herding, kan være nedslitt (lavere) mens flaten ser noenlunde ok ut.

Ville i det minste kontrollert løftehøyden med magnetfot på blokken og klokke.

Mvh

Kaldfisk

Link to post
Share on other sites

akk ja...

 

Ny turbin er på vei i posten...

 

skal prøve å komme meg innover for å handle i morgen:

- stempler, 4 stk

- stempelringsett, 4 stk

- pakningsett, motoroverhaling, 1 stk

- pakningsett, drev, 1 stk

- kamreim, 1 stk

- overhalingskit til dyse, 4 stk

 

Kam, topp, skåler og ventiler ser helt ok ut så de gjør jeg ikke noe med...

 

Har også snakket med en som tilsynelatende hadde god greie på disse maskinene... han sa:

 

Maskinene går på grensen (volum/uttatt effekt) men dersom et par ting blir sjekket så er det ikke noe problem å ta ut maks effekt over lang tid, det skal de tåle.

- Dyser, kontroller/rengjør ofte...

- Dyser/drivstoffsystem, bruk tilsettningstoff i diesel (aner ikke hvilket han sikter til men det skal jeg sjekke med han om)

- Kjølesystem, gjør rent ofte...

- Kjølesystem, fjern 2 av 3 sink anoder... det legger seg sinkbelegg i veksler (fjern de 2 nederste og behold den øverste)

 

Det var dagens hjertesukk... det blir mye overtid fremover for å dekke inn denne morroa...

 

jeg fikk foresten en tanke... kan dette være en garanti sak??? maskina har ikke gått mer en 260timer, men er 6 år... (2005mod) :confused:

Link to post
Share on other sites

kjedlig :nonod:

jeg hadde akurat samme motor,bare 2006 mod, den skulle vis ha enda bedre stempler en 2005 som også fikk nye i 2005. det er 4 zink på motor. å ta ut 2 av dem er kansje ikke så dumt for å få bedre vangjennomstrømning, jeg hadde ut varmeveksler vært å og det lå mye drit i den vær gang. kjørte med 2 taksolje på tanken også jeg. 1 liter til ca 200 liter diesel.og byttet zink på motor nesten vært år. byttet også frostveske vært år, da jeg åpnet varmeveksler rant dette ut. kjørr på longlife frostveske.

Link to post
Share on other sites

kjedlig :nonod:

jeg hadde akurat samme motor,bare 2006 mod, den skulle vis ha enda bedre stempler en 2005

 

Jeg har visst den siste utbedring av stemplene iflg. serienummeret på maskin, de mente jeg derfor ikke trengte å bytte de 3 andre stemplene... men... tror jeg koster på meg det alikevel...

Link to post
Share on other sites

var også veldig påpaslig med wastegate, var å nappet i den når jeg peilet olje :thumbsup: spraye med noe guffelure regelmessig også :yesnod: jeg hadde min i en draco21 som er ganske tung i plan og å holde i plan med denne motoren, min gjorde 4400-4450 omd på fullt og jeg kjørte timesvis på 4000-4100. men veldig skjeldent på fullt, leste ett sted att eksostempen øker betraktlig fra 4000 til 4400(husker ikke hvor mye, men det var hår reisende mye) brukte bare full hendel opp i plan. kunne vært interesant på totalpris på deler som du bruker, om du vil dele det med oss???

Link to post
Share on other sites

kunne vært interesant på totalpris på deler som du bruker, om du vil dele det med oss???

 

Turbin: 10k ferdig balansert, momset og levert (bytteturbo fra norsk turboservice, bergen båtservice skulle ha 25k for en ny :crazy: )

stempler, pakninger ringer kommer på 16-17k fra båt og motor (det er uten pruting)

overhalingskitt til dyser har jeg ikke fått noen pris på enda, men kan tenke meg 3-500/stk... kan og være mer (ny dyse er ca 2-2500...)

i tillegg kommer jo olje, hydraulikkolje og kjølevæske, men det skulle jo byttes før sesongen uansett...

Link to post
Share on other sites

Går det ikke å få bestilt stempler direkte fra produsent? Det er jo ikke GM/Mercruiser som har laget stemplene, det er vel Mahle eller Wøssner er no' sånt?

Det er nok mulig... men stemplene er faktisk ikke så dyre.... (kommer an på øyet som ser)1200,-/stk, pakningene derimot.... kunne muligens ha sjekket med opel... men det blir dyrt å kjøpe feil også...

Redigert av `Laffen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Hva er grunnen til att som regel akkurat er stempel nummer 3 som det brenner hull i? Kjørte bak en askeladden som opplevde akkurat det samme jeg trodde han hadde fått brann ombord,så slik ut når jeg var noen hunder meter bak han.

Etter att jeg solgte min Skibsplast 660 med Mercruiser installert ,skjedde dette etter 40 timer på den også:-(

Link to post
Share on other sites

At det er stempel nr 3 på en rekkefirer, er ikke uvanlig. Det er kanskje fordi det ligger langt fra vannpumpa, men stempel nr 4, som ligger enda lenger fra vannpumpa, får litt roligere forhold, fordi det har ikke en nabo på andre siden... Tipper at på en rekkesekser ville det være stempel nr 4 eller 5 som fikk hullet?

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Da er båten på sjøen igjen etter lengre tids sykeleie (mest grunnet dårlig tid...)

 

Men jeg sitter nå med manualen (!) i neven og klør meg litt i hodet... grunn:

Manualen sier kjør maskin innkoblet i 3 minutter i diverse turtall (det er litt mer spesifisert en som så..) her også WOT, (wide open throtle)

videre nedover så står det at i de første 10 timene så skal motoren ikke belastes med mer en 3/4 pådrag...

 

Leser jeg da dette slik at man skal følge første del, altså steppene inklusive WOT og så ikke ha mer en 3/4 pådrag max de neste 10 timene? eller... vil nå gjøre alt etter boka da jeg har en snikende mistanke om at grunn til havari var "snarveier" tatt av verksted/forrige eier.. (fant mye rart når jeg åpnet maskinen)

Link to post
Share on other sites

Da er båten på sjøen igjen etter lengre tids sykeleie (mest grunnet dårlig tid...)

 

Men jeg sitter nå med manualen (!) i neven og klør meg litt i hodet... grunn:

Manualen sier kjør maskin innkoblet i 3 minutter i diverse turtall (det er litt mer spesifisert en som så..) her også WOT, (wide open throtle)

videre nedover så står det at i de første 10 timene så skal motoren ikke belastes med mer en 3/4 pådrag...

 

Leser jeg da dette slik at man skal følge første del, altså steppene inklusive WOT og så ikke ha mer en 3/4 pådrag max de neste 10 timene? eller... vil nå gjøre alt etter boka da jeg har en snikende mistanke om at grunn til havari var "snarveier" tatt av verksted/forrige eier.. (fant mye rart når jeg åpnet maskinen)

Link to post
Share on other sites

Du trenger vel strengt tatt ikke kjøre inn denne motoren noe særlig, for det er bare stempelringene som skal "sette" seg etter honing. For du honet vel? Den beskrivelsen på innkjøring i boka di høres veldig bra ut :thumbsup: Men vil tilføye at tomgangskjøring er det værste du kan gjøre med nye stempelringer

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...