Jump to content

Hvor mye energi trengs for å varme opp din båt?

vestover

Recommended Posts

Jeg har etterhvert erfart at å varme opp en båt er et veldig forskjellig prosjekt fra båt til båt. Isolasjon er en selvfølgelig grunn til dette, men jeg tror konstruksjon/kuldebroer spiller en større rolle enn hva jeg tidligere har trodd. Synes det er interessant å vite hva som skal til i forskjellige typer båter - alt fra å holde frostvakt til botemperatur.

Selv har jeg en liten seilbåt (29 fot). Denne er enkeltlaminat hele veien. Jeg har en Thermal 2000 som står på fullt (1500W) hele døgnet, og dette er ikke nok til å holde varme i båten. For meg alene går det greit om jeg sitter ved siden av ovnen i salongen. Det er kaldt som f i forpiggen, men et kjølig soverom er helt ok. Om jeg supplerer med en konveksjonsovn på ytterligere 1500 snakker vi innetemp i hele salongen. Har inntrykk av at dette er like mye som båteierne med større båt bruker, og har i det siste vurdert å isolere...Vet ikke hvor det værste varmetapet er, men det er sikkert en del gjennom dekk, samt lukene. Hva bruker dere? Hva slags ovner synes dere er mest effektive i en båt? Merker at vifteovnen for eksempel ikke er særlig tess før det blir litt varmt.

Dette er det vel ikke enkelt å svare på? Med en Eber D2 fryser jeg aldri om sommeren mellom april og november i min Saga 27 med kalesje, men skulle jeg hatt den på vannet nå med 15 - 20 minusgrader, blir det jo noe helt annet. Så, dine betraktninger i din båt: Hvor kaldt er det da ute, og blåser det?

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Skjønner. Nei, jeg synes rett og slett det er interessant hva folk bruker og ikke bruker for å varme opp båten.

I mitt eget tilfelle blir det strengt med en gang vi snakker minusgrader. For tiden har det ligget under ti minusgrader, og det kjennes i forpiggen, for å si det slik. Særlig til vind er det ikke. Det er jo bare å fyre på, kan supplere med parafinvarmeren når det blir for mørkt, men er litt sta og sitter foran lilleovnen i stedet. Kan ikke helt akseptere at 3000w skal til for å varme opp 10 kvm...selv om det er en båt.

Med -15 ute greier Webastoen å holde 17 i hele båten. Skal jeg opp på 20-22 grader. må jeg ha på en panelovn på 1/2 effekt (1000W)) i tillegg.

Kan da strupe litt ned på Webastoen.

Siden jeg har store vindusflater i båten. Har jeg lagt bobleplast på utsiden av de fleste vinduer + tilledeknings duken.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Flere som bor i båten bruker vintermatter for å isolere når det blir kaldt. Så det er nok et kjent problem at det går mye energi for å holde stuetemp. i hele båten. Hvis jeg skal bruke båten om vinteren, bruker jeg både Dickinson pottebrenner og Webasto 5,5KW. Da holder tempen seg på 22 grader, :sweat: og etter en stund går Webastoen ned på halv. Så en Dickinson eller Refleksovn kan absolutt anbefales. :thumbsup:

Redigert av Figaro (see edit history)

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Bor i båt (Granada24) og har lagt isolasjonsmatte over forpiggen, det hjalp mye. Bruker mellom 800W og 2600W (vifteovner) for å varme opp båten. Dette holder stort sett ganske bra. Selv nå når det har vært kaldt ute.

Er faktisk sjeldent vi kjører på maks - da blir det for varmt for meg :-)

Jeg har moderne tupperwareseiler på 43 fot med store vinduer osv, står på 5000W hele tiden, når det går ned mot -10 så frister det å starte diselvarmeren, blåser det i tillegg så starter jeg den men når den går i tillegg så er det så varmt jeg bare vil ha det.

Dørken er forresten iskald om vinteren uansett hvor mye jeg fyrer.

Sitter jeg i sofaen så trekker det kaldt mellom putene opp fra under sofaen så jeg må bruke et pledd i sofaen som kundesperre :thumbsup:

Ellers er livet herlig

Sitter jeg i sofaen så trekker det kaldt mellom putene opp fra under sofaen så jeg må bruke et pledd i sofaen som kundesperre :thumbsup:

Samme problemet her, jeg har også et varmelaken under pleddet i sofaen, det gjør utrolig for varmefølelsen generellt.

Ellers er livet herlig

:thumbsup:

Har ein oljeovn på 1000w stående på full guffe døgnet rundt og holder da grei temp i salong og ein akterlugar, fyrer ett par timer i døgnet med dieselvarmeren på 3500w. Sitter da i t-skjorte inne. Ute er det da 2-4 kalde. Blir det kaldere har eg ein vifteovn på 2000w som eg kan bruke også, men har ikkje hatt bruk for den til nå.

BOAT = Bail Out Another Thousand

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...