bjoris Startet 13.Oktober.2004 Link til dette innlegget Startet 13.Oktober.2004 Jeg oppdaget en diesellekkasje fra tanken til motoren. Jeg fikk tettet denne, men lurer på om jeg burde byttet ut alle kobberrørene med vanlige gummi dieselslanger? Her går det kobberrør hele veien fra tanken via stoppekran og dieselfilter og inn på motoren. Har en mistanke om at noen kan ha kommet borti en av rørene (har verktøyrommet mitt over rørene og plata kan ha tatt ned i når det ble mye verktøy) og at dette er årsaken til lekkasjen. Rør gir jo ikke etter på samme måte som gummislanger... Hva er best og sikrest mot lekkasje? Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Walter_S Svart 13.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2004 Uten å være ekspert, vil jeg vel tro at kobberrøer - hele veien - er bedre enn gummislange? Dette selvfølgelig hvis røret ikke kommer i klem. Gummislangen vil antageligvis komme i klem mye før kobberrøret! Uansett så må man vel passe på at rør / slange er strukket fritt og er festet forsvarlig, hele veien frem, og at ingenting kan klemme dieselforsyning. Når jeg i en båt ser et opplegg med fast kobberrør fra tank frem til filter / motor så ville jeg foretrekke dette fremfor gummislange..... Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
GeirFrode Svart 13.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2004 Uansett så må man vel passe på at rør / slange er strukket fritt og er festet forsvarlig, hele veien frem, og at ingenting kan klemme dieselforsyning. Når jeg i en båt ser et opplegg med fast kobberrør fra tank frem til filter / motor så ville jeg foretrekke dette fremfor gummislange..... Er stort sett enig i dette. Men vil det ikke være bedre å ha en bit med slange nærmest motoren/filteret?? En slange med skikkelig solid skjøt mot røret. Dette for å unngå materialtretthet i kobberøret. Det vil jo nødvendigvis bli noe vibrasjoner mellom motor og skrog, og dersom røret er klamret godt til skott e.l. vil det bli ekstra belastning på den biten som er mellom skottet og motoren. Dette er i hvertfall slik jeg har gjort det i min båt, og det har funket uten problemer til nå. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 13.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2004 Rør gir jo ikke etter på samme måte som gummislanger... Hva er best og sikrest mot lekkasje? Kopper er sprøtt og vil sprekke hvis de ikke er klamret skikkelig. Hvis kopperrørene er klamret skikkelig , og det er benyttet gummislange i alle overganger, feks. mellom tank og skott og mellom klamret rør og motor, er kopperrør svært holdbart. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
LALUNA II Svart 13.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2004 Er stort sett enig i dette. Men vil det ikke være bedre å ha en bit med slange nærmest motoren/filteret?? En slange med skikkelig solid skjøt mot røret. Dette for å unngå materialtretthet i kobberøret. Helt enig .. ......... motoren vibrerer en del har det på min fabrikkmonterte Perkins slange fra filter/vannutskiller til filteret som står før fødepumpen Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
carmina Svart 13.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2004 Har koparrør heilt fram til dieselfilteret, skrudd fast med krage i enden av røret. To gonger har det gått lekk akkurat her. Røret ellers er like fint. Det er klamra med gummiforingar til kjølsvinet, men tar opp vibrasjonar frå motoren. Plasserte eg ein o-ring som gummipakning mellom røret og dieselfilteret, den tar vel opp litt vibrasjon, men trur nok ikkje det held så veldig lenge. Skal legge imellom litt gummislange av beste kvalitet (f.eks. Tess), det er nok nødvendig. mvh Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 13.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2004 Veritas krevde rør på alt som var fast-montert, pga brann-sikkerhet. Også for diesel. Vet ikke hva CE reglene sier om dette. Kan synes som litt merkelig. Den siste biten mot motoren må jo være slange, og skulle det oppstå brann er det vel størst sannsynlighet at det skjer i tilknytning til motoren. Et rør vil også være en risiko i seg selv mhp vibrasjon og material-tretthet. Spes. i en båt med Sabb... (Sorry Walter, Sabb er verdens beste motor) Man får også skjøter hvis man benytter rør, det er gjerne her lekkasje oppstår. Med slange kan man ha en skjøte-fri forbindelse fra tanken til motoren. Jeg ville brukt slange hele veien, enklere å montere. Og en slange av god kvalitet holder båtens levetid. Sitér dette innlegget Link to post
