Jump to content

Kommer ikke diesel til filterholder på Volvo Penta

Konrad Hauge

Recommended Posts

Motoren, TAMD 40B, har ikke vært startet på to måneder. Nå er det ikke liv i den,

tross godt batteri og ok glødeplugger. Har prøvd å lufte med manuell

pumpe og lufteskru åpen på filterholder. Det kommer ikke diesel ut av hullet.

Har reingjort lite metallfilter inne i matepumpa. Etter å ha dreid motoren litt

med starteren, er det bra motstand i den manuelle pumpa.

Hei

Litt vansklig å si etter som jeg ikke er sikker på hvordan dieselsystemet er i din båt.

Sitter med to spørsmål. Åpen lufte skrue på filter? Sitter filter på trykk siden eller sugesiden? Filter står ofte på suge siden og da er det feil å lufte på filter.

Manuell pumpe, mener du da den orginale føde pumpa?

Smaapala

Redigert av Smaapala (see edit history)

Filteret sitter etter den originale fødepumpa. På pumpa er det en liten hendel som skal

beveges opp og ned. Filteret er skrudd fast under en "holder". Oppe på denne er det en lufteskrue.

Her kommer det verken luft eller diesel ut.

Hvilket filter er det snakk om her? Normalt er det et forfilter / vannutskiller før pumpen og et finfilter etter pumpen. Jeg har sett flere ganger at man ikke har fått frem diesel fordi man har luftet på forfilteret. Forfilteret bør fylles med diesel, og ikke luftes. Deretter kan man lufte finfilteret mens man pumper frem diesel.

Vet ikk eom dette hjelper, men jeg har brukt vakumpumpen for oljeskift til å lufte diesel systemet.

Benytter litt elektrotape rundt sugeslangen og skrur ut hele luftesruen (til finfilteret), dytter sugeslangen den i skruehullet og pumper 3 til 4 ganger på vakumpumpen. Fortsetter inntil det kommer diesel. Av og til stopper motoren i en stilling som gjør at den manuelle pumpen ikke virker.

På pumpa er det en liten hendel som skal

beveges opp og ned. Filteret er skrudd fast under en "holder". Oppe på denne er det en lufteskrue.

Her kommer det verken luft eller diesel ut.

Det du forteller her tyder på at det ikke kommer diesel frem til håndpumpen. Er det vannutskiller / filter (eller kanskje en ventil) mellom tanken og håndpumpen? I så fall bør du sjekke den biten. Håndpumpen KAN også være ødelagt, men det er lite trolig. Altså: Sjekk at det kommer diesel frem til håndpumpen! Til slutt et par "dumme" spørsmål: Er det nok diesel på tanken (utløpet kan være et godt stykke fra bunnen). Har noen forbyttet tur- og returslangene? Lykke til (og fortell oss hvordan det går)!

Kan det vera tett fra tanken, vann som har frosset, eller skit som sitter fast??.

Ta og skru av slangen før fødepompen og blås eller bruk trykkluft og sjå om det er åpent til tanken, er det de så bruk ei vakumpompe som nevnt her før og sug dieselen fram. Sug opp et par liter sånn at du får renset på i eventuell vann eller skit som har ligget i rør eller i bunnen på tanken. Du kan også ta ei kanne med diesel og ta ein slange fr a fødepompen og suge opp diesel fra den for å sjekke att pompe og filter er ok

• 2 uker senere...

Utløp fra tanken er tett, eller pumpa suger luft, eller matepumpa har rusk/eller utette enveisventiler. Ta av en slange og prøv å sug om du får diesel fra tanken. Kommer det diesel så har du eliminert tett utløp, og mulighetetn for at den suger luft er redusert. Skru av matepumpa og åpne den og sjekk ventiler. Om du får fram diesel i luftehullet på filteret, sjekk at dieselen blir stående i hullet. Om den forsvinner, når du slutter å pumpe, er det tegn på at enveisventilene i pumpa ikke holder helt tett.

Lykke til.

Dette bør man være ytterst forsiktig med å gjøre, da denne siden av drivstoffanlegget som regel over hodet ikke er beregnet for overtrykk. . :headbang:

Er ikke snakk om mye trykk, er ofte en luftlomme som sperrer for sirkulasjon og da er det såvidt det trengs å presse inn luft. Slangene og tåler gjerne opp mot 5- 10kg trykk hvis de er av kvalitet.

