Jump to content

OBS! Potensiell lekkasje i Saga 26 HT

haraldk

Recommended Posts

Byttet for noen uker siden ut min Saga 27 med en Saga 26 HT -97 modell. Visste at kalesjen måtte byttes og fikk levert en ny i ekspressfart fra Saga/Måløy Båt og Industrisøm (super service fra begge). Stor var min undring da jeg selv med ny kaslesje fikk våte sitteputer i dekkssalongen i regnværet. Litt leting viste at vannet lakk inn her:

Bilde

Disse listene er fuget med silikon som har løsnet over tid. Ved besiktigelse av båten før kjøp annså jeg disse listene som kun "værbitt" og fra innsiden var heller ikke noe lekkasje synlig:

Bilde

Fikk løsnet ryggputen i bakkant og skrekk og gru:

Bilde

Bilde

Har kontaktet Saga angående dette og de skaffer nye lister. De forteller også at det nå brukes Sicaflex i stedet for silikon.

Hvis andre kommer borti dette vil dere også erfare at å løsne ryggputene er litt av en utfordring: de er delvis skrudd fra innsiden (skrått mellom putene) og delvis fra utsiden i luftinntakene til motoren (her trengs en laaaaang skrutrekker!). Jeg vil gjøre om dette til en løsning hvor de enkelt kan løftes/hektes av ("nøkkelhullsbeslag").

Har noen erfaring med puter som har stått våte over tid? Vil det være nok å få ut stoppen og vaske og lufte/tøtke denne, eller vil lukta sitte i slik at ny stopping kreves?

Etter opptaket sist uke har jeg fått anledning til å "krabbe rundt" i alle kroker og kriker og må si meg stort sett fornøyd med Sagas tekniske løsninger og håndverk. Kommer til å lage meg en vender på slangen for sjøvannsinntaket for enklere vinterkonservering og evnt. nødlensing og også montere kran med slange på dreneringspluggen på vv-berederen (Høiax).

Kommer tilbake med mer i erfaringsdatabasen på slutten av 2005 sesongen...

Harald Krystad

Er du heldig så berger du stoppingen. Kommer an på om fukt & lukt har trekt inn forbi platene. Jeg vil derimot anbefale deg å bytte ut treverket under putene. Det ser ut fra bildene som at det er brukt kryssfiner? Vi hadde lignende problem i en tidligere båt. Måtte bytte platene for å bli kvitt lukt av fukt og mugg. Smurte platene med benarolje før skumgummi og trekk ble stiftet fast. Egentlig en grei jobb.

Lykke til, og håper det blir tett! Lekkasjer er noe herk :sad:

Som sagt av andre, dette er vanlig på mange båter, også mørebasene 8400/9400.

Jobber selv med og finne hvordan vannet kommer inn! har ikke list, virker som om vannert kommer inn via noen skruehull el.l så nå åpnes alle skruer i nærhten og fuges med marin/fug.

Det er utrolig hvor mye vann som kommer inn uten at jeg klarer og lokaliserer lekkasjen!!

:confused:

Felles skjebne, felles trøst  :headbang:

Synes bare det var så skuffende å oppdage en slik svikt på en 7 år gammel Saga 26, når jeg har blitt bortskjemt med en problemfri Saga 27 som er 11 år eldre...

Har fått tak i laaaang skrutrekker og vil prøve å få ut ryggputa i morgen, spent på både fineren og stoppens tilstand  :eek:

.......når jeg har blitt bortskjemt med en problemfri Saga 27 som er 11 år eldre...

Ser at min Saga 27 som er fra -76 at den har omtrent samme løsningen som din "nye" Saga 26 har med list der. Skekket lista på min i dag og der ser det bra ut... Vil tro at sika vil gjøre slutt på vanngjennomtrengingen der, er vel bare å skru av lista å "kline på med dette vidunderstoffet"...

Båten har sin faste plass i hagen.......

Som sagt av andre, dette er vanlig på mange båter, også mørebasene 8400/9400.

Jobber selv med og finne hvordan vannet kommer inn! har ikke list, virker som om vannert kommer inn via noen skruehull el.l så nå åpnes alle skruer i nærhten og fuges med marin/fug.

Det er utrolig hvor mye vann som kommer inn uten at jeg klarer og lokaliserer lekkasjen!!

Du har fenderlist .....lagt inn i "ramme"??? sjekk alle skruene på baksiden (ramme til skrog....evt overbygg til skrog..).. et ordentlig h@$%£s jobb... men kan bli lekasje fri ....

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Ser at min Saga 27 som er fra -76 at den har omtrent samme løsningen som din "nye" Saga 26 har med list der...

Jeg tror ikke du behøver å tenke på dette på 27-en. På min skrudde jeg av lista for lakkering og satte den tilbake uten noen form for tetting/fuging (husk å fylle opp med lakk over skruene så det ikke blir stående noe fuktighet der).

Den store forskjellen på 26 og 27 ser du på det første bildet over. På 26-en er det en profil i overbygget som gjør at vannet renner bakover under kalesjekanten og når fram til teaklista/listene, hvor det er ment at det skall renne ned og ut under kalesjekanten igjen. Det er denne løsningen jeg har påpekt overfor Saga som en smule uheldig :nono:. På 27-en er det et utvidelse i avslutningen av overbygget, før denne lista, som gjør at vannet aldri når fram til denne (unntatt hvis du spyler båten da).

Var innom båten på opplagsplassen i Sonskilen etter et møte i Moss i morges. Med laaaang skrutrekker gikk det "greit" å løsne Ryggputa. Putas tilstand var derimot ikke grei. Må "dissekere" den og bytte bakplate og antagelig stoppen også  :headbang:

Bilder kommer i kveld.

Harald Krystad

For de med Saga 26 og som ønsker å ta ut ryggputene; lang inni der sitter skruene:

Bilde

(det er lenger inn enn det ser ut på bildet!).

Ingen tvil om hvor vannet kom inn:

Bilde

Så mye rant det ut av puta bare mens jeg skrev forrige innlegg:

Bilde

Dissekering i gang:

Bilde

Ser i grunn ikke så værst ut allikevel, ingen mugg, bare våt teakfiner og våt skumgummi, men lukter gjør det..

Har i kveld vasket både skai og stopping med antibakteriell Zalo. Vil la dette og fineren få tørke ordentlig (fint med varmekabler på badet) og sjekke lukt etter hvert.

Neste utfordring blir å få tak i rustfri stift til Rapid-en min (husker ikke hvilken modell). Er det noen som vet hvor sådanne er å få kjøpt?

Har kontaktet Saga angående dette og de skaffer nye lister. De forteller også at det nå brukes Sicaflex i stedet for silikon.

Harald Krystad

Så lenge Saga innrømmer at de har gjort en feil, burde de ikke sørge for å fikse den igjen??

Uten kostnader og trøbbel for deg?? Jeg tenker da på å reparere putene som er skadet.

En helt annen ting er jo at en båtprodusent burde vite bedre enn å bruke silikon til tetting, synes jeg. Sicaflex var da godt kjent som bedre tettemiddel enn silikon for mange år siden.

Så lenge Saga innrømmer at de har gjort en feil, burde de ikke sørge for å fikse den igjen??

Uten kostnader og trøbbel for deg??

Saga har nok ikke innrømmet noen feil, men gir meg allikevel nye lister (jeg tar meg den frihet å sitere fra e-post derfra)

Takk for dine betraktniger.

Vi mener at den løsningen vi har valgt er akseptabel,men dette forutsetter

selvsagt at det er tettningstoff mellom teaklisten og båten.

Silicon har sine svakheter og vi bruker således i dag Sicaflex.

Vennligst medel hvilke lister du behøver og så skal vi sende disse.

Jeg synes dette er OK behandling av eier nr 3 på en 7 år gammel båt.

At skaden er blitt såpass stor (også treverk i benk under putene må pusses opp), skyldes vel heller dårlig tilsyn av tidligere eier(e?). Jeg har fått kompensasjon fra selger så jeg er faktisk ganske fornøyd tross alt.

Meningen med å starte denne tråden var ikke å tråkke på Saga (kjempefornøyd med servicen defra :smiley:), men å gjøre andre Saga 26 eiere oppmerksom på et potensielt problem...

Ellers takk for info om rustfrie stifter!

Harald Krystad

Jeg synes dette er OK behandling av eier nr 3 på en 7 år gammel båt.

At skaden er blitt såpass stor (også treverk i benk under putene må pusses opp), skyldes vel heller dårlig tilsyn av tidligere eier(e?). Jeg har fått kompensasjon fra selger så jeg er faktisk ganske fornøyd tross alt.

Meningen med å starte denne tråden var ikke å tråkke på Saga (kjempefornøyd med servicen defra :smiley:), men å gjøre andre Saga 26 eiere oppmerksom på et potensielt problem...

Harald Krystad

Jeg mener heller ikke at det er dårlig service, men de innrømmer jo at de har brukt et uegnet tettemiddel. Dette vet de fleste som har båt, og da burde jammen båtbyggeren også visst det for lenge siden. Når det er sagt, så skulle det ikke forundre meg om andre bruker silikon den dag i dag allikevel. Det er sikkert billigere enn Sicaflex..........

Når det er sagt, så kommer jo ikke du så dårlig ut av det allikevel, skjønner jeg.  :smiley:

Min mening var heller ikke å sverte Saga. Jeg synes de lager flotte båter, og har spesielt sansen for 29-foteren deres.  :yesnod:  Var ombord i en i sommer, og duverden jeg ble "syk".

Da er det statistisk sett veldig lenge til du kan få oppfylt drømmen din, dessverre :smash::lol: :lol: :lol:

Men det er jo lov å holde på drømmen. Du er ikke alene :smiley:

Det eneste som er statistisk sikkert med Lotto er at hvis du ikke leverer kupong så vil du garantert ikke vinne!

Neida, Lotto er kun plan B, plan A er ærlig arbeid og sparing, og det tar statistisk også forbasket lang tid :cryin:

Harald Krystad

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...