hoevis Startet 24.Januar.2011 Link til dette innlegget Startet 24.Januar.2011 Hvilket kabelkvadrat må til ved lengde 12 meter ved belastning 350 W, 24 V? Det skal finnes en tabell for beregning av dette. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 24.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2011 https://baatplassen.no/i/index.php?app=ccs&module=pages§ion=pages&folder=/kalkulatorer&id=14 Sitér dette innlegget Link to post
Knert1 Svart 24.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2011 I papirutgavne til Maritim, finnes denne tabellen. Regner med at de 12m er både + og - ledningen. (Altså at forbrukeren er 6m borte). Siden det er hele 350W, så er dette et strømtrekk på 14,6A. Antar at disse 350W'ene er en inverter, så da kan det være greit med litt god kabel. Jeg ville nok ha bruk min. 4mm2, mest sannsynlig 6mm2. (denne får du som høytaler ledning på Biltema) Fordelen med 6mm2 er at du får "koblingstykker" i gul utførsel på endene her, og med ei god kabelsko tang, fikser en bra tilkoblinger.) Sitér dette innlegget Lider av Nauticomani. Tar ikke noe for dette, lar det bare stå til. Link to post
S/Y Ørnen Svart 24.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2011 her er en kalkulator https://baatplassen.no/i/index.php?app=ccs&module=pages§ion=pages&folder=/kalkulatorer&id=14 Du bør også angi hvort stort spenningstap som må være maks, feks en gps eller en dieselvarmer er mer følsom og bør vel ikke ha mer enn maks 0.25V spenningstap, mens en lyspære kan tåle fint 2 volt. Sitér dette innlegget Link to post
Knert1 Svart 24.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2011 Ved bruk av kalkulatoren, må en vel halvere stømtrekket, da denne regner 12V, eller? Sitér dette innlegget Lider av Nauticomani. Tar ikke noe for dette, lar det bare stå til. Link to post
Guest Svart 24.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2011 Ved bruk av kalkulatoren, må en vel halvere stømtrekket, da denne regner 12V, eller? Hvis det er en isolasjonskalkulator, så. Ellers blir det fint liten forskjell mellom 12V og 12kV. ...og der var jeg litt kjapp, ja. Spenningstapet regnes ut i volt, mens det oftest er det prosentvise spenningstapet som er interessant for forbrukeren. Slik sett spiller det vel en teoretisk rolle... Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 24.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2011 Nei! Men du må vite riktig strøm. Må du beregne den selv ut fra effekten så spille spenningen en rolle Sitér dette innlegget Link to post
bukt Svart 24.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2011 Med 6m ledning og 10A er det angitt 6kvadrat ledning med strømtab iberegnet. vil nok opp på 10kvadrat for å væe sikker med 14.6A strøm. Sitér dette innlegget Link to post
rag Svart 24.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2011 Hei I denne tråden passer det å fortelle om da jeg spurte elektrikerne som la stømkablene i vårt hus om det samme. Hvordan beregner du hvor stort tverrsnitt på kabelen ved et gitt antall kw forbruk? De satt der lærlingen og mesteren og lærlingen la ut om tabelleer og formler. Etter litt tid ble det stille nok til at mesteren fikk frem følgende: "Det står på eska". Rag Sitér dette innlegget Link to post
Knert1 Svart 26.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2011 Spenningstapet regnes ut i volt, mens det oftest er det prosentvise spenningstapet som er interessant for forbrukeren. Slik sett spiller det vel en teoretisk rolle... Det jeg tenker på, er kabeltverrsnittet som kommer frem. Dersom en regner 12V, så kan en bruke xxmm2, dette kabeltversnittet kan halveres på 24V. Det er derfor jeg foreslår å halvere strømtrekket i "kalkulatoren", da vil denne gi "riktig" kabeltverrsnittstall i 24V. Sitér dette innlegget Lider av Nauticomani. Tar ikke noe for dette, lar det bare stå til. Link to post
Guest Svart 26.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2011 Det jeg tenker på, er kabeltverrsnittet som kommer frem. Dersom en regner 12V, så kan en bruke xxmm2, dette kabeltversnittet kan halveres på 24V. Det er derfor jeg foreslår å halvere strømtrekket i "kalkulatoren", da vil denne gi "riktig" kabeltverrsnittstall i 24V. Det fine med denne typen virksomhet er at den er selvbegrensende. Folk som til stadighet opplever brann ombord gir gjerne opp til slutt. Sorry, nå var jeg litt ekkel. Men du burde kanskje være litt forsiktig med hva du sier? I hverste fall kunne noen tatt det for god fisk, og selv om du aldri ville blitt stilt formelt ansvarlig, går det an å skaffe seg ukompiser på den måten. Sitér dette innlegget Link to post
Farco Svart 26.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2011 Det jeg tenker på, er kabeltverrsnittet som kommer frem. Du misforstår litt. Belastningen oppgis i A. 350W / 24V = ca. 15A Sitér dette innlegget Farco AS, Kabelgata 37 C, 0580 Oslo - Tlf. 22 65 53 20 - e-post: Link to post
Oliver Svart 28.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2017 Hvor er det blitt av kabel kalkulatoren? Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 29.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2017 Om du søker på "kabelkalkulator" I Google kommer båtplassens kalkulator opp Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 29.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2017 https://baatplassen.no/i/page/kalkulatorer/kabelkalkulator.htm Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
TrikkerN Lønning Svart 29.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2017 Har trådstarter konkludert med noe? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.