På bensinbåter er det ofte egen høytrykkspumpe til bensintilførselen , rart hvis vanlige drivstoffslanger er så dårlige at du ikke kan pumpe litt luft i de da de tåler "høyt" bensintrykk ellers.. fare for mye branner rundtom her da...

Redigert av bukt (see edit history)

Det er ikke slangene som er problemet med hensyn til overtrykk.

Jeg har sett mange rare patenter på tanker og tilkoblinger, og mange av disse kan være ustabile om de blir utsatt for overtrykk

Det kan jeg være enig i men en båteier som har såpass innsikt at han kan lufte motoren greier og å følge evt slange og se etter uheldige patenter, vil de lekke diesel lekker de luft gjerne og...

Kan det hende at den "bypass-ventilen"(? Heter den det ?) på toppen av dieselpumpen som har hengt seg opp ? Da vil den slippe ut alt trykket som ellers ville fóret dysene med diesel.

Fikk et tips om at denne ventilen, som er fjærbelastet, i blant kan henge seg opp. Har dessverre ingen erfaring med hverken demontering eller rengjøring av denne... Bare et "tips fra hofta".

Redigert : Leste visst ikke godt nok, ser at du ikke får diesel ut av lufteskruen, så da er det nok ikke den ventilen jeg tenkte på hvis dieselen ikke engang kommer dit.

Tenker også litt på en liten frostplugg om det har vært litt vann i dieselen et sted, eller noe kondens som har samlet seg i slangene et sted. Kan du sette på varme og få plussgrader noen dager og så forsøke igjen ?

Redigert av Fusebox (see edit history)

Er ikke snakk om mye trykk, er ofte en luftlomme som sperrer for sirkulasjon og da er det såvidt det trengs å presse inn luft. Slangene og tåler gjerne opp mot 5- 10kg trykk hvis de er av kvalitet.

Problemet er ikke hva slangene tåler, men hva tanken tåler! Om du tetter luftingen og blåser trykk i tanken så skal det ikke så mange tiendedels bar til før tanken sprekker! Jeg ville heller ha løst slangen inn på filteret og blåst tilbake gjennom denne, med luftingen åpen. Da vi eventuelle hindringer blåses ut, og lekkasjer ofte vise seg som bobler. Om det kommer diesel etter dette, så bør rengjøring av tanken vurderes etterpå.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Problemet er ikke hva slangene tåler, men hva tanken tåler! Om du tetter luftingen og blåser trykk i tanken så skal det ikke så mange tiendedels bar til før tanken sprekker!

Vil fortsatt ikke være helt enig med unntak at du har en gammel loddet tank, syrefaste eller aluminumstanker og plasttanker tåler greit over 1 bar med luft men er ikke det jeg vil pumpe inn.

Når jeg har gjort det tidligere så har jeg brukt en pumpe til gummibåt og satt over lufting, tipper trykket var 0.2bar og diesel kom etter 1-2 min ca.

Hvis slange er tett er jeg enig i å blåse motsatt men hvis den manuelle pumpen ikke greier å suge frem er det enklest å legge litt trykk på, var etter filterbytte jeg gjorde det da vi måtte lufte systemet.

Hvis tanken i båten min ikke skulle tålt opp mot 1 bar ville jeg ikke hatt den i båten.... se bare hvor mye trykk det lagres i en utenbords bensintank hvis lufteskrue er igjen enn varm sommerdag.

Skulle man vært uheldig at lufteslange kom i klem eller noe da er man jo fucket hvis tankene ikke tåler litt trykk...

Redigert av bukt (see edit history)

Siden du må til å lufte etter bare 2mnd stilleligge kan det tyde på at diesel har rent tilbake mot tanken. Da kan det være lekkasje ett sted hvor luften kommer inn. Ellers er de jo 40 motoren superglad i gløding på denne årstiden, nesten 1 minutt minst.

Jeg reagerte på at du sa hendel på fødepumpe gikk opp ned. Jeg mener jeg måtte trykke hendelen inn mot blokka for at det skulle komme diesel på min 40-motor. Når jeg tok opp/ned bevegelsen så skjedde det ingenting...

Sjekk også at forrige eier ikke har jukset og satt inn vanlig skrue på filter. Ikke uvanlig at gjenger er dratt over på denne. Da må skruen helt ut for at det skal komme noe.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...