Jump to content

Montert Volvo 369hk, sjekke at belastningen på labbene er lik?

Olden

Recommended Posts

Insallerte i fjor vinter en 369hk Volvo i en "halvplaner" m fast aksel. Båten har en toppfart på 28 knop. Kjørte båten ca 60 timer i år. Gikk over oppretting, kun småjusteringer. Nå er den innenfor 0.05 mm. Gjorde alt arbeidet selv.

Noen som har spes synspunkter om det er noe spesielt som må sjekkes før neste sesong...? Gått over fundamentene og ser ut til å tåle trøkket fra motoren, men man er jo selvsagt litt skeptisk når man ikke har gjort slikt selv tidligere.

Det jeg funderer mest på er om labbene har likt trykk.. at vekten er likt fordelt.. noen gode måter å sjekke dette på, bortsett fra 3 punkt sjekk..? tror nok fundamentene er solide nok selv om de sikkert skal tåle et heisent trykk.

Løs toppmutteren på senterbolten på to av labbene, og løft motoren med en talje i denne enden til den er såvidt over labbene. Om klaringen mellom begge labbene er like stor, så er også belastningen lik. Det er nøyaktig nok. Om du må justere inn opprettingen igjen, husk å justere nøyaktig like mye på begge sider.

Ellers så kan du også måle hvor mye labbene er sammenpresset, dvs avstanden mellom ståldelene. Så lenge denne er noenlunde lik er også belastningen noenlunde lik. Her vil du få litt forskjell mellom foran og bak, avhengig av vektfordelingen på motoren. Så det er ikke noe å bry seg om. Det viktige er at hvert par sideveis er like.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Takker for svar.. :) Skal prøve å få sjekket dette. i hvertfall fremme, bak er det litt vanskelig å komme til å løfte.

øyebolten fremme er forøvrig ikke i senter på motoren, så den vil vel gjerne ikke henge beint...??

uansett, hva skjer om ikke belastningen e lik..? eneste måten jeg har sjekket det på er at mutteren under motorfestet er omtrent like "tung" å skru på.. dvs at de har omtrent lik motstand når eg skrur opp motoren.

Du trenger bare gjøre dette i ene enden, det er jo et eventuelt misforhold diagonalt som vil gi feilbelastninger.

Det skjer ikke så all verdens mye om belastningen er litt ulik, men om det er mye avvik vil det gi seg utslag i forsterkede vibrasjoner fra motoren. Det er alltid en fordel at motoren er i balanse, slik at vekten ikke blir tatt opp av to labber diagonalt overfor hverandre.

Øyeboltene pleier å være plassert slik at motoren løftes beint, så det ville jeg ikke bekymret meg over.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Nok en gang takk for svar.. Fikk ingen til å gjøre jobben med å installere den da jeg kjøpte motoren, ingen hadde tid.. ettersom jeg har endel støpeerfaring tok jeg det selv.. fungerte utrolig bra sesongen 2010, så tror jeg har gjort noe rett i hvertfall.. :)

Skal sjekke slik du beskrev og er det beint går jeg ut fra installasjonen er som den skal... Har i hvertfall fungert bra i 60 timer uten merkbare vibrasjoner eller annet som tyder på noe er galt...

Ikkje så enkelt det der. Men det er diagonalt som er viktig ja. Mange motorer er montert med sterkere labber bak en foran, så da kan en ikkje måle kompressjon av labbene heller. Blir å "synse" det på plass. telle gjenger, og synse meir :smiley:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...