Jump to content

kabeltverrsnitt

hoevis

Recommended Posts

I papirutgavne til Maritim, finnes denne tabellen.

Regner med at de 12m er både + og - ledningen. (Altså at forbrukeren er 6m borte). Siden det er hele 350W, så er dette et strømtrekk på 14,6A.

Antar at disse 350W'ene er en inverter, så da kan det være greit med litt god kabel. Jeg ville nok ha bruk min. 4mm2, mest sannsynlig 6mm2. (denne får du som høytaler ledning på Biltema)

Fordelen med 6mm2 er at du får "koblingstykker" i gul utførsel på endene her, og med ei god kabelsko tang, fikser en bra tilkoblinger.)

Lider av Nauticomani. Tar ikke noe for dette, lar det bare stå til.

Ved bruk av kalkulatoren, må en vel halvere stømtrekket, da denne regner 12V, eller?

Hvis det er en isolasjonskalkulator, så. Ellers blir det fint liten forskjell mellom 12V og 12kV.

...og der var jeg litt kjapp, ja. Spenningstapet regnes ut i volt, mens det oftest er det prosentvise spenningstapet som er interessant for forbrukeren. Slik sett spiller det vel en teoretisk rolle...

Hei

I denne tråden passer det å fortelle om da jeg spurte elektrikerne som la stømkablene i vårt hus om det samme. Hvordan beregner du hvor stort tverrsnitt på kabelen ved et gitt antall kw forbruk?

De satt der lærlingen og mesteren og lærlingen la ut om tabelleer og formler. Etter litt tid ble det stille nok til at mesteren fikk frem følgende: "Det står på eska". :thumbsup:

Rag

Spenningstapet regnes ut i volt, mens det oftest er det prosentvise spenningstapet som er interessant for forbrukeren. Slik sett spiller det vel en teoretisk rolle...

Det jeg tenker på, er kabeltverrsnittet som kommer frem. Dersom en regner 12V, så kan en bruke xxmm2, dette kabeltversnittet kan halveres på 24V.

Det er derfor jeg foreslår å halvere strømtrekket i "kalkulatoren", da vil denne gi "riktig" kabeltverrsnittstall i 24V. :thumbsup:

Lider av Nauticomani. Tar ikke noe for dette, lar det bare stå til.

Det jeg tenker på, er kabeltverrsnittet som kommer frem. Dersom en regner 12V, så kan en bruke xxmm2, dette kabeltversnittet kan halveres på 24V.

Det er derfor jeg foreslår å halvere strømtrekket i "kalkulatoren", da vil denne gi "riktig" kabeltverrsnittstall i 24V. :thumbsup:

Det fine med denne typen virksomhet er at den er selvbegrensende. Folk som til stadighet opplever brann ombord gir gjerne opp til slutt.

Sorry, nå var jeg litt ekkel. Men du burde kanskje være litt forsiktig med hva du sier? I hverste fall kunne noen tatt det for god fisk, og selv om du aldri ville blitt stilt formelt ansvarlig, går det an å skaffe seg ukompiser på den måten.

• 6 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...