thomassv Startet 26.Januar.2011 Del på Facebook Startet 26.Januar.2011 (redigert) Hei. Da jeg vurderer en overhaling av dysene på min gamle Perkins 4,108 (starter fint, men ryker) og trolig må bytte gearbox'en ser jeg også etter mulige bytte motorer. Perkins'en skal etter boka gi 49 hk i benk, men før du kommer til propellen har mange av hestene rømt... En motor som jeg har fått tilbud på er en Volvo MD 17 på 37 hk - 30 lapper inkludert 1 års delegaranti. Spørsmålet blir da om denne motoren er stor nok til å gi meg de ønskede 8kn på vannet? Båten er en Jeanneau Rush 120 seilbåt fra 1985 på ca 40 fot. Vekten vet jeg ikke, men den er sikkert 8 - 10 tonn med allt. Med dagens motor går den i 5 kn uten røyk og 6,5 om jeg røyklegger indre Oslofjord... Propellen er original 2 blader fast og det er sikkert noe groe osv under vannlinjen da båten lå stille på vannet i fjor, frem til jeg kjøpte den i august. Så hva tror dere som har seilbåt - hvor stor motor er tilstrekkelig i en 40 foter? Mvh Thomas PS Det er mulig jeg har en Perkins som ryker til salgs ut på våren... Redigert 26.Januar.2011 av thomassv (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bergen Svart 26.Januar.2011 Del på Facebook Svart 26.Januar.2011 Mange 40 fotere som klarer seg fint med motorer mellom 30 og 40 hk. Om ikke båten har vært på land de siste 2 årene heller vil du nok få tilbake endel av den manglende farten etter en skikkelig vårpuss av undervannsskroget. Spørsmålet er vel også om MD17 har beholdt alle sine hestekrefter fra ungdommen. Hvor gammel er denne og hva vet du om tilstanden. 30K er forhåpentligvis ferdig montert? og hva ligger i begrepet delegaranti? Jeg har hatt gammel 4108 og ble aldri god venn med denne, men du får da gjort litt med den gamle også for 30K! Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 26.Januar.2011 Del på Facebook Svart 26.Januar.2011 Hvis du skal ha 8 knop trenger du nok mere enn en gammel MD 17. Med litt motstrøm/dårlig vær i mote blir vel farten kanskje 4 knop. Sitér dette innlegget Link to post
Den enøyde kaptein Svart 26.Januar.2011 Del på Facebook Svart 26.Januar.2011 Du må nok ha en større motor om du skal opp i 8 knop, og du får neppe mer ut av Volvoen enn Perkinsen. 4108 er en av de mest trofaste motorene som er laget, og lett å holde orden på selv for en lite teknisk kar som meg. Jeg har riktignok gått opp til en større Perkins ,4.286, men det er fordi den fulgte med min 11 tonns motorseiler på 41 fot. Røykleggingen skyldes vel trolig litt dårlig kompresjon, men jeg ville heller brukt noen lapper (ikke 30k) på å få hjelp til å sjekke kompresjonen og eventuelt tette toppen fremfor å skifte til MD17 Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 26.Januar.2011 Del på Facebook Svart 26.Januar.2011 Jeg har 43HK på min 34-foter. Min antagelse er at skrogfarten bestemmer mer over marsfarten enn de siste hestekreftene. Jeg marser fint og lett på 6,5knop og det er omtrent der min skrogfart ligger. I motvind/sjø, trenger jeg bare litt høyere turtall for å oppretholde denne farten. Skal jeg opp fra 6,5 til 7,5 knop på flatt vann, må jeg gi alt jeg har av gass med medfølgende støy, viberasjoner, dieselforbruk og nedgraving av hekk (større hekkbølger) Jeg kjenner en med 29HK på en 41-foter som holder greit følge på flatt vann, men han mister masse fart i motvind og sjø. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Sydvesten Svart 26.Januar.2011 Del på Facebook Svart 26.Januar.2011 Hadde 39 fot og ca 55 hk med seildrev, rundt 10 tonn lastet... funket greit, og var forsåvidt rikelig med krefter.... Toppet på 9,3 på en god dag med sola i ryggen, hjemlengsel og medvind... Marsjet på 2/3 turtall på rundt 7,5 knop... men kunne gå på rundt 8 om jeg øket turtallet med noen hundre rpm. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
thomassv Svart 26.Januar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Januar.2011 Takk for mange gode svar! Volvoen er renovert dvs at foringene i sylinderne er byttet + stempelringer, lager osv. Eksterne agregat som diesel pumpe og dynamo er i god stand. Delegarantien betyr at om det ryker et rør, så får jeg en ny dele, men må skifte den selv. Prisen på 30k er levert i Oslo uten montering. Ang. fart så er min "hull speed" 7,75kn med en vannlinje på 10,2 meter (33,5 fot) Etter litt googling så ser jeg at volvoen er av ca samme årgang / teknologi som Perkinsen så det er muligens like lurt å "pusse opp" den Sitér dette innlegget Link to post
oas Svart 26.Januar.2011 Del på Facebook Svart 26.Januar.2011 Jeg ville IKKE byttet ut Perkinsen til fordel for en MD17. Jeg skal gå andre veien fra MD17 til Perkins 4.108. Med så gamle motorer må en se på delekostnadene, prisene på Volvo er skyhøye og det begynner å bli mindre deler å få kjøpt da MD 17 gikk ut av produksjon i 1984.. Perkinsen får du kjøpt deler til (rimelig) på Eiksenterene, Økonomideler og Universaldiesel +++ Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 26.Januar.2011 Del på Facebook Svart 26.Januar.2011 30.000,- for en gammel MD17? Det må da være en spøk? Bruk heller noen kroner på en gjennomgang av Perkinsen, det er en mye bedre motor enn MD17 samme hvor overhalt den er... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Enzo Svart 26.Januar.2011 Del på Facebook Svart 26.Januar.2011 Jeg fikk vel opp mot 8,5 på max med 40fot på 6,9tonn, marsj på 7++ Med 43foteren jeg har nå som er formet som et badekar og veier 9tonn og 54hk så kan jeg vel presse ut 9kn og marsjer lett på rundt 8kn Begge disse har relativt lang vannlinje Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 26.Januar.2011 Del på Facebook Svart 26.Januar.2011 37 grønne hester tilsvarer vel ikke mere enn 20 blå eller grå Må si meg enig med de som argumenterer for perkinsen her.Har hatt 4.108 selv og det var en god motor. Svetter gjerne litt olje, men det sies at en engelsk motor som ikke svetter olje, er tom for olje Sitér dette innlegget Link to post
thomassv Svart 26.Januar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Januar.2011 Da blir det blå og ikke grønn i denne omgang :-) Befaring av motor bestillt, så nå er det bare å vente på dommen. Takk igjen for alle gode svar og forslag! Thomas Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.