carmina Svart 13.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2004 Sikker, Ingar? Dersom gummislangen er utsett for alskens olje og drit som skvulpar i kjølsvinet, vil den ikkje bli litt oppløst, mjuk m.m. - ? så den ikkje held i båtens levetid? Trur kopar er lettare å inspisere for skader. Men kopar er jo også utsett for saltangrep, så - mvh Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 13.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2004 Jeg har iallfall slanger i båten som ser ut som nye etter 25 år. Men de må være av god kvalitet og beregnet på brennstoff. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 13.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2004 Claes säljer sk oljerör i koppar Laaaaaaaaaang link forkortet av Teknisk Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Walter_S Svart 13.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2004 Enig at det ved overgang til motor / dieselfilter er en slangebit bedre p.g.a. vibrasjoner. MEN, dette med gummislanger kan være et tveegget sverd. På gamle Sjømannen min byttet jeg ut alle slanger som gikk til / fra dieselfilter p.g.a. at jeg bare vil ha nytt der. Stor var overraskelsen da jeg demonterte de gamle slangene........se selv! Oversiden og UNDERSIDEN! Må nevne at denne spesielle "undersiden" sto i en bue opp fra matepumpen til selve dieselfilteret......Tilsynelatende glatt og hel slange av det man kunne se - men undersiden, derimot....... Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
REM Svart 13.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2004 Jeg ville brukt slange hele veien, enklere å montere. Og en slange av god kvalitet holder båtens levetid. Sorry, jeg er ikke uten videre enig Ingar.Du må benytte godkjente slanger og de er svært tykke og IKKE lette å legge. Tro meg, jeg har prøvd det. Olje/dieselslanger som du kjøper på bensinstasjonen er ikke godkjente til dette formålet. Se på slangedimensjonene på nye penta installasjoner. De gutta benytter ikke bedre slanger enn de er nødt til. Bla. har de stålarmering. Jeg holder på mitt. Det billigste og enkleste er å benytte kopperrør som er godt klamret og som har gummislanger i alle overganger hvor det er bevegelser eller vibrasjon. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Gjensidige Svart 13.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2004 Jeg vil nå karakterisere det som absurd å bruke standard kobberrør siste biten frem til motor. Kobber egenherder pga vibrasjoner og kan bli sprøtt, for deretter å sprekke. Klart slanger også kan råtne og sprekke, men det er jo derfor det er så viktig å gå for rett kvalitet, riktig utførelse og ikke minst rutinemessig ettersyn og vedlikehold. Hvis man ikke ser seg i stand til å vurdere tilstanden og utførelsen på det tekniske rundt motor, får man overlate dette til et kompetent verksted Eventuellt bør fartøyet skiltes med advarsel: "Elendig vedlikeholdt, kan gå i lufta, ramme, synke, gå på land eller ta fyr nårsomhelst, hold goooood avstand". Sitér dette innlegget Link to post
GIH Svart 13.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2004 Hei ! Jeg bygget om drivstoffsystemet i min båt i sommer og sjekket i den forb. litt om CE reglene. Det skal være kobber ut av motorrom. I motorrom kan det være slange men den skal være godkjent etter ISO/SAE norm. Husker ikke ISO/SAE nr. på slangen jeg kjøpte men det kan jeg finne ut hvis noen er interessert. Slangen var dyr, ca.150 kr.pr. meter men denne slangen skal bl.a. tåle brann i motorrom i 20 min. før den går lekk. NB! Dette var for bensin. Vet ikke om det er noe forskjell på bensin/diesel med tanke på drivstoffinstallasjon? Kobberrør direkte på motor må da være direkte galskap. Kobber herder ved vibrasjon og blir til slutt så hardt at det sprekker. Geir Inge Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 13.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2004 Nylonrør PA11 fra Tess m.fl er et utmerket alternativ til kobberrør og stortsett enerådende på bil. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 13.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2004 Nylonrør PA11 fra Tess m.fl er et utmerket alternativ til kobberrør og stortsett enerådende på bil.Jo, men her snakker vi om båt, med helt andre krav. I en bil kan du åpne døtra å gå ut hvis det skulle begynne å brenne. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
GIH Svart 13.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2004 Har sjekket spec. på slangen jeg har brukt i motorrom (dette er etter CE regler for bensin, vet ikke om det gjelder for diesel) CE regler sier og det står på slangen: ISO 7840 A1 CE USCG SAE 1527 Denne er kjøpt hos TESS. Geir Inge Sitér dette innlegget Link to post
Connie Svart 13.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2004 Hei Folkens Det kan væra kobber fra diseltank og frem til motor. men av erfaring så ville jeg ha slange som er til drivstoff fra diselfilter til motor p.g.a. vib. fra motor.... M.v.h Styrmann på Connie Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 13.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2004 Dem som sverger til slange hele veien kan med fordel bruke PA11 nylonrør. Dem som er redd for brann bør bruke kobber eller enda bedre tynnveggede syrefaste rør. Siste biten mot motoren må likevel være slange eller PA11. Kvalitetsslange som ikke morkner er kostbar i forhold til PA11. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.