Jump to content

Løs dieseltank for varmer

Jeanneau

Recommended Posts

Jeg holder på å montere en D4 i båten, og må ha egen dieseltank siden jeg har bensinmotor. Lurer på om noen har et godt tips til tank.

Kan jeg f.eks. kjøpe en standard 12L bensintank og montere en hurtigkobling på den. Vil pumpen klare å suge fra denne siden sugeslangen i tanken han ganske stor diameter i forhold til medfølgende dieselrør til varmeren ?

Mottar gjerne noen tips her ?

Heisan, jeg forsøkte dette på min D2 (å koble via tankens tilkobling), men det den klarte da ikke å få opp diesel, anntar diameteren på slangen ble for stor ja? Har nå stukket orginalslangen fra pumpa direkte ned i tanken med en tilnærmet tett gjennomføring.

Dette har fungert utmerketde siste 10 turene!

Du kan også bruke 4 liters kanner. Du får kjøpt skrukork som dieselslangen monteres til og som har rør/slange ned mot bunnen av kannen og lufting. Da kan du bare ha en ekstra 4 liter og bare bytte kanne når den som er tilkoblet går mot tom. Det er enkelt og greit uten mye søl ved bytte.

Du får også kjøpt litt større kanner som passer til nevnte skrukorkløsning.

Det er riktignok Wallas som har disse....:

tankit.jpg

Redigert av olpi (see edit history)

...

Kan jeg f.eks. kjøpe en standard 12L bensintank og montere en hurtigkobling på den. Vil pumpen klare å suge fra denne siden sugeslangen i tanken han ganske stor diameter i forhold til medfølgende dieselrør til varmeren ?

Mottar gjerne noen tips her ?

Hvorfor ikke bruke parafin? Må være både enklere og bedre. Fåes i 4 l kanner. Vurdrer å gå over til prafin i stedet for diesel.

Jeg hadde ca 1 m 5 mm Ø slage fra dieseltanken og til det svarte røret/slangen som fulgte med varmeren (D4), men fikk problemer. Kjøpte så ca 1,5 m svart slage - ca 1,5-2 mm Ø (samme type som fulgte med) som jeg brukte "hele veien" til pumpa, og da gikk det bedre.

Redigert av Zach (see edit history)

hadde samme problemet selv.. kjøpte 22 liters syrefast septiktank på maritim ca1000.- brukte medfølgende sugeslange og laget tankpåfylling gjennom skroget (lik bensinpåfyllingen) og lufting gjennom skrogsiden med ventil, slik at dieselsøl når tanken er full renner ut lufting, ingen lukt i båten... super løsning..

Båt er livet.

ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin..

Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann

dagtank.jpg

Silosyrekanne har jeg brukt. Istedenfor pakning+plexiglass er det vel bedre og bruke en tykkere (4-6mm)

gummi for å dra - stikke rørene igjennom. Nå står varmeren mye lavere enn dieseltankene. jeg gjorde det på denne måten for jeg var ikke sikkerpå om pumpen til varmeren var helt tett. Så jo etterpå at det var

bare å stenge kranen :rolleyes:

Brukte det orginale røret og den skjøteslangen som fulgte med varmeren, og det er vel fullt mulig å ha kannen i liggende stilling også.

Redigert av snorken (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...