Jump to content

Prosjekt: Total renovering av Selco Selmaran 15 Fot.


Keiserås

Recommended Posts

Har en Selco Selmaran som er under renovering, og tenkte og legge en prosjekt tråd til dette forumet.

 

Kan ta litt historie om båten så lenge jeg har hatt den.

 

Da vi kjøpte oss et hus i 08 så var det med en båt på kjøpet som låg i garasjen.

Dro båten ut av garasjen og la den utenfor garasjen og der ble den liggende i ca 2 år.

 

Så fannt jeg ut at det hadde hvært morro og pusse opp båten, så da ble den tatt med til et mekkelokale og jeg kappet av toppen på den, så ble den pusset ned innvendig og sprøytet opp med 2k offhwite maritime malig fra biltema.

 

Var diverse skader rundt der fender listen skal være, så det ble støpt i før sprøyting.

 

Så ble dørken malt opp med samme maling, bare rød farge.

 

Skulle så snu den rundt og starte med pussing og sliping av bunnen.

Vi var 5 mann som skulle snu den rundt og det var bare så vidt vi klarte det, for den var sinnsykt tung... :confused:

 

Oppdaget da at det er plastpest (osmose) i bunnen av skroget, og at treverket som alu listen i kjølen er skrudd fast i er råtnet opp, og at topcoaten rundt den var srukket opp.

 

Det var også lappet flere hull i skroget med vanlig sparkel... :headbang:

 

Pirket bort sparkelet og da ble det hull i skroget, og da kom det frem bløt skumm masse som ligger inne i dobbeltbunnen.

 

Tok så med båten hjem og la den inne i garasjen igjen, og skar opp dørken på den, og fjernet allt av bløt skumm masse.

 

Fikk så snudd den igjen og tenkte og slipe den ned under vannlinjen for og få fjernet plastpesten, men så kom vinteren og nå ligger den utenfor garsjen under en alu garasjeport.

 

Bilder:

 

IMG_2057.jpg

 

IMG_2058.jpg

 

IMG_2059.jpg

 

IMG_2061.jpg

 

IMG_2062.jpg

 

IMG_2065.jpg

 

IMG_2066.jpg

Link to post
Share on other sites

Artig å lese. Mye jobb, ja.

Jeg pusset opp en maken for ni år siden til originalstand.(Innredningen var med).

Det var vanskelig å finne hvit esinglist, så jeg sendte en bit av den gamle til et firma på Askøy som lagde to omganger

rundt båten til meg. En kompis hadde jobbet med montering av de listene på Selco og monterte dem på en halvtime. Det er litt

kinkig da de er poppet fra undersiden gjennom falsen på skrog og dekk.

 

Jeg tok også ut skummet. Kuttet ut dørken hel med vinkelsliper, monterte vannfast finèr. Først to langsgående på hver side av der man går, så avstivere til siden. Mattet finèren med båndpusser først og støpte den fast i bunnen med ca. tre lag.(mattet bunnen også) Du må støpe inn hele finèren. Pass på å ha noen mm klaring mellom finèr og bunn! Løses lett med noen skumbiter. Plasten rundt spantet skal fjære mot bunnen. Finèren skal ikke ligge an da den ikke fjærer!

Jeg skrådde kantene på dørken før jeg støpte den på plass rundt hele. Skrudde med skruer og pakning ned i alle spanter under innredningen.Husk dreneringshull under alle spanter og dreneringsplugg bak. Denne konstruksjonen blir aldri tett i dørken (den heller). Jeg la inn et pleksiglassvindu i dørken bakerst (av den gamle vindskjermen) for å se når det var vann der.

Husk at båten ikke må være bulkete under når du støper inn spant. Min lå på en vanlig henger.

Jeg har prøvd å hoppe i bølger med den. Det smalt utrolig, men båten holdt.

 

Når det gjelder plastpest, er det overdrevet og ikke noe problem på en slik båt. Sannsynligvis er den støpt med glassfiber pistol og ikke håndopplagte matter. Da ser du små røde tråder i støpen. Dette er en dårligere form for støp, og jeg tror det oftere gir endel plastpest. Hvis du har store blærer, kan du pusse vekk over med vinkelsliper og støpe opp slik du tetter et vanlig hull (traktformet hull, liten rund glassfiberbit innerst, gradvis større rundinger utover).

Jeg pusset min ren under og lot den stå i 14 dager regn og 14 dager tørke. (heldig med været) Brukte så Internasjonal VC Tar2 og VC17M som bunnstoff. Da ble den hard og glatt. Skulle ha den i ferskvann og opp og ned av tilhenger.

Forsto ikke helt det med trelisten og aluminiumlist i kjølen. Var ikke det på min.

 

Det var mye arbeid, men så litt inspirasjon:

Vi hadde på en 1983mod 60hk Suzuki. Da gjorde den ca. 35knop med to voksne og to små barn.

Båten er stø som fjell, og vindskjermen gir fullstendig ly for de forreste plassene.

Man kan også stå og kjøre, eller sitte oppå stolryggen.

Man kan faktisk se over vindskjermen med vinden i håret og øynene i le.

Oppklappbart bord gir god spiseplass til 4. Jeg monterte bensintanken helt foran for

å holde nesa nede.

Ulempen med båten og grunnen til at vi solgte den, var at den er veldig vàr for bølger.

Særlig i ferskvann.

Lykke til.

PS. Den er 14 fot.

Redigert av paxo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...

Hei :) Tenkte jeg skulle begynne å restaurere en samme type båt, og har derfor noen spørsmål ;)

 

- Er det vanskelig å fjerne fenderlisten rundt båten?

- Er det vanskelig å dele båten i to deler slik som du har gjort?

- Var det mye styr å fjerne skummet i botnen?

:)

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

hei har en selco 13 fot av et slag, jeg pusset den opp i fjor, og hatt den en sesong på vannet, så i overigår kom det en storm, så det ble rundt 10 hull i båten, masse steder det nesten var hull, men så også at det var råttent der, så jeg må skjære ut en 40-50cm av hele bunnen på lang tipper jeg, skal se nøyere, på det, men har aldri gjort dette før, og lurer på hva jeg skal forsterke med, siden det sannsynligvis er skum i båten min og, og hva trenger jeg av materiale til og lage ny bunn, og hvordan jeg bør gjøre det? takk for svar på forhånd :)mvh sebastian.

gammel nok til og vite bedre, ung nok til og gi faan<3

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...