fangorn Startet 26.Januar.2011 Link til dette innlegget Startet 26.Januar.2011 Hei. Jeg har byttet seilbåt, og i den anledning ser jeg hva jeg ikke kan. Er på alle måter fornøyd med nybåten, men har et par spørsmål når det kommer til masta - den knirker å fælt! Flaggline etc har jeg forlengst fiksa, så det finnes ikke tau som slår mot masta. hva som plager meg dog er en knirkelyd fra innsida av masta. høres svært godt inne og utenfra, og kom på at jeg egentlig ikke vet hva en mast inneholder? hva av ledninger etc. finnes egentlig? Hva er det som kan knirke så fælt? Masta knirker når båten står og dupper. Lyden er veldig tørr, som om noen står og kverner pepper, evt. spraker inni der. Lyden kommer ved den minste bevegelse. Nokså irriterende, selv utenfor. Hva i all verden kan dette være, noen forslag? Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 26.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2011 Er det gjennomgående mast så sjekker du gummikilene innenfra i dekksgjennomføringen. Du bør også sjekke at den er godt satt, dvs. at vant og stag er strammet ihht. vanlige prosedyrer. Sitér dette innlegget Link to post
fangorn Svart 26.Januar.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2011 Har allerede gjort det. Høres ikke ut som om lyden kommer fra gummien. Den er gjennomgående, har ikke vært tatt av på en stund. Bruker ikke ta av masta ofte selv, synes det er noe ræl... Vant og stag ser bra ut. Nei, det er rett og slett "inni" masta. Høres når jeg står på dekk med øret mot den og, at det er innenfra.. Sitér dette innlegget Link to post
Lukabella Svart 27.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2011 Kommer lyden hvis du drar/napper litt i vantene? Sitér dette innlegget Link to post
JGH Svart 27.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2011 Leddet til bommen som beveger seg? Sitér dette innlegget BOAT = Bail Out Another Thousand Link to post
Lukabella Svart 27.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2011 Leddet til bommen som beveger seg? aha, godt forslag... Hvis dette stemmer kan du bare smøre litt grease (lewmar grease feks) på knirkepunktet. Jeg hadde akkuratt det samme i sommer men så gikk det i glemmeboka til nå. Tror faktisk jeg har brukt CRC en gang også med hell :) Sitér dette innlegget Link to post
BG-21 Svart 27.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2011 Det er vel ikke så allverdens mye som kan knirke inni en mast (tau, ledninger mm klasker/slår). Men masten blir vel en "resonnans-kasse", litt som en gitar. Strengene er utenpå, men det høres ut som om lyden kommer innenfra "kassen".. Bomledd var godt forslag. Trinser i masten med tau/vaier gjennom kan kanskje også bevege seg littegrann og trenge smøring (bomhaling el?). Lykke til med søket - du finner nok kilden Sitér dette innlegget Link to post
fangorn Svart 27.Januar.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2011 Jeg er vel kjent med at lyder forsterkes i masta, og synes bomledd var et lovende forslag. Nå er det imidlertid slik at jeg har feste bommen og m/ presenning etc. står denne helt stille mens blyvippa vipper...Har sjekket vant og alt, men det er noe slår frem og tilbake i masta, bare uten den lyden. det knirker som bare det, i talevolum ca. om man er innendørs. ikke opplevd dette med gamlebåten. det trenger ikke være så irriterende, men det er _svært_ irriterende når man ikke kjenner kilden! Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 28.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2011 Knirking i min mast tror jeg skyldes blokkene i masta, som fallene går over. Fallene strekkes/slakkes litt ved forskjellig belastning og det tror jeg skaper knirk i blokkene, nylon mot stålaksling. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Jawik Svart 29.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2011 Har du sjekket om lyden kommer fra nabobåter siden dette kun oppstår ved bevegelse. Lyden forflytter seg ganske bra i sjøen - vist du ligger på sjøen da. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
LarsL Svart 29.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2011 Det kan være skum i masta. Jeg har selv hatt en båt som det var støpt skum i masta så ikke tau og ledinger skulle ligge å slå på innsiden. Hos meg hadde noe av det løsnet og lå å gnisset. Jeg priket ut litt å litt av det som hadde løsnet og så ble det stilt igjen. Kan det være det sammen hos deg? Håper du finner ut av det! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.