Jump to content

hvis du får illebefinnende på tur....kan kjærringa styre båten?

GeirV

Recommended Posts

Hei, kona mi nevnte en interessant historie; Hun kom over en historie der en mann fikk illebefinnende i seilbåten, langt til havs, og måtte bli med legehelikopteret. Kun kona ble igjen i båten, og hun visste verken frem eller bak på båten..... Fikk meg til å tenke; Hva hvis jeg fikk illebefinnende; Kunne kona og pjokken på snart 11 manøvrere båten til en trygg havn? Ja, svarer hun, men hvordan står det til for dere andres del? En ting er å styre båten, og legge til kai, men hva hvis det oppstår motorproblemer, f eks ødelagt impeller, vann i dieselfilter. Tenk på føreropplæring bil; der får jo alle opplæring i motor.....Hva med å tolke kart, kartplotter, radar, VHF, ekkolodd? Noe å tenke på..... tror jeg får ta madammen med på vårstell av motor samt lære henne mer opp i sommer......

En fordel er og kunne kalle opp hjelp på vhf :thumbsup:

Ja helt klart, men om det blåser hatter og kanniner så kan ikke den i den andre enden av VHF`n hjelpe veldig mye. Selvsagt prate/roe.

Dette er noe jeg tror det er mye "slurv" med rundt omkring. Burde være en selvfølge at mor, og de håpfulle

(når de er store nok til å mestre det selvsagt - uavhengig av alder). Om de ikke kan manøvrere som "far" så i det minste vet hvordan de skal få båten inn til en havn. Kommer man først inn så er det vel altid noen som hjelper til med å ta i mot for fortøyning.

De ombord bør også få opplæring på VHF`n om det er ombord, burde informeres om tlf til kystradiostasjonene - 120 - da har de i allefall satt igang ett apparat.

Har nå heldigvis sett at det er fler å fler av damene som fører båten, og det er veldig bra - var kansje værre før - far styrte båt, og mor satt og strikket, fikk far hjerteattakk så ventet mor til det smalt, for der akter hadde hun jo sittet å strikket i 20 år.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Joda, madammen er vokst opp med båt i Finnmark, og kan mye....ingen tvil om det. Men dersom noe ekstraordinært dukker opp, som motorproblemer, blir det litt trøbbel.... spørsmålet blir da om man har øvd på situasjonen i forkant slik at man vet hva man må gjøre....

Trur vi må trene meir på slik situasjon til sommeren.... Men å kjøre båten til havn og legge sånn ca til, hadde nok de eldste ungane klart og.....

Men så dukker det opp ennå ein tanke da.... Dekker båtforsikringa mi om kona er ukyndig og smeller i kaien, eller i verste fall inn i andre båter, fordi ho blei forlatt av redningsperonell med meg i full fart og måtte søke havn aleine ? ( Trur feks NAF hadde noko mongoløsning tidligere, så ein måtte ha utvida medlemsskap for at de skulle berge bilen om kona kjørte...) :sailing:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Det er nok minst like viktig og kunne få hjelp over vhf, som og kunne kjøre båt mener jeg.

Hvis du kan vhf så kan du alltids få tak i hjelp til båtkjøringen av andre..

Har selv benyttet meg av det, fikk hjelp av en annen mens jeg tok meg av sykdom i skuta, gikk kjempe bra det.

www.ribtjenester.no

Fint at kara her har tro på sine koner i båt. Men sannheten er vel at ungen, så fremt det er en gutt, vel og merke kan alt dette bedre. Han er jo tross alt vokst opp i den delen av båten der far har vært med sine velvalgte ord mens mor var under dekk og fordelte brunosten på vaflene og så til at det både var kaffekopper og sherryglass til alle.

Dette er en del av rutinen hver gang det kommer nye om bord. Gjennomgang av enkel bruk av VHF, hvor er flytedresser/vester og hvilken tilhører deg. Dessuten litt gjennomgang av hva de skal gjøre om jeg faller overbord/blir bevisstløs, hvordan stanse, hvordan stoppe motoren. Så sier jeg at hvis det blir kritisk kan ingen stor skade skje om de går med sakte fart rett inn på en strand, helst sandstrand, og deretter stopper motoren.

