Vegardlw Startet 26.Januar.2011 Del på Facebook Startet 26.Januar.2011 I båten jeg nå har kjøpt er det montert gass kokeapparat. Jeg har derfor gått til innkjøp av en gassvarsler. Denne går på 12V så mitt spørsmål blir som følger, skal denne kobles inn før eller etter hovedstrømbryter? Kobler jeg den inn før hovedstrømbryter risikerer jeg at den tapper batteriene. Kobler jeg den inn etter hovedstrømbryter risikerer jeg at alt eksploderer når jeg slår på strømmen ettersom jeg ikke vil få varsel om gasslekkasje. Andre spørsmål. Jeg vurderer innkjøp av gasskomfyr og ser det ligger flere små nette pent brukte hyttekomfyrer på nettet. Er det noen praktisk forskjell på en hyttekomfyr og en båtkomfyr annet enn utvendige mål? Vil det være samme muligheter for påskruing av "veltebøyler" på en hyttekomfyr? Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 26.Januar.2011 Del på Facebook Svart 26.Januar.2011 (redigert) I båten jeg nå har kjøpt er det montert gass kokeapparat. Jeg har derfor gått til innkjøp av en gassvarsler. Denne går på 12V så mitt spørsmål blir som følger, skal denne kobles inn før eller etter hovedstrømbryter? Kobler jeg den inn før hovedstrømbryter risikerer jeg at den tapper batteriene. Kobler jeg den inn etter hovedstrømbryter risikerer jeg at alt eksploderer når jeg slår på strømmen ettersom jeg ikke vil få varsel om gasslekkasje. Ny båt hvor gammelt er gassanlegget?? Jeg har koplet den etter. Når jeg går fra båten så stenger jeg fra flaska. Når jeg kommer ombord slår jeg på strømmen og så blir gassvarsleren aktivert, og slår seg til ro, så åpner jeg gassventilen sjekker at det ikke bobler i gassindikatoren da har jeg tett anlegg. Da har jeg gass fram til stengeventilen ved komfyren. Brukt komfyr sjekk at den er godkjent for båt, er den til salgs fordi den lekker???. http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/sf/sf/sf-19941005-0919.html http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/sf/sf/sf-19831020-1580.html Redigert 26.Januar.2011 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Vegardlw Svart 26.Januar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Januar.2011 Båter er fra 1988, men er "ny" for meg, nettopp kjøpt den. Gassanlegget er 5-6 år gammelt. Det var jo forsåvidt en grei løsning. Stenger bestandig kranen på toppen av flaska, men man kan jo aldri være 100% sikker. Komfyren selges fordi hytta den stod i har fått innlagt strøm. Ingenting feil med den, men det er en HYTTEkomfyr. Er det forskjell på hytte og båtkomfyr? Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 26.Januar.2011 Del på Facebook Svart 26.Januar.2011 Hvis du kommer til båten,og gassalarmen ikke er på,vil du kunne lukte om gass er på avveie før det er eksplosjonsfare. Gassalarmen er vel mest for at en skal bli varslet om gass på avveie når man sover,eller at det er en lekkasje under dørken(jeg regner med at gassalarmen er montert på laveste punkt i båten) Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Vegardlw Svart 26.Januar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Januar.2011 Gassalarmen er per dags dato ikke montert. Men den skal selvfølgelig monteres nede i kjølen. På båten min er dørk ved styreposisjon 1m over kjølen, derfor fryter jeg at jeg kan ha en ganske stor gassansamling i kjølen uten å merke lukt. Eller tar jeg feil? Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 26.Januar.2011 Del på Facebook Svart 26.Januar.2011 Litt usikker på det gassgreiene eg og, hvor fort gassen egentlig synker feks, så eg har ikkje montert gassalarm fast i kjølen. Eg har den bare liggende.....host... Men nede i kjølen skal den ikkje pga fukt og slik. Må bli på dørken ein plass eg trur gassen passere på vei nedover... Gasslanger skal ikkje være så gamle som 6 år gamle trur eg. Sjekk om det står dato på de. Skal være stemplet. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Vegardlw Svart 26.Januar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Januar.2011 så kjølen er et dårlig sted. Kanskje jeg bare monterer den lavt under gassflaskene da. Eventuelt kan jeg montere i lasterommet. Gasslangene kan jeg selvfølgelig bytte, men har akkurat kjøpt båten så jeg er ikke sikker på hvor gamle de er. De kan godt være bare 1 år gammel for alt jeg vet. skal sjekke. Så var det over til komfyren. Hyttekomfyr i båt? Noen erfaringer? Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 26.Januar.2011 Del på Facebook Svart 26.Januar.2011 Propan slangene skal byttes hvert 5. år. Slangene er dato merket. Jeg ville ikke innstallert en hyttekomfyr i båten. Min komfyr er CE merket for bruk i båt. Sjekk i det minste at komfyren har mekanisk flammevakt. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 26.Januar.2011 Del på Facebook Svart 26.Januar.2011 Du har flaske i beholder med lokk osv... drenering ut gjennom skroget? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Vegardlw Svart 26.Januar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Januar.2011 CE merking og flammevakt er et godt poeng. Beholder med lokk og drenering gjennom skrog er det ikke, men kanskje det skulle vært montert. Er i utgangspunktet ikke glad i gass i båt, men synes samtidig det er for jæ..... å rive ut noe som er montert og fungerer. Finnes det ferdige beholdere eller er dette noe jeg må bygge selv/finne noe som kan brukes? Sitér dette innlegget Link to post
Kodvaag Svart 26.Januar.2011 Del på Facebook Svart 26.Januar.2011 I Masteren er det en sekskantet plastbeholder med lokk, som er drenert med slange ut gjennom skroget. Står nærme byssa. I Baltic'en står gassflaska i taurommet i baugen, og er drenert via dreneringshullet i baugen. Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
Roger jo Svart 27.Januar.2011 Del på Facebook Svart 27.Januar.2011 Er gassflaska inne i båten? Leste du ikke det som sto i linkene særlig kapittel 7 til 10 i dene http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/sf/sf/sf-19831020-1580.html Følg denne så får du et trykt og sikkert anlegg Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
nordan family 27 Svart 27.Januar.2011 Del på Facebook Svart 27.Januar.2011 Hos meg er varsleren plassert før hovedbryteren. Det samme er alle de automatiske lensepmpene. Og en GPS tracker. jeg må derfor lade en gang i blant når den ikke er i bruk Varsleren er plassert på gulvet i byssa som er ganske lavt i min båt - men ikke helt nede i kjølen. Jeg har fundert på å sette inn en til da gasskassa ståroppe på akterkabindekket og derfra går gassen i rør frem til byssa som er ganske langt foran i båten. Om det skulle lekke i starten av dette anlegge tror jeg det må lekke mye før min gassvarsler sier i fra. Men nå er den rimelig rask dersom jeg ikke får tent gassflammen raskt nok. Sitér dette innlegget Link to post
Junke Svart 27.Januar.2011 Del på Facebook Svart 27.Januar.2011 Jeg har den etter hovedbryteren. Men jeg har også en magnetventil som automatisk stenger kassen (på flasken) når strømmen kuttes. Denne ventilen må manuelt slåes på igjen før bruk (på en knapp på gassalarmen) Den ventilen stenges også om alarmen går. På denne måten vil du ikke kunne ha gass i båten når du kommer og setter på strømmen . Dette forutsetter at gassflasken står i tett, ventilert beholder/rom. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 27.Januar.2011 Del på Facebook Svart 27.Januar.2011 Jeg har forøvrig flasker med industritopp på (skru-håndtaket). Det sies å være mindre lekkasjer fra dem. Og jeg skrur av dette etter hver gang jeg har brukt gassen. Sitér dette innlegget Link to post
Tjond Svart 17.Mai.2011 Del på Facebook Svart 17.Mai.2011 Båten hadde en Optimus 150 når vi overtok den i 2003. Dette var i og for seg en svært effektiv varmekilde, men opplevde noen "utblåsninger" og en Origo 3000 ble anskaffet. Tryggheten selv, men soting og treg oppvarming gjør at nå vil jeg gå for gass. Origo'n er jo som nevnt rimelig safe i bruk, men i en kalersjebåt er den svært ustabil og følsom for trekk uten at en setter inn trekkhemmende tiltak. Å bygge dette permanent er jo en mulighet men har valgt å gå for gasskomfyr. Om ikke søndagssteika er å anbefale stekt i skipet, så er det vel mulig å tilbrede mindre kulinariske retter der. Å bygge det iht http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/sf/sf/sf-19831020-1580.html er jo en selvfølge. Må monteringen godkjennes/sertifiseres for bruk eller er dette "unødvendig" om en følger monteringsinstruksen? Hvem kontakter man for en slik kontroll i så fall og hva vil dette koste tro? Skal montere en 5 kg gassflaske i gasskasse ute på badetrapp da det er god plass til den der. Drenering skulle da være iht nevnte krav (nærmest vannflaten). Hvor viktig vil en gassvarsler være utover det utsyret som følger i en kit som jeg ser Seatronic har? Regner jo med å kople fra trykkregulator når vi overnatter eller forlater båten. Røropplegg blir å benytte kopperrør 0,8/10 mm utvendig. Er det bare å gå i gang? Sitér dette innlegget Trond Haug Link to post
bukt Svart 17.Mai.2011 Del på Facebook Svart 17.Mai.2011 (redigert) Har båten stått lukket og gass sivet ut kjenner du det på lukten, det "fine" med propan er og at det kun tenner ved blanding av et visst mengde luft så da vil det ikke tenne hvis konsentrasjonen er for høy som den ofte vil være i en lukket båt som har stått ubrukt med lekkasje en ukes tid eller ved mye formye luftblanding... Uansett må man være varsom med gass i båt og hjemme, legg opp et sikkert annlegg med tett gassbeholder med drenering, tetthetskontroll , stengeventil og varsler... så skal det mye til at du skal få et uhell... Redigert 17.Mai.2011 av bukt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
free Svart 17.Mai.2011 Del på Facebook Svart 17.Mai.2011 Skal montere en 5 kg gassflaske i gasskasse ute på badetrapp da det er god plass til den der. Om du setter gassbeholderen ute kan jeg ikke helt se behovet for den drenerte gasskassen. Sitér dette innlegget Link to post
Tjond Svart 17.Mai.2011 Del på Facebook Svart 17.Mai.2011 Om du setter gassbeholderen ute kan jeg ikke helt se behovet for den drenerte gasskassen. Blir jo ikke særlig lækkert med denne stående der: Noe rimeligere løsning å foreslå? Støpe ei kasse sjøl går jo, men får ei gasskasse til innkjøpspris. Tid er som kjent penger det også... Sitér dette innlegget Trond Haug Link to post
bjoris Svart 17.Mai.2011 Del på Facebook Svart 17.Mai.2011 Jeg har montert den før hovedstrømmen og lagd til med en bryter som er lys i som står på samme sted som hovedstrømbryterene, når jeg kommer i båten så er det uten unntak slik at jeg først slår på gassalarmen, følerern er montert i dørken, på undersiden slik at den ikke skal komme i vann om det skulle lekke. Med lys i bryteren er det lett å se at gassalarmen er på:) og slik sett lett å huske å stenge den når en forlater båten Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Kalle74 Svart 18.Mai.2011 Del på Facebook Svart 18.Mai.2011 Blir jo ikke særlig lækkert med denne stående der: Noe rimeligere løsning å foreslå? Støpe ei kasse sjøl går jo, men får ei gasskasse til innkjøpspris. Tid er som kjent penger det også... Ikke så veldig flott med en blå plastkasse bak på båten heller. Hadde jeg vært deg hadde jeg laget en av teakstaver, noen strøk med olje og vips har du en knakende flott kasse bak på båten. Sitér dette innlegget Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt. Link to post
Astor Svart 18.Mai.2011 Del på Facebook Svart 18.Mai.2011 Tror jeg ville montert gassalarmen før hovedbryteren. Den tar så lite strøm at et batteri neppe vil merke denne Jeg har montert slikt ombord i Astor. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
nordan family 27 Svart 18.Mai.2011 Del på Facebook Svart 18.Mai.2011 hos meg er varsleren før hovedbryteren. Er på bestandig. Men min er montert på gulvet i byssa (som er litt foran midtskips), mens gassen står i en kasse oppå akterkabinen. det er et langt strekk med rør i mellom - har vurdert å montere en varsler til lengre bak og dypt nede. Sitér dette innlegget Link to post
Regina III Svart 18.Mai.2011 Del på Facebook Svart 18.Mai.2011 det er et langt strekk med rør i mellom - I Marine Traderen vi hadde var det også langt innvendig strekk med kobberrør. Dette kobberrøret var igjen lagt inn i en armert plastslange med lufting ut. Igrunnen ikke dumt som ekstra sikring. Sitér dette innlegget Link to post
Gespen Svart 11.Mars.2013 Del på Facebook Svart 11.Mars.2013 Kan kjøleaggregat kompressor stå i samme skott/rom som gasskassen den er drenert ut. Tenker på hvis det blir lekkasje i kobling utenfor kassen så vil jo gassen gå ned til kompressor som har elektriske koblinger, burde jeg sette kompressor annet sted eller holder det og flytte den opp over kassen ? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.