Jump to content

Batterilader, hvilken type?

Viksund 830

Recommended Posts

Hei,

Jeg har i dag to batterier i båten. Har tidligere ikke brukt den så mye til overnatting, har derfor ikke hatt behov for en fastmontert lader.

Men etterhvert så melder behovet seg...

Jeg har et 110A startbatteri, og et 220A forbruk. Aldri gått tom, men vil gjerne ha en bra lader.

Har sett litt på C-Tek, og Nordic fra Maritim.....

Har egentlig ikke satt meg inn i hva som er fornuftig. Regner med at noen har gjort noen erfaringer her inne.....

Har dere noen tips????

Her er det bare interesse og lommebok som teller !

Skal du ha ein lader som lader batteriene, så er dette mitt tips: http://www.maritim.no/product.aspx?id=23360&groupkey=006002091

Den er testet i eit tysk seglmagasin som var linket i ein anna tråd her nettop. Og ble kåret til beste kjøp. Men for mange er båtstrøm meir ein hobby og det reknes som eget fagområde. Der finnes masse tips å hente, og om du legger skikkelig med penger og arbeid i strømopplegget dit, så kan du klare å få batteriene til å vare i over 10år ! :thumbsup:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Har også god erfaring med CTEK M300 som også ble testet i den tyske testen det vises til.

Hadde den først i snekka som hadde 3x 60A batteribank. Da den ble solgt fulgte ikke laderen med og jeg har den nå i seilbåten som har 4x110A forbruk og 2x110 start/reserve!. Den gjør jobben her også.

Det kan nok sikkert være mange andre gode ladere jeg også hadde vert fornøyd med men jeg kan ikke si noe om de jeg ikke har prøvd.

Jeg har hatt flere Nordic ladere (privat og jobb sammenheng) og de har alle sammen hatt problemer med at kjøleviften begynner å "knurre" etterhvert. Ikke noe stor sak å bytte, ei heller kostbart, men det kan oppstå. DDette påvirker ikke ladingen, men kan være sjenerende!

Dette gjelder de røde laderene, kjenner ikke til de nye fra Nordic.

:smiley:

Er godt fornøyd med den Waeco 25A laderen jeg har. Har to batt. på forbruk, begge 105AH og start 100AH.

Laderen har to utganger for forbruk og et 1A uttak for å trimme startbatteriet som ikke belastes utenom start som egentlig ikke trenger særlig lading.

Nattstilling som slår av vifte og bergrenser ladestrømmen til 10A.

Og,- dette synes jeg er viktig -, laderen kan settes i supply-stilling (nettbetrieb) som holder en fast spenning på 13,6-8 volt.

I den innstillingen starter ikke laderen opp med ny ladesyklus når kjøleskapet starter.

Redigert av Haba (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...