Ragnar

.... Tenk på føreropplæring bil; der får jo alle opplæring i motor.....Hva med å tolke kart, kartplotter, radar, VHF, ekkolodd? Noe å tenke på..... tror jeg får ta madammen med på vårstell av motor samt lære henne mer opp i sommer......

Haha, opplæring i motor på bil? Av den gjengse trafikkskolelærer?? Man går vel gjennom noen enkle ting, som å peile olje, sjekke lufttrykk på dekka kanskje...

Å kunne sjekke olja på båtmotorn er lite til hjelp på sjøen, det er sånt som hører til under "ukentlig tilsyn"...

Men sånt til side, klart det er en trygghet at flest mulig i familien kan føre båten, og klare ting, selv når det kniper. :thumbsup:

Jeg kjenner meg ihvertfall ikke igjen og jeg er definitivt ikke alene om det, jeg synes det burde være slik at om man nå faktisk er mann og kone ombord i en båt så bør begge kunne behandle båten inn/ut og underveis i allslags vær.

Når det kommer til motorproblemer som å rense filter og lufte og impeller og slikt så er det ikke noe kona kan men vi har seilbåt så det er ikke noe vi bryr oss noe om å lære heller, skulle det oppstå når jeg er nede for telling så kan hun seile. Når vi er på tur så er en del av turen å faktisk seile og selvsagt deler ihvertfall jeg den gleden med kona.

Mye fantastisk møkkprat i denne tråden.

Jeg har, som en SELVFØLGELIGHET, lært opp kona til å føre båten. Hun har til og med tatt kommandoen på flere turer vi har gjort i sommer, slik at jeg bare var matros og ventet på instruksjoner fra henne angående håndtering av liner, etc. Jeg må legge til at Oscilia er MYE verre å håndtere enn den gamle 54-foteren vår. Og konas totale erfaring med båt? Våre fem år sammen.

Dette minner meg om en historie jeg ble servert under førstehjelpsdelen av D5L-kurset. En kar var ute i snekka si sammen med kona da han fikk hjertestans. Hun var panikkslagen og ute av stand til å stanse båten, så selv om hun fikk ringt etter hjelp, gikk båten i sirkler til den til slutt kjørte opp på stranda. Mannen døde.

Det som her må sies er at alle er vi forskjellige. Jeg har lært kjerringa å dra av hendlene og kople fri. Videre vet hun hvordan dreggen løses ut - samt hvordan vhf'n virker og hvor klistrelappen med viktige tlf nr står. Noe utover dette vil jeg våge å påstå blir i overkant av hva jeg kan få henne til. I neste omgang hadde jeg kanskje kunne kalle et evnt hjereinfarkt for selvforskyldt under øving på å legge til ei brygge.

For all del, missforstå meg rett, men ikke alle er like interiserte og jeg hadde fort endt opp med å ikke få henne med meg i båten mer

hmmm. utrolig viktig tema.. jeg er bare så utrolig glad for at hjerneblødningen min ikke skjedde mens jeg var alene ombord f.eks yttaskjærs fra arendal eller lignende.. jeg reiv nok i mine 9 liv.. ila 13 september i fjor.. men om det hadde skjedd hadde jeg nok brukt distress knappen på vhf'en, greit at alle ombord kjenner til den og hvordan den fungerer..

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Det er en ting som jeg legger merke til når jeg leser denne tråden, og det er at damene stort sett fremstilles dumme som brød, og at gubben på skuta er verdensmester i alt. Han kan sikkert bygge om motoren til atomdrift med kniven til MC Gyver og litt sølvteip............

Det er jammen mange menn utpå som ikke er det minste tekniske av seg. Hva gjør de når ting ikke fungerer lengre ?

Blir litt sånn "vi er menn, vi kan alt og er best" "kjerring, mer brunost på vaflene"

Jævla teit synes jeg.

De fleste rasshøla på sjøen er menn, naturlig nok. De som drukner mest, er menn, naturlig nok. De som blir tatt for promillekjøring på sjøen, stort sett menn det også. Har aldri hørt om ei dame der.

Ulykker, jammen menn der også.

Er vi virkelig så enestående ?

Føkk deg...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...