Jump to content

Wesling HT, hvor stor henger trenger jeg?

herrloyte

Recommended Posts

Det lages nå en ny Vesling 490 og den veier 360kg som vel er indikativt for vekten av din Wesling så bruk 400kg som anslag siden du har HT. Du sier ikke noe om hva slags motor du har/vil kjøpe, men kan bli f.eks 100kg. 50 liter bensin, dregg og tau og diverse 100 kg til og da er du oppe i 650 kg og i tillegg må du regne vekten av henger på 300kg. Da blir det en henger med tillatt totalvekt på 1000 kg og med brems som gjør at du kan kjøre i 80 km/t maks, i motsetning til henger uten brems som du med last kan kjøre maks 60 km/t.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

båten oppgis til 350kg. Vil tro at en som har noen år på baken nærmer seg 400.

Så får man plusse på vekt for motor , batteri, anker , annet utstyr... så må man nok regne med 550-600kg tenker jeg.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

780kg burde holde i massevis.

tkb,

ja har den. Men den har ikke vært på vannet de siste årene - den trenger endel jobb (Må skille skrog , ut med råtten kryssfiner, bygge opp avstivninger på nytt osv)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

den hadde vært morro å lest. Sender deg pm med mailadr dersom du har den elektronisk.

Brukeren Gammabusa her drev endel testing med en eldre Johnson 140hk, fikk 57knop på Musling 14/430 , men ikke mer enn 51 knop på Gromlingen før båten ble for uregjerlig.

Min klarte jeg akkurat å lure over 40 knop, m/ 60hk og lett preppa alu propell

Redigert av ivar (see edit history)

den er oppgitt til 35knop m/ 60hk. Og det gjør den nok når båten er helt ny. Etterhvert som båten blir eldre og tyngre så minster man etpar knop.

Hvis du har en 70hk 4T så er det vel en Suzuki eller Johnson, ganske tung til 70 hk å være med sine 154 kg. Så tipper jeg 34-35 knop med rett propell. Du får oppdatere oss når båten kommer på vannet :sailing:

Har så jævlig mye båtblader,at alle Båtsport ligger i spikerteltet :smiley: Kjøpte en haug med båtsport for 10 år siden på en bruktbutikk. Men jeg kan sende deg bladet eller kopi så snart jeg husker å ta det hjem.

Tror forresten jeg kommer til å kjøpe meg en slik hvis jeg finner et bra eksemplar. Til herrloyte kan jeg opplyse at Gromlingen har samme skrog som Wesling,bare litt kortere og lavere. Det positive springet er også borte.

Har en Wesling som jeg har trailet en del på forskjellige leiehengere. 16-18 fots hengere med rundt 1000 kg total fungerer veldig greit. Kjører med en 60 hk 4-takt og den gjør ca 35 knop. Litt tung motor, så planingsterskelen er vel markert... Hadde nok gått for en 2-takt om jeg kunne valgt igjen. Men alt i alt en bra båt, har til og med ligget i plan med 7 personer om bord :)

n649385299_3886999_8619.jpg

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...