Jump to content

Dieselrør i kobber - bra/dårlig?


bjoris

Recommended Posts

Jeg oppdaget en diesellekkasje fra tanken til motoren. Jeg fikk tettet denne, men lurer på om jeg burde byttet ut alle kobberrørene med vanlige gummi dieselslanger? Her går det kobberrør hele veien fra tanken via stoppekran og dieselfilter og inn på motoren.

 

Har en mistanke om at noen kan ha kommet borti en av rørene (har verktøyrommet mitt over rørene og plata kan ha tatt ned i når det ble mye verktøy) og at dette er årsaken til lekkasjen. Rør gir jo ikke etter på samme måte som gummislanger...

 

Hva er best og sikrest mot lekkasje?

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post

Uten å være ekspert, vil jeg vel tro at kobberrøer - hele veien - er bedre enn gummislange?

 

Dette selvfølgelig hvis røret ikke kommer i klem. Gummislangen vil antageligvis komme i klem mye før kobberrøret! Uansett så må man vel passe på at rør / slange er strukket fritt og er festet forsvarlig, hele veien frem, og at ingenting kan klemme dieselforsyning.

 

Når jeg i en båt ser et opplegg med fast kobberrør fra tank frem til filter / motor så ville jeg foretrekke dette fremfor gummislange.....

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post

Uansett så må man vel passe på at rør / slange er strukket fritt og er festet forsvarlig, hele veien frem, og at ingenting kan klemme dieselforsyning.

Når jeg i en båt ser et opplegg med fast kobberrør fra tank frem til filter / motor så ville jeg foretrekke dette fremfor gummislange.....

Er stort sett enig i dette. Men vil det ikke være bedre å ha en bit med slange nærmest motoren/filteret?? En slange med skikkelig solid skjøt mot røret. Dette for å unngå materialtretthet i kobberøret. Det vil jo nødvendigvis bli noe vibrasjoner mellom motor og skrog, og dersom røret er klamret godt til skott e.l. vil det bli ekstra belastning på den biten som er mellom skottet og motoren.

Dette er i hvertfall slik jeg har gjort det i min båt, og det har funket uten problemer til nå.

Link to post

Rør gir jo ikke etter på samme måte som gummislanger...

Hva er best og sikrest mot lekkasje?

Kopper er sprøtt og vil sprekke hvis de ikke er klamret skikkelig. Hvis kopperrørene er klamret skikkelig , og det er benyttet gummislange i alle overganger, feks. mellom tank og skott og mellom klamret rør og motor, er kopperrør svært holdbart.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Er stort sett enig i dette. Men vil det ikke være bedre å ha en bit med slange nærmest motoren/filteret?? En slange med skikkelig solid skjøt mot røret. Dette for å unngå materialtretthet i kobberøret.

Helt enig .. :yesnod:......... motoren vibrerer en del

har det på min fabrikkmonterte Perkins slange fra filter/vannutskiller til filteret som står før fødepumpen  

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post

Har koparrør heilt fram til dieselfilteret, skrudd fast med krage i enden av røret. To gonger har det gått lekk akkurat her. Røret ellers er like fint. Det er klamra med gummiforingar til kjølsvinet, men tar opp vibrasjonar frå motoren.

Plasserte eg ein o-ring som gummipakning mellom røret og dieselfilteret, den tar vel opp litt vibrasjon, men trur nok ikkje det held så veldig lenge. Skal legge imellom litt gummislange av beste kvalitet (f.eks. Tess), det er nok nødvendig.

mvh

Link to post

Veritas krevde rør på alt som var fast-montert, pga brann-sikkerhet. Også for diesel.

Vet ikke hva CE reglene sier om dette.

 

Kan synes som litt merkelig. Den siste biten mot motoren må jo være slange, og skulle det oppstå brann er det vel størst sannsynlighet at det skjer i tilknytning til motoren.

 

Et rør vil også være en risiko i seg selv mhp vibrasjon og material-tretthet.

Spes. i en båt med Sabb... :smiley: (Sorry Walter, Sabb er verdens beste motor)

Man får også skjøter hvis man benytter rør, det er gjerne her lekkasje oppstår.

Med slange kan man ha en skjøte-fri forbindelse fra tanken til motoren.

 

Jeg ville brukt slange hele veien, enklere å montere.

Og en slange av god kvalitet holder båtens levetid.

Link to post

Enig at det ved overgang til motor / dieselfilter er en slangebit bedre p.g.a. vibrasjoner. MEN, dette med gummislanger kan være et tveegget sverd. På gamle Sjømannen min byttet jeg ut alle slanger som gikk til / fra dieselfilter p.g.a. at jeg bare vil ha nytt der. Stor var overraskelsen da jeg demonterte de gamle slangene........se selv!

 

Oversiden og UNDERSIDEN!

Må nevne at denne spesielle "undersiden" sto i en bue opp fra matepumpen til selve dieselfilteret......Tilsynelatende glatt og hel slange av det man kunne se - men undersiden, derimot....... :eek:

Bilde  Bilde

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post

Jeg ville brukt slange hele veien, enklere å montere.

Og en slange av god kvalitet holder båtens levetid.

Sorry, jeg er ikke uten videre enig Ingar.

Du må benytte godkjente slanger og de er svært tykke og IKKE lette å legge. Tro meg, jeg har prøvd det. Olje/dieselslanger som du kjøper på bensinstasjonen er ikke godkjente til dette formålet. Se på slangedimensjonene på nye penta installasjoner. De gutta benytter ikke bedre slanger enn de er nødt til. Bla. har de stålarmering.

Jeg holder på mitt. Det billigste og enkleste er å benytte kopperrør som er godt klamret og som har gummislanger i alle overganger hvor det er bevegelser eller vibrasjon.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Jeg vil nå karakterisere det som absurd å bruke standard kobberrør siste biten frem til motor.

Kobber egenherder pga vibrasjoner og kan bli sprøtt, for deretter å sprekke.

Klart slanger også kan råtne og sprekke, men det er jo derfor det er så viktig å gå for rett kvalitet, riktig utførelse og ikke minst rutinemessig ettersyn og vedlikehold.

 

Hvis man ikke ser seg i stand til å vurdere tilstanden og utførelsen på det tekniske rundt motor, får man overlate dette til et kompetent verksted  :cheers:

 

Eventuellt bør fartøyet skiltes med advarsel:

"Elendig vedlikeholdt, kan gå i lufta, ramme, synke, gå på land eller ta fyr nårsomhelst, hold goooood avstand".  

 

Link to post

Hei !

Jeg bygget om drivstoffsystemet i min båt i sommer og sjekket i den forb. litt om CE reglene.

Det skal være kobber ut av motorrom. I motorrom kan det være slange men den skal være godkjent etter ISO/SAE norm. Husker ikke ISO/SAE nr. på slangen jeg kjøpte men det kan jeg finne ut hvis noen er interessert. Slangen var dyr, ca.150 kr.pr. meter men denne slangen skal bl.a.  tåle brann i motorrom i 20 min. før den går lekk.

NB! Dette var for bensin. Vet ikke om det er noe forskjell på bensin/diesel med tanke på drivstoffinstallasjon?

Kobberrør direkte på motor må da være direkte galskap.

Kobber herder ved vibrasjon og blir til slutt så hardt at det sprekker.

 

Geir Inge  

Link to post

Nylonrør PA11 fra Tess m.fl er et utmerket alternativ til kobberrør og stortsett enerådende på bil.

Jo, men her snakker vi om båt, med helt andre krav. I en bil kan du åpne døtra å gå ut hvis det skulle begynne å brenne.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...