Konrad Hauge Startet 23.Januar.2011 Link til dette innlegget Startet 23.Januar.2011 Batteriene er fulladet av en elektronisk lader med vifte. Det lyser grønt på laderen og vifta er stille. Når jeg slå på hovedbryteren for motor/ startmotor, starter laderen. Ingen brytere er på i båten. Har jeg en strømfeil? Sitér dette innlegget Link to post
motor Svart 23.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2011 Gjør en enkel test. Koble ut laderen. La bryteren være vridd på. Løsne batteriskoa og la den gli lett over polen. Gnistrer det litt så "drar" en forbruker strøm. Sitér dette innlegget Link to post
Smaapala Svart 23.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2011 (redigert) Hei Ikke sikkert du har en strømfeil men ett eller annet som trekker strøm. Er du sikker på at alle batteri blir ladet? Kan være at du med hoved bryter kobler inn ett batteri som ikke blir ladet via laderen. Siden laderen starter med en gang må jo strømforbruket være en litt stort. Smaapala Redigert 23.Januar.2011 av Smaapala (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Smaapala Svart 23.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2011 Hei Unnskyld herr motor. Man drar ikke kabelsko over batteripol på ett batteri som har stått på lading. Smaapala Sitér dette innlegget Link to post
motor Svart 23.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2011 Forventar da at det er tatt høyde for fare for gassing og at utlufting er utført. Sitér dette innlegget Link to post
Dreamer Svart 23.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2011 Konrad Hauge skrev On 23.1.2011 at 20.25: Batteriene er fulladet av en elektronisk lader med vifte. Det lyser grønt på laderen og vifta er stille. Når jeg slå på hovedbryteren for motor/ startmotor, starter laderen. Ingen brytere er på i båten. Har jeg en strømfeil? Er denne hovedbryteren kun for starteren, eller kan det hende at det noe mer som er "hengt på"? F. eks. elektronisk utstyr på motorene eller instrumentene? Det skal svært lite "dipp" til i spenningen før en elektronisk lader reagerer på det. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 23.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2011 Slå av hovedbryter. Løsne + kabelen fra batteriet. Koble så en prøvelampe(eller multimeter) mellom den løse + kabelen og batteriets + pol. Slå på hovedbryter igjen. Lyser prøvelampen nå så er det noe som trekker strøm. Tips : Minne til radio(hvis radio har dette) slår seg på selv om denne er avslått. Nivåbryter til lensepumpe har også en tendens til å gå i stykker etter noen år. Sitér dette innlegget Link to post
Konrad Hauge Svart 24.Januar.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2011 Takk for gode forslag. Dette skal jeg finne ut av. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.