Jump to content

Hvordan bunnstoffe/behandle områder med glassfiber

skhauge

Recommended Posts

Har en 31 fot open day cruiser. Denne er 2 år og har ikkje vært bunnstoffet. Den ligger innendørs lagret i vinter og ev vil stoffe den før sjøsetting. Den var godt vasket med høytrykk og steam + skurekost før eg satte den inn.

Eg holder på å installere baug propell. I området utvendig+innvendig vil det bli i et område i sirkel ca Ø40cm bli et område der eg har slipt meg helt inn på glassfiber/polyester. Så er spørsmålene mine:

Innvendig båt under dørk i baug der tunnel går gjennom vil eg kun for å lage det fint legge på hvit belegg. Er det Jotun topcoat eg skal legge her?

Utvendig i område der det er slip inn på glassfibrer, må her legges primer/top coat eller kan eg gå direkte på med Jotun antipest?

Rest av båt under vannlinje +5cm over må bunnsmøres. Her var eg tenkt å vaske med aceton, slipe (kanskje våtslipe) med 180 papir. Så vaske masse med aceton og bytte ofte filler. Så legge 3 eller 4 strøk antipest + 2 strøk nonstop (svart). På forrige båt smurte eg antipest rett på topcoat etter forbehandling. Rekner med dette er ok.

Fint om eg kunne fått en uttalelse på dette.

Dette er mitt standar svar på deler av spørsmålet ditt:

- Skal du gjøre det ordentlig så må du først avfette bunnen. Lynol er greit. Mange rene filler. (Er det ikke på tide å bytte ut noen badehåndkler?)

- Så matter du ned plasten med sandpapir, bruk støvmaske.

- Så må du vaske bort slipestøvet. Her kan du bruke haveslangen og masse rent vann. Eller mer Lynol.

- Så skal du smøre på 2-komp primer. Det interessante er ikke antall strøk, men hvor tykk malingsfilm du legger på. Produsentenes anbefalinger er basert på hvor tykt de forskjellige verktøyene legger ut primeren. Primerens funksjon er å skape en vanntett hinne. For å være sikker på at denne hinnen er tett over det hele må du ha flere strøk. Du må forholde deg til produsentens min- og masktider mellom strøkene. Venter du for lenge må du matte ned igjen. Gjør du en god jobb så er dette noe du gjør en gang i båtens levetid.

-Så legger du på bunnstoffet. Dette gjøres også etter produsentens anvisninger. Hos noen skal det gjøres før primeren er helt tørr - les bruksanvisningen.

Når jeg tok våres båt så stod den på fire støttepunkter. Jeg avfettet og slipte alt jeg kom til. Smurte på primer, men lot det være igjen 5cm rundt støttene. SWå la jeg på bunnstoff men lot det være igjen 5cm til kanten av primeren. Etter at det hadde tørket flyttet jeg de fire støttene og gjentok hele prosessen på de fire ubehandlede punktene.

mvh Knut Erik

Det er vel slik at noen kaller sin to-komp primer for antipest (Jotun). Det som er viktig er å finne en to-komp primer som lager et vanntett skikt for vanlig primer (en-komp) gir bare vedheft for bunnstoffet og ikke noe annet.

Forøvrig så tror jeg ikke det vil være allverdens fett å fjerne etter som båten har vært i sjøen i flere år for det er vel først og fremst som ny båt avfetting er viktig.

Det er vanskelig å se hvor du har malt fra før av så bruk av to forskjellige farger på primer (hvert annet strøk) vil gi deg bedre oversikt. Siste strøk med bunnstoff kan med fordel væøre en annen farge enn det første slik at du senere tydelig ser hvor bunnsoffet er slitt av og således om det er nødvendig med nytt bunnstoff over det hele, eller kun flekking osv

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Jeg mener det er best å avfette med aceton/lynol FØR man sliper (80 papir på eksenter).Etter nedmatting er det greit å blåse støvet med trykkluft eller tørke bort med polerrull. For siden å spyle med vann og gnu med ren svamp,til slutt før priming er det greit å ta en vaskerunde med bremserens eller en vasketynner.

Dette forde aceton/lynol løser opp gelcoaten slik at sliperipene blir glattetut og støvrester blir kapslet inn som siden gjør at membran slipper,kanskje ikke første sesong ei heller andre,men under steaming etter tredje sesong......

Gjør man et grundig arbeide før priming,så kan den sitte godt selv etter 10 år og båten er fortsatt glatt og fin under såfremt man ikke har kladdet og klint med overflødig bunnstoff i tide og utide............

Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........

Nix, det gjør de ikke.

Hmm,dette var rart....

Har ved mange tilfeller ved utskifting av dekor på gelcoat måtte vist forsiktighet da jeg har vasket limrester av med lynol netopp forde etter en tid blir mykt og man kan lage fingeravtrykk i gelcoaten.

Er man sløv og glemmer å rengjøre gelcoat utstyret og lar det ligge i fler år er det som regel aseton som løser det opp.

Kan jo faktisk lage et bilde ekspriment med acetonfille på 2008 Nordkapp gelcoat om noen ønsker.....

Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...