index Svart 21.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2004 Forkammeret er ikke den foringen som dysa sitter nedi, meg hulrommet i toppen under denne (der glødepluggen/sigarettholderen sitter). Hvis det er kopperpakningen i bunne som lekker igjen, så vil det vel også komme noe luft, slik at dieselen "bobler" ut. Hvis det kun er ren diesel som kommer ut (uten luft) så kan det virke mer som om dysemutteren eller tilkoplingen til dieselrøret lekker. Så det eneste som hjelper er vel å demontere (igjen), se etter urenheter/grader, rengjøre, sjekke at dysemutteren er strammet godt nok og montere igjen. Vil tro at det er viktig å dra de to boltene som holder dysa jevnt, slik at ikke kopperpakningen blir skjevt belastet. Dvs ikke dra den ene bolten helt til og så den andre, men ta dem litt og litt annenhver gang slik at belastningen blir mest mulig jevn. Det er også oppgitt moment på disse i manualen. Jeg strammet mine med oppgitt moment, og de holder potte tett begge to. Har hatt dem ute to ganger, første gangen monterte jeg dem igjen med de gamle pakningene. Men jeg har ikke hatt problemer med lekkasje noen av gangene. Håper du finner ut av dette snart, lekkasjer er jo ikke kjekt da.. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Walter_S Svart 21.Oktober.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2004 .....Han hadde tidligere erfart at slike lekkasjer stoppet opp pga. at sot fra forbrenningen til slutt tettet igjen den ørlille lekkasjen....... Denne kjøper jeg (er nå så desperat at jeg tror på alt ) ..for hvis man sammenligner "før" og "etter"-bildene av dysen, så ser man jo hvordan soten har pakket seg ned mellom kobberringen og dysespiss! Men, når vi først snakker om sot - er ikke det tegne på "dårlig" forbrenning i sylinderet? Trodde at sotdannelse betyr for lite luft i forhold til diesel? Nevner dette fordi jeg, etter overtagelse av motoren, "blåste ut sot" så det holdt! Tror at forrige eieren bar dorget sakte med stor stigning på vingene med denne båten. Kjørte motoren på høy tomgang i nesten en time for å "rense" eksosanlegget. Det la seg et teppe av helt tørr sot på vannet - ikke en dråpe olje eller diesel - kun tørt svart pulver som holdt seg flytende på vannoverflaten. Kommentarer ang. sot mottas med takk - man lærer så lenge man lever, og hensikten med dette utmerkede forumet er jo å dele på erfaring! Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Brannmann Svart 21.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2004 Skiftet du ikke dysespiss for at den var dårlig da? Om den forrige eieren har gått lenge med dårlig forstøvning så blir resultatet fort igjenkoksing. Spesielt om man kjører på lavt turtall, dorging,det er helst da en dårlig dysespiss avslører seg. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 21.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2004 Kanskje forrige eier har benyttet totaktsolje i dieselen? Jeg forsøkte dette på min motor i forbindelse med at dieselpumpa virket litt i ulage, men det førte bare til mer røyk fra eksosen samt at skroget ble kullsvart rundt utløpet. Lite vellykket altså . Hadde da hatt i ca 1 dl olje til 50 l diesel. Tror ikke jeg skal gjøre dette flere ganger... Ellers så er det vel ikke unaturlig at forbrenningen ikke var optimal slik den gamle dysa di så ut?? Dette kan vel også forsklare litt av soten? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Poseidon Svart 21.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2004 Gode forslag mottas med takk! :o) Mitt beste og oppriktigste forslag er å gjøre ingenting. Ganske nøyaktig ingenting annet enn å gå med dette noen uker...... Beklager Walter, men slik er jeg. mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Slagskibet Svart 21.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2004 Jeg tror Poseidon har rett. Sitér dette innlegget Link to post
Amorosa Svart 21.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2004 Denne kjøper jeg (er nå så desperat at jeg tror på alt ) Walter, slapp a, her på rette sia så har vi et utrykk som heter "Det går sæ te" Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 21.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2004 Bra å høre at det fortsatt er liv i Walter. Jeg vil foreslå som Poseidon, bruk motoren og se det an over tid. Trikset med skolekritt var slettes ikke dumt, men du må forutfor denne foreta nøye avfetting med tri, aceton eller tynner. Det er viktig å sjekke at de to boltene som holder fast innsprøytningsventilen ikke bunner i boltehullene pga rust og drit nedi disse. Dette vil kunne medføre utilstrekkelig tiltrekking. Det samme vil kunne skje om det ligger olje nedi boltehullet ved at man får hydraulisk låsing som det heter på fint. Renske hullene med gjengetapp, spyl med CRC, blås med trykkluft eller rensk opp med Q-tips. Sjekk at boltene ikke bunner. Smør gjengene og under boltehodet før tiltrekking. Ny kobberskive og jevn og gradvis tiltrekking er et must. Ikke sikkert at skolekrittet er så lett å påføre uten videre, men skulle tro uten å ha prøvet at krittet kan knuses og blandes med vann til en grøt og påføres med pensel. Når blandingen er tørr kan du starte opp og se hvor det lekker. Men gjør som Poseidon sier, se det an og kos deg på sjøen i mellomtiden. Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 22.Oktober.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2004 Mitt beste og oppriktigste forslag er å gjøre ingenting.....Godt forslag! Skal prøve det. :o)......Det er viktig å sjekke at de to boltene som holder fast innsprøytningsventilen ikke bunner i boltehullene pga rust og drit nedi disse. Dette vil kunne medføre utilstrekkelig tiltrekking. Det samme vil kunne skje om det ligger olje nedi boltehullet ved at man får hydraulisk låsing som det heter på fint. ...Hei TMe! Tror du er inne på noe der. Antageligvis har jeg vært for flink i og med at jeg la på en raus kladd med grease på boltegjengene og under boltehodene. Mulig det er grease nedi boltehullene som stopper tilstrekkelig med tiltrekning. Ville unngå at dyseinnsatsen skulle sette seg fast for fremtiden. Av og til er for mye av det gode, heller ikke bra! Da har vi lært noe i dag også. :o) Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.