Jump to content

Gass i båt? Gasskomfyr og gassvarslere. tips


Vegardlw

Recommended Posts

I båten jeg nå har kjøpt er det montert gass kokeapparat. Jeg har derfor gått til innkjøp av en gassvarsler. Denne går på 12V så mitt spørsmål blir som følger, skal denne kobles inn før eller etter hovedstrømbryter? Kobler jeg den inn før hovedstrømbryter risikerer jeg at den tapper batteriene. Kobler jeg den inn etter hovedstrømbryter risikerer jeg at alt eksploderer når jeg slår på strømmen ettersom jeg ikke vil få varsel om gasslekkasje.

 

Andre spørsmål. Jeg vurderer innkjøp av gasskomfyr og ser det ligger flere små nette pent brukte hyttekomfyrer på nettet. Er det noen praktisk forskjell på en hyttekomfyr og en båtkomfyr annet enn utvendige mål?

Vil det være samme muligheter for påskruing av "veltebøyler" på en hyttekomfyr?

Link to post

I båten jeg nå har kjøpt er det montert gass kokeapparat. Jeg har derfor gått til innkjøp av en gassvarsler. Denne går på 12V så mitt spørsmål blir som følger, skal denne kobles inn før eller etter hovedstrømbryter? Kobler jeg den inn før hovedstrømbryter risikerer jeg at den tapper batteriene. Kobler jeg den inn etter hovedstrømbryter risikerer jeg at alt eksploderer når jeg slår på strømmen ettersom jeg ikke vil få varsel om gasslekkasje.

 

Ny båt hvor gammelt er gassanlegget??

 

Jeg har koplet den etter.

 

Når jeg går fra båten så stenger jeg fra flaska.

 

Når jeg kommer ombord slår jeg på strømmen og så blir gassvarsleren aktivert, og slår seg til ro, så åpner jeg gassventilen sjekker at det ikke bobler i gassindikatoren da har jeg tett anlegg.

Da har jeg gass fram til stengeventilen ved komfyren.

 

Brukt komfyr sjekk at den er godkjent for båt, er den til salgs fordi den lekker???.

 

http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/sf/sf/sf-19941005-0919.html

 

http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/sf/sf/sf-19831020-1580.html

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Båter er fra 1988, men er "ny" for meg, nettopp kjøpt den. Gassanlegget er 5-6 år gammelt.

 

Det var jo forsåvidt en grei løsning. Stenger bestandig kranen på toppen av flaska, men man kan jo aldri være 100% sikker.

 

 

 

Komfyren selges fordi hytta den stod i har fått innlagt strøm. Ingenting feil med den, men det er en HYTTEkomfyr. Er det forskjell på hytte og båtkomfyr?

Link to post

Hvis du kommer til båten,og gassalarmen ikke er på,vil du kunne lukte om gass er på avveie før det er eksplosjonsfare.

 

Gassalarmen er vel mest for at en skal bli varslet om gass på avveie når man sover,eller at det er en lekkasje under dørken(jeg regner med at gassalarmen er montert på laveste punkt i båten)

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post

Litt usikker på det gassgreiene eg og, hvor fort gassen egentlig synker feks, så eg har ikkje montert gassalarm fast i kjølen. Eg har den bare liggende.....host...

Men nede i kjølen skal den ikkje pga fukt og slik. Må bli på dørken ein plass eg trur gassen passere på vei nedover...

Gasslanger skal ikkje være så gamle som 6 år gamle trur eg. Sjekk om det står dato på de. Skal være stemplet.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

så kjølen er et dårlig sted. Kanskje jeg bare monterer den lavt under gassflaskene da. Eventuelt kan jeg montere i lasterommet. Gasslangene kan jeg selvfølgelig bytte, men har akkurat kjøpt båten så jeg er ikke sikker på hvor gamle de er. De kan godt være bare 1 år gammel for alt jeg vet. skal sjekke.

 

Så var det over til komfyren. Hyttekomfyr i båt? Noen erfaringer?

Link to post

CE merking og flammevakt er et godt poeng.

 

 

Beholder med lokk og drenering gjennom skrog er det ikke, men kanskje det skulle vært montert. Er i utgangspunktet ikke glad i gass i båt, men synes samtidig det er for jæ..... å rive ut noe som er montert og fungerer.

Finnes det ferdige beholdere eller er dette noe jeg må bygge selv/finne noe som kan brukes?

Link to post

I Masteren er det en sekskantet plastbeholder med lokk, som er drenert med slange ut gjennom skroget. Står nærme byssa.

I Baltic'en står gassflaska i taurommet i baugen, og er drenert via dreneringshullet i baugen.

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post

Hos meg er varsleren plassert før hovedbryteren. Det samme er alle de automatiske lensepmpene. Og en GPS tracker. jeg må derfor lade en gang i blant når den ikke er i bruk

 

Varsleren er plassert på gulvet i byssa som er ganske lavt i min båt - men ikke helt nede i kjølen. Jeg har fundert på å sette inn en til da gasskassa ståroppe på akterkabindekket og derfra går gassen i rør frem til byssa som er ganske langt foran i båten. Om det skulle lekke i starten av dette anlegge tror jeg det må lekke mye før min gassvarsler sier i fra. Men nå er den rimelig rask dersom jeg ikke får tent gassflammen raskt nok.

Link to post

Jeg har den etter hovedbryteren. Men jeg har også en magnetventil som automatisk stenger kassen (på flasken) når strømmen kuttes. Denne ventilen må manuelt slåes på igjen før bruk (på en knapp på gassalarmen) Den ventilen stenges også om alarmen går.

På denne måten vil du ikke kunne ha gass i båten når du kommer og setter på strømmen . Dette forutsetter at gassflasken står i tett, ventilert beholder/rom.

Link to post
  • 3 måneder senere...

Båten hadde en Optimus 150 når vi overtok den i 2003. Dette var i og for seg en svært effektiv varmekilde, men opplevde noen "utblåsninger" og en Origo 3000 ble anskaffet. Tryggheten selv, men soting og treg oppvarming gjør at nå vil jeg gå for gass. Origo'n er jo som nevnt rimelig safe i bruk, men i en kalersjebåt er den svært ustabil og følsom for trekk uten at en setter inn trekkhemmende tiltak. Å bygge dette permanent er jo en mulighet men har valgt å gå for gasskomfyr. Om ikke søndagssteika er å anbefale stekt i skipet, så er det vel mulig å tilbrede mindre kulinariske retter der. Å bygge det iht http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/sf/sf/sf-19831020-1580.html er jo en selvfølge. Må monteringen godkjennes/sertifiseres for bruk eller er dette "unødvendig" om en følger monteringsinstruksen? Hvem kontakter man for en slik kontroll i så fall og hva vil dette koste tro?

 

Skal montere en 5 kg gassflaske i gasskasse ute på badetrapp da det er god plass til den der.

 

gasskasse.jpg

 

Drenering skulle da være iht nevnte krav (nærmest vannflaten). Hvor viktig vil en gassvarsler være utover det utsyret som følger i en kit som jeg ser Seatronic har?

 

eno_gassett_med1.jpg

 

Regner jo med å kople fra trykkregulator når vi overnatter eller forlater båten. Røropplegg blir å benytte kopperrør 0,8/10 mm utvendig.

Er det bare å gå i gang?

Trond Haug

Link to post

Har båten stått lukket og gass sivet ut kjenner du det på lukten, det "fine" med propan er og at det kun tenner ved blanding av et visst mengde luft så da vil det ikke tenne hvis konsentrasjonen er for høy som den ofte vil være i en lukket båt som har stått ubrukt med lekkasje en ukes tid eller ved mye formye luftblanding...

 

Uansett må man være varsom med gass i båt og hjemme, legg opp et sikkert annlegg med tett gassbeholder med drenering, tetthetskontroll , stengeventil og varsler... så skal det mye til at du skal få et uhell...

Redigert av bukt (see edit history)
Link to post

Om du setter gassbeholderen ute kan jeg ikke helt se behovet for den drenerte gasskassen.

Blir jo ikke særlig lækkert med denne stående der:

170520111559.jpg

170520111562.jpg

Noe rimeligere løsning å foreslå? Støpe ei kasse sjøl går jo, men får ei gasskasse til innkjøpspris. Tid er som kjent penger det også...

Trond Haug

Link to post

Jeg har montert den før hovedstrømmen og lagd til med en bryter som er lys i som står på samme sted som hovedstrømbryterene, når jeg kommer i båten så er det uten unntak slik at jeg først slår på gassalarmen, følerern er montert i dørken, på undersiden slik at den ikke skal komme i vann om det skulle lekke. Med lys i bryteren er det lett å se at gassalarmen er på:) og slik sett lett å huske å stenge den når en forlater båten

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post

Blir jo ikke særlig lækkert med denne stående der:

170520111562.jpg

Noe rimeligere løsning å foreslå? Støpe ei kasse sjøl går jo, men får ei gasskasse til innkjøpspris. Tid er som kjent penger det også...

Ikke så veldig flott med en blå plastkasse bak på båten heller.

Hadde jeg vært deg hadde jeg laget en av teakstaver, noen strøk med olje og vips har du en knakende flott kasse bak på båten.

Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt.

Link to post

hos meg er varsleren før hovedbryteren. Er på bestandig. Men min er montert på gulvet i byssa (som er litt foran midtskips), mens gassen står i en kasse oppå akterkabinen. det er et langt strekk med rør i mellom - har vurdert å montere en varsler til lengre bak og dypt nede.

Link to post
  • 1 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...