Jump to content

Filter på sjøvannsinntaket til toalett

Camping Classic

Recommended Posts

Måtte demontere pumpa på doen to ganger i fjor fordi jeg hadde sugd inn sjøgress som surret seg rundt impelleren til toalettpumpa. Båten min har ingen filtrering av vannet som suges inn i toalettet.

Jeg lurte derfor på å bytte ut skroggjennomføringen med den typen som er vanlig på kjølevannsgjennomføring slik at jeg får en en rist på usiden av skroget. Lurer også på å sette inn sjøvannsfilter på slangen mellom inntak og toalett. Tenkte en slik type med plastlokk som enkelt kan åpnes for rengjøring av filter.

Spørsmålet mitt er om det er noen som har erfaring med dette på toalett. Alternativt om det er noen praktikkere som ikke har erfaring med det men som har noen ideer om hvordan løsningen vil fungere.

Er det noe som viktig å passe på å gjøre/ikke gjøre for at dette skal fungere?

Jernbåten har et sentralt inntak som også server motorkjølingen. Etter filteret er det en manifold (les rør)der vannet til aggeregat og toalett er tatt ut med separate stengekraner. Hos meg er det sveiset, til vanlig kan dette lett fikses med t-stykker og nipler/overganger.

Jeg kjøpte inn et filter til inntaket på toalettet for et par år siden, etter at toalettet gjentatte ganger har blitt tett av sjøgress. Men jeg har ikke kommet så langt som til å montere det ennå, så jeg har ingen erfaringer så langt. Håper på å få det på plass til våren.

Min erfaring er at sjøgresset råtner fort, så om pumpa tetter seg så bruker jeg bare kannevann en periode til å skylle ned med. Etter en uke eller to er sjøgresset såpass mykt at pumpen klarer å dra det gjennom, og jeg sparer meg for en demontering :crazy: . Men filter skal jeg ha på plass uansett, det er mye greiere å rengjøre filteret enn å tømme pumpa for sjøgress. Eller ålegress, som vi kaller det...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Vårt Jabsco-toalett (heter det silent flush mon tro?) har filter mellom vanninntak og pumpe. Har hatt nytte av dette en gang pga en brødpose som var kommet inn i slangen. Er glad denne stoppet i filteret slik at jeg slapp å plukke den ut av pumpa.

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Toalettpumpa vår (manuell) klarte å suge en brennmanet fast inni inntaksventilen sist sommer. Det ble selvfølgelig bom stopp. Jeg måtte koble fra slangen ved pumpa og klarte så ved hjelp av gummibåtpumpa, å få trykket "gelèdyret" tilbake og ut i sjøen igjen. Nå kom jo ikke brennmaneten så langt at den ville kunne havnet i et eventuelt filter, men det er altså ikke bare sjøgress som kan skape komplikasjoner på inntakssiden her! :eek:

Vi har filtre på toalett inntakene. Samme type som brukes på ferskvannet. Har hatt gleden av å gjøre dem rene for brennmaneter en gang. Det er en ubeskrivelig følelse å få dekket begge armene med brennmanettrådgørre :clap: Men heller det enn tette rør på vei inn til doene.

Filtrene er fra Jonson pumps. Strainer_inlet_125px.jpg

Redigert av Bitteliten (see edit history)

tenker på en tilsvarende løsning med filter på vanninntaket til toalettet også for å gjøre vinterkonservering lettere. Hvis sjøvannsfilteret er montert over vannlinja er det bare å tømme i frostvæske, lukke kuleventilen og vente på sommeren. Vil tro også at denne løsningen kan motvirke heverteffekt ved krenging når man seiler. Noen som har erfaringer?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...