Jump to content

Friskluftinntak til Eberspächer D4?


Terje338

Recommended Posts

Hei,

 

Skal montere ein Eber D4 i ein Buster xxl og vil tak luften som skal bli varmet opp utenifrå.

 

Det er 75mm innsug på Eberen og trenger kun 5-15cm med slange frå innsugsventilen til inn på Eberen.

 

Kva dekksgjennomføring på luft vil dere anbefale?

 

Fikk tak i ein slik: http://www.maritim.no/product.aspx?id=13128&groupkey=009002010

men synest den såg noko trang ut i forhold til utblåsningsdysene.

 

Er denne betre: http://www.maritim.no/product.aspx?id=13123&groupkey=009002030

 

Eller har dere andre gode forslag?

Er viktigt at ventilen er konstruert slik at vatn ikkje får renne inn.

Link to post

Det er veldig viktig at det ikke kommer vann inn i Eberen. Dersom du kobler slangen direkte inn på innsuget på varmeren vil dette være en riskiko. Du må i alle fall ha en skikkelig svanehals på slangen, uansett hvilken type gjennomføring du velger.

 

En annen måte å gjøre dette på er å ikke koble slangen direkte på varmeren. Dersom du har en luftilførsel som slipper luft inn i rommet der Eberen står vil varmeren trekke frisk luft inn i rommet. På denne måten kan du redusere riskikoen for å få vann og salt inn i varmeren.

 

Uansett bør luftinntaket plasseres slik at det er minst mulig utsatt for sjøsprøyt/vanninntrenging.

 

Jeg etablerte friskluftstilførsel til vår varmer. Jeg benyttet et enkelt luftinntak tilsvarende den første linken din. Slangen går fra luftinntaket via en svanehals og ned i rommet der varmeren står, uten å være koblet på varmeren. Om det skulle komme vann inn gjennom slangen vil dette renne ned i bunn av båten uten å ødelegge noe teknisk utstyr. Ved bruk av varmeren vil undertrykket i rommet der varmeren står gjøre at mye av luften suges utenfra, mens noe fremdeles suges som omluft fra kabinene inne i båten.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Hei, og takker for tilbakemelding.

Kjøm mest sansynlig til og tak luften frå framsida av styrekonsollen, godt på innsida av rekka, og vil ikkje bli utsatt for "drukning" og heller aldri opplevd noko store mengder med sjøsprut der.

 

Spørsmålet er meir kva størrelse på luftinntake bør eg legge opp til?

Link to post

Får svare litt på mitt eget spørsmål.

 

Koblet opp det eletriske nå når eg kom heim og startet opp kaldluft viften på Eberen.

 

Tok så fram ein vindmåler eg hadde og satte den rett fram for varmluftsutløpet for og måle forskjell med og uten innløpsventilen.

 

Dette er ein 75mm rule dekksventil som eg synest såg litt tett ut i enden.

 

Utan ventilen målte eg 7sek/m vind

Med den rule ventilen målte eg kun 2.8sek/m vind.

 

Med andre ord så reduserte eg luftgjennomgangen med nesten 2.5gang og dette er for mykje reduksjon etter min oppfatning.

Kva dekksventil er stor nok?

Link to post

Utblåsningen på Eberen er vel 90 mm i diameter. Skal du unngå særlig trykkfall må innsuget være minst like stort. Det vil uansett bli noe motstand i røret selv om dette er 90 mm, og en ventil gjennom skroget vil sansynligvis skape enda større motstand.

 

Men er du nødt til å koble innsugslange på varmeren? Er rommet der varmeren skal monteres helt tett slik at varmeren ikke får luft gjennom naturlige lufteåpninger?

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Varmeren skal monterast under babor styrekonsoll.

Til fork som ikkje kjenner til den eldre utgaven av buster xxl had denne dobbel styrekonsoll med mittgang som eg har skjølv montert dør mellom.

Det er kalesje på båten og skjølv om alt er lukket er det nok noko gjennomtrekk i kabinen.

 

Det er selfølgelig ikkje heilt nødvendig og tak inn luften utenifrå, men har forstått at det er det beste for og få eit overtrykk i kabina.

 

Ser og at forbrennings inn luften er anbefalt og tak ifrå andre plasser en opphaldsrom, utan at eg har heilt skjønt kvifor.

Einaste eg kan komme på i farta er om brenneren får problemer med brenninga og ein vil på eit eller annet vis få tilbakeslag og at noko eksos kan komme ut igjen.

Men på ein båt med så mykje luftgjennomtrekk og at eg aldri sover der ser eg så langt ikkje noko problemer med dette.

Ein merker no vel om ein får eksos inn i kabinen?

Link to post

Jeg har nyttet inntaket i den andre linken din, dette fungerer greit, men har nok registrert noe mindre guff i varmeren etter dette, trolig grunnet liten dimensjon. Men inntaket på D4 er uannsett det samme. Blir en del støy fra dette når varmeren går for fullt. Midt inntak er plassert delvis ute/inne, beskyttet fra regn og sjø,

Link to post

Vær obs på hvilken slange du bruker som tilluft. Jeg fikk opplyst at slangen for fra-luft ikke er egnet som tilluft. Det hadde jeg allerede oppdaget da det var brukt lik slange på tilluften - med den konsekvens at det invendige "metallet" eller hva nå det blanke inne i den svarte spiral-slangen er hadde løsnet og blitt pulverisert over flere år med bruk. Og befant seg i store deler inne i varmeren :rolleyes:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...