Jump to content

Skifte powertrim cylindere volvo penta 290


skjellvi

Recommended Posts

Hei, noen som har skiftet disse sylinderene, og vet hvor mye arbeid det ca er?

Har sett at det er plass til å få ut boltene uten å ta av skjolde!

Pleier det å være problem å få boltene ut? Tenkte å sette i grease nippler og presse de ut?

Skal ikke ha ut motoren

Tipps og ca tidforbruk motas med takk :)

Link to post

Tja,jeg har aldri brukt nippel og fett for å få ut bolt,men har skrudd inn en skrue i bolten og røsket med brekkjern/skrudd den ut med hjelp av skruen og ei hylse.

Sprayet crc og banket på skjoldet rundt der bolten sitter noen dager før.

 

Noen ganger er det gjort på minutter andre ganger tar det timer og dager.

 

LaSa i Oslo beregner 4 timer+++++++ pr stk.

 

Skal faktisk skifte en sylinder i om noen dager selv :puke:

Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........

Link to post

Det er riktig at du kan bruke grease for å presse ut boltene, men det enkleste er som La fita sier å skru inn en skrue, for deretter prøve å lirke bolten ut med brekkjern/skrujern/glidehammer eller hva du kan finne som gir press på bolten.

Litt varme hjelper noen ganger, og noen ganger så sitter de så godt at grease er eneste løsningen, men da ikke bare med nippel og fettpresse, men med VP verktøy #884978, som fylles med fett og skrus inn i midten av bolten og med en finurlig kronglete prosess presser bolten ut.

 

Boltene er ikke gjennomgående, slik at det hjelper lite å ta ut motoren!

 

Tidsforbruk er omtrent som La fita sier, alt i fra noen minutter, til flere dager hvis de virkelig har satt seg, men rundt 4 timer i gjennomsnitt høres noe mye ut for et VP verksted, men de bruker vel det da!

 

Det er en mulighet å bytte tetninger dersom de lekker, men er usikker på hvem som har tetninger for tiden, tror ikke VP har lengre, ettersom de alltid har anbefalt å bytte hele sylinderen, men det skal være mulig å reparere de dersom de bare lekker litt.

Link to post

Gjorde denne jobben for noen år tilbake. Jeg brukte mye tid, men mest fordi det ved utskjæring i hekken ved montering ikke var gjort plass for å få ut disse boltene. Måtte til med bor og all verdens triks og knep for å lure det til slik at det ble plass.

 

Jeg fant ut at den enkleste måten å få ut festetappene på var å skru en skrue (tror denne er 6 mm med metriske gjenger) inn i enden på tappene fra innsiden i båten. Tappene er ferdig gjenget for dette. Ved å ha en stor skive og en passelig kopp fra koppnøkkelsettet mellom kan du terse ut tappen ved hjelp av skruen. Koppen må være så stor at tappen får plass inne i koppen når den begynner å komme ut.

 

Når du skal montere er det en stor fordel å være to slik at en kan stå ute og holde sylinderen mens den andre er inne i båten og setter i tappen. Husk vannfast fett på tappene før montering, så blir de kanskje lettere å få ut neste gang.

 

Jeg brukte en lang dag på denne jobben. Dette inkluderte å lage plass i akterspeilet for å kunne få ut tappene og diverse demontering av ankertaukasse m.m. for å komme skikkelig til.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...