Jump to content

hvis du får illebefinnende på tur....kan kjærringa styre båten?

GeirV

Recommended Posts

Det har overhode ingenting med intelligens å gjøre. Det har å gjøre med manglende interesse- og det at det er noen andre som utfører disse sakene som damene ikke har det ringeste interesse for. Dessuten er det slik her i verden at noen har teknisk legning, og andre ikke. Min fru er en knallbra teoretiker, men jeg tviler på at hun kan slå i en spiker. Komplekse tekster leses og forstås i et rasende tempo, så lenge det ikke dreier seg om bruksanvisninger og denslags.

Tror heller ikke at kona mi er dum, har en kone som kan mye men det og få hun til og ta roret er ikke snakk om.Men har ikke gitt opp håpet :smiley:

Samme her, men hun prøvde å legge Nord Westen inn i båsen for noen år siden og det gikk veldig bra inntil hun bakket ut igjen. Det var dette med bremsen da. :rolleyes:

Hun fikser både VHF og båt hvis det blir nødvendig. Distressknappen vet hun om og AISen forteller jo også hvor vi ligger.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Så derfor blir jeg å betrakte som 'singlehand sailor'.

Undervurderer du ikke din elskede nå.

En godt synlig nødstopp til motoren vil få denne til å stanse og derved stoppe siget i båten. Og siden hun er sjåfør av bil vet hun jo hvorledes bilen endrer retningen. Og viser du henne hvor gassen er kan hun i det minste redusere/øke farten.

Å kunne løsne ett par tau kan vel ikke være så vanskelig å lære fra seg slik at seilene kan miste sin fremdrift.

Men det er muligens du selv som ønsker å fortsette som 'singlehand sailor' og ikke ønsker å slippe overtaket du har skaffet deg :lipseal:

Du nevner senere at din fru er en knallbra teoretiker. Da kan jeg ikke med min beste vilje se at hun ikke skulle forstå hvilken situasjon dere kan ende opp i og at hun bør ta tak i prosessen.

Hun er jo ikke ombord for å slå inn spiker :giggle: Unnskyld meg, men kunne ikke dy meg.

Redigert av Jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

jaja...for vårt vedkommende kan min kjære kone både styre båten, legge til kai og fortøye. Hun har båtførerprøven, så litt teori har hun også. Hun er som tidligere nevnt vokst opp i båt på Finnmarkskysten, så hun er sånn sett minst like båtvant som meg. Og hun er definitivt ikke dum, og jeg er definitivt ikke mannssjåvinist:-) For vår del er det imidlertid slik at jeg alltid har vært den som har gjort vedlikehold på båten og motoren, og sånn sett kjenner båten ganske bra. Dersom noe skulle skje med meg, ville kona mi fint taklet situasjonen under forutsetning av at ikke flere ting skjer. Det jeg tenkte på var om hun ikke også burde vite nok til å f eks kunne gjøre litt "diagnose" når motortrøbbel inntreffer....for dette kan jo også skje midt oppe i en situasjon hvor jeg ikke kan bidra. Dvs vite hvordan man bytter impeller, dieselfilter, lufter motor, etc. Dette vil jo også føre til større trygghet for hennes eget vedkommende dersom noe skulle hende meg mens vi er på tur.

Dvs vite hvordan man bytter impeller, dieselfilter, lufter motor, etc. Dette vil jo også føre til større trygghet for hennes eget vedkommende dersom noe skulle hende meg mens vi er på tur.

Hvor ofte inntrer slike situasjoner m.h.p. motoren - svært sjelden vil jeg si, dersom motoren har fått sin årlige eller halv årlige service under fredelige forhold.

Selv jeg, etter mange år med motorer, anvender fortsatt bruksanvisning / manual når jeg skal foreta meg noe med denne. Bedre å være på den sikre siden enn at en gjør noe feil i sjøgang. Og heldigvis er fruen i stand til å lese så hun kan nok ta sin tørn med motoren om nødvendig. Og hun vet hvor manualen ligger og har faktisk studert denne siden vi har en forholdsvis "ny" skute. Men det er som oftest jeg som tar meg av disse oppgavene siden jeg fortsatt er oppgående på to ben.

En annen side ved dette er at bytter en båt så bytter en som oftest til en annen motor og da må en gå en ny kanossagang med nye kunnskaper over hvor de enkelte elementene oppholder seg på motoren.

Og hvor mange av oss "skippere", med handen på hjertet, ville ta risikoen på at vi husker nøyaktig prosessen en skal gjennom når denne oppstår i en stresset situasjon. Det får være grenser for hvor mye :saint: vakt en skal ha med seg :giggle:

Temaets overskrift hentyder på en situasjon som kan inntre, og mye avhenger jo av hva slags båt en har under seg og ikke minst over hvor en befinner seg i øyeblikket. Er en nært land kan en jo slakke ned farten, eller legge bi, mens en tilkaller hjelp. En trenger jo ikke seile/kjøre båten opp på land. Og skulle det vise seg at pasienten (skipper) forlater båten så er det jo fortsatt fult mulig å få hjelp til å få båten trygt til havn.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Da er det et viktig poeng at man skjønner hvor vinden kommer fra.

:smiley: Helt enig med deg. Og de fleste av oss mennesker vet hvor den kommer fra ved å heve :thumbsup: eller :wflag:

En teoretiker (din fru) finner ut av dette ved å få den rette boken i fanget :seeya:

Måtte le noen ganger når jeg leste denne tråden.

Er du ikke alene om for å si det slik, mange bekymringer blant enkelte tydeligvis. Men kan være greit og tenke igjennom ting hvis situasjoner skulle oppstå. Cluet er å ikke dra det for langt, alt med måte. Sannsynligheten for at noe galt skulle skje er vel ikke så veldig stor for de fleste av oss.

Sannsynligheten for at noe galt skulle skje er vel ikke så veldig stor for de fleste av oss.

Si nå ikke det :sad:. Etter å ha skrevet mitt innlegg #58 sist onsdag gikk jeg igang med å føre regnskapet, i steden for først å ta turen ombord i båten. To timer senere var jeg ferdig med regnskapet og skulle gå ut av kontoret. Strakte handa ut mot dørhandtaket og fikk meg en merkelig opplevelse da høyrearmen nektet å utføre mine ordrer, men begynte å leve sitt eget liv. Etter noen minutter (muligens 5-10) begynte jeg å få kontrollen tilbake. 1 1/2 time senere - tror jeg det var, via legesenterett, lå jeg i sykebilen på vei til Volda sykehus hvor jeg fikk diagnose TIA-drypp i venstre hjernehalvdel. Nå kom jeg hjem igjen - klokken 19:30 i kveld - og etter en del tester, med blodprøver, ultralyd og CT, kan jeg forvente meg en operasjon på halspulsårene - helst innen 10 dager for å unngå en ny smell.

Forbud mot bilkjøring er i orden fra min side, men at jeg ikke skal ferdes alene ombord i de nærmeste fire uker, kan bli en hard prøve for mitt legeme.

Denne episoden kunne likegodt ha hendt meg mens jeg var alene ombord. Som fruen påpeker så vet en ikke alltid hvor haren hopper...

Føler meg ganske bra nå, men dere kunne jo ha bremset litt på alle innleggene her på BP mens jeg var borte :giggle:. Uhorvelig mye å ta igjen og ikke særlig morsomt nå som jeg har kronisk :headbang:

Fikk beskjed av legen om å ringe 113 direkte dersom dette skjer igjen før jeg er tilbake på sykehuset. De ville beholde meg inne, men jeg er flink til å overtale folk slik at min vilje skjer :yesnod:

Redigert av Jawik (see edit history)

Det er for de fleste et utenkelig scenario at styrmann og kaptein på skuta skal bli uegnet til å styre skuta på grunn av at han 1) ligger og flyter i vannet bak der båten går et sted. 2) Har fått problemer med sine fakulteter (hjerne infarkt er nevnt).

Hvorfor tror dere fritidsbåtførere at IMO (International Maritime Organisation (UN)) har fått gjennomført regelverk om livbåt tester, MOB båt tester, krav til at dekks mannskap skal kunne styre båten osv. Dette er på grunn av at ulykker skjer og at hendelsene kan håndteres bedre dersom alle ombord vet hva som kreves i en slik situasjon .

For ikke å fjerne gløden og det gode element med båtlivet, så bør treningen at andre kan overta styring gjøres som en del av den vanlige tur. Dette lærte jeg tidlig av min Far når vi var på krabbefiske. Han sa: hva vil du gjøre dersom jeg faller ombord som denne blåsa ? Og kastet en blåse overbord. Jeg måtte da ta over styringen med rorkult for å bringe båten tilbake. Selvfølgelig med et flytende tau bak båten.

sailorBoy

Redigert av sailorboy (see edit history)

Jeg har faktisk prøvet dette i praksis!

Da vi havde vores Bayliner var vi ude en sommerdag og bade fra båden. Jeg havde åbenbart spist noget kød, jeg ikke kunne tåle. Midt på vejen ind til havnen fik jeg et MEGA mavetilfælde. Jeg kastede op, kunne ikke bevæge mig, havde smerter mm. Konen måtte overtage styringen og sørge for at lægge til i havnen indtil jeg efter en halv times tid fik overskud igen.

Grunden var, at hun tog båd-kørekort (speedbådskørekort) da vi fik båden. Det betød, at hun fik undervisning (af en anden end mig!!) og at hun fik den sikkerhed der gjorde, at hun kunne tackle situationen. Min søn fik derudover også kortet og lov til at bruge båden efter passende træning.

Hvert år laver vi desuden mand overbord-træning med en fender så vi holder det vedlige.

Men den seneste båd er hun altså ikke glad for at sejle. Den er lige et nummer for stor og hun har ikke lyst til at prøve. Det er en skam, og jeg vil prøve at få hende til at forsøge igen i den kommende sæson.

andy

For meg er det viktig at fruen kan håndtere balja om noe skulle skje. Etter at det ble større båt i fjor høst, har vi begge bestemt oss for å ta Båtførerprøven, og ho skal i tillegg få nok av muligheter/opplæring i å kjøre båt, samt legge til etc etc.

En liten historie om akkurat det her kan jeg jo ta i samma slengen;

Mine besteforeldre(nå godt oppi 60 åra) har i alle år hatt båt, og bruker 4-6 uker av sommeren til å feriere i båten.

Et år de var i Danmark, fikk min morfar noe så grusomt som akutt testikkelbetennelse, som medførte at han nesten ikke klarte bevege seg, og vartfall ikke klarte å kjøre båt. Dette hendte mens de kjørte, og mens morfar måtte bli sofaliggende, tok mormor over, og kjørte båten trygt i havn.

Tror ikke det hadde gått så bra som det gjorde, om hun ikke hadde hatt erfaring, og kunnskap om dette, selvom hu som regel er den som kaster/tar imot tau når det legges til o.l.

Si nå ikke det :sad:. Etter å ha skrevet mitt innlegg #58 sist onsdag gikk jeg igang med å føre regnskapet, i steden for først å ta turen ombord i båten. To timer senere var jeg ferdig med regnskapet og ........

God bedring Jawik, håper de får fikset deg opp så du varer mange år til

Takk for det - Enzo - Astor. Skjebnens ironi at slikt som dette hente meg etter at jeg bidro med innlegg i denne tråden. Heldigvis har jeg nå kontroll over begge armene slik at jeg fortsatt kan delta på BP. Er noe ustø, men det takler jeg. Men skallebanken er kraftig og vedvarende. Venter nå på at de skal ringe fra sykehuset slik at jeg kan få den nødvendige operasjonen før neste smell ankommer - for den kommer, og da er det ikke sikkert at jeg er like heldig. Burde muligens blitt værende i Volda før transport til Ålesund. Men som jeg alltid har påpekt bør en være ganske frisk for å oppholde seg på et sykehus. Lang erfaring med fruens opphold har vist meg dette. Men nok om min person.

I kjølvannet av denne episoden reiser det seg unektelig et spørsmål, om en bør legge inn årene, og når tid er tidspunktet før en tar en slik drastisk avgjørelse